Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Konvertera RAW i CS ger bleka bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Megapolare

Aktiv medlem
Halloj!

Har sökt runt på forumet utan att hitta vad jag undrar.
När jag konverterar RAW från D70 i CS med den senaste pluginen från Adobe så blir bilderna väsentligt blekare och tråkigare än om man använder sig av Nikon Capture. Jag använder standardinställningar och justerar inget. En sak som färgmättnaden verkar vara mångdubbel i Caputure som standard.
Vad beror detta på?
Jag kör med Adobe RGB som färgskala, men det verkar bli samma resultat även med RGB I & III.

Dessutom undrar jag vad det är som ställer in inställningarna för WB, skärpa, saturation och annat i CS när man öppnar en NEF fil eftersom dessa inställningar verkar variera med varje bild...

//

hEJ

Efter jag har konverterat bilden till PS, (håller mig till standard inställningarna) så fixar jag bilden i levels och i curves och då får man fram färger och kontrast.

Med RAW bilder får man jobba lite!

Kör Adobe RGB i PS, men om bilden skall ut på nätet konverterar jag till sRGB i PS.

MVH

Omar

Re: Re: Konvertera RAW i CS ger bleka bilder

Calle S skrev:
Vad har du ställt för färgrymd i CS?

Adobe RGB.

Visst måste man jobba med RAW filer, det är det dom är till för. Men jag upplever det som en aningen skummt att bilderna blir så olika beroende på om man använder CS eller Capture

//

Jag hade uppfattningen att CS Raw läser inställningarna som ligger lagrade i filen från kameran.
Jag har inte upplevt det du beskriver men har svårt att bestämma mig för vilket verktyg jag tycker bäst om (förutom att ps är betydligt snabbare). Jag kör dock d100, kanske det skiljer.

Om standardinställningar inte ger korrekt resultat, dvs. som en JPEG-bild med samma kamerainställningar, så betyder det att Adobe inte ansträngt sig tillräckligt med att anpassa programmet just för din kamera (mer om det här).

Att man måste jobba lite med RAW-bilder håller jag inte alls med om. En dator är till för att automatisera saker och ting med. Att datorn måste jobba med en RAW-bild är en sak, men själv ska man inte jobba extra med andra än speciellt knepiga bilder.

ANNONS
Götaplatsens Foto