Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

konvertera till profil i ps elements?

Produkter
(logga in för att koppla)
Ok, just vad jag misstänkte.

Vad är det för skillnad på att konvertera till profil och tilldela profil?

Nic

Konvertering ändrar pixlarnas färgvärden till den aktuella profilen.

Tilldelning bäddar bara in en profil som talar om för den mjukvara som visar bilden hur den skall visa bilden. Tilldelningen stuvar inte om i bildens RGB-data.

För att tilldelning skall ha någon effekt måste den programvara som visar/skriver ut bilden kunna hantera profiler. Det tror jag inte så många labb gör, så om du skall skicka iväg för kopiering bör du konvertera.

Jag tror att det finns separat programvara för att konvertera mellan profiler.

När jag öppnar en fil i PS Elements får jag en fråga om hur jag vill göra med färghanteringen av bilden och kan då välja att konvertera till Adobe rgb. Vilket jag brukar göra om jag ska skriva ut bilden själv, för då fungerar det utmärkt.

Ska jag skicka bilden till ett fotolabb som har en annan färgprofil så använder jag iViewMedia Pro för att byta färgprofil. Det finns många andra program som också kan göra det, som har nämnts i andra trådar här på FS.

ANNONS
Götaplatsens Foto