Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Konvertera vandringsstavar till kamerastativ?

Produkter
(logga in för att koppla)

AronG

Aktiv medlem
Är det någon som haft framgång med att modda ihop ett fungerande trebensstativ av vandringsstavar + ett tredje ben, eller sett någon produkt som ser lovande ut? Här finns ju en hel del gram att spara för fjällvandraren. Det behöver vara rimligt smidigt att byta användningsområde, så enbart gaffatejp är nog uteslutet. Den aktuella kameran är en lätt aps-c på under kilot.
 
Det enda vettiga isf är att man utgår ifrån ett enbent stativ med kulled, som just kan användas som ett enbent eller i vissa fall stöttas av de två vandringsstavarna. Den stora frågan är då hur man får fast stavarna. Jag ser framför mig skruvklämmor med någon typ av led så man kan ställa vinkeln, kanske kan man hitta något som stativtillbehör eller klämma till något helt annat, typ balkong- eller barnvagnsparasoll eller liknade?

Som alternativ finns ju ganska små resestativ, hittar man en fjällbjörk så kanske det går med ett gorillastativ
 
När man i scouterna skulle fixa till en trefot för att hänga en kittel över öppen eld tog man helt enkelt sitt knoprep och lindade hårt runt tre slanor en bit från övre änden. När sedan benen drogs isär så drogs surrningen automatiskt åt ännu hårdare.
Troligen behöver man förse sina stavar med något som ökar friktionen vid knutpunkten om det ska funka.

Beskrivning hur surra trefot:
 
Har använt en rem för att hålla ihop vandringsstavarna och sedan en Gorillapod på toppen av arrangemanget. Lite meckigt och inte så snabbt men det går ganska bra enligt mina erfarenheter. Provat endast med kompaktkameror.
 
När man i scouterna skulle fixa till en trefot för att hänga en kittel över öppen eld tog man helt enkelt sitt knoprep och lindade hårt runt tre slanor en bit från övre änden. När sedan benen drogs isär så drogs surrningen automatiskt åt ännu hårdare.
Troligen behöver man förse sina stavar med något som ökar friktionen vid knutpunkten om det ska funka.

Beskrivning hur surra trefot:
Smart, det borde gå med två stavar och ett enbent stativ, kanske behöver man typ grytan också som ger en tyngd nedåt. Man kanske kan ersätta grytan med något annat
 
Kanske en billig portabel jaktstol och bara använda den del så håller ihop benen? De är ju oftast steglöst vinklingsbara och den delen som håller ihop benen borde kunna placeras högt. Kräver dock troligen en del modifiering eftersom dimensionen på monopoden inte kommer att vara densamma som vandringsstavarna. Tillräcklig stabilitet?
walkstool-basic-60-cm-0.jpg
 
Det borde gå att tillverka någon slags clips som man fäster på monopoden och som man sedan hakar i stavarna i. 3D-printning kanske?
 
Hur man gör ett "trebent" stativ av två vandringsstavar, en gorillapod, ett snöre och en sten eller en tältpinne.

(En clove hitch är ett dubbelt halvslag).

 
Senast ändrad:
Är det någon som haft framgång med att modda ihop ett fungerande trebensstativ av vandringsstavar + ett tredje ben, eller sett någon produkt som ser lovande ut? Här finns ju en hel del gram att spara för fjällvandraren. Det behöver vara rimligt smidigt att byta användningsområde, så enbart gaffatejp är nog uteslutet. Den aktuella kameran är en lätt aps-c på under kilot.
Använder en Manfrotto Monopod i aluminium som vandringsstav med en liten kulled. Fungerar bra i skog. Vet ej hur den kommer fungera vid vandring över en älv.
 
Hur man gör ett "trebent" stativ av två vandringsstavar, en gorillapod, ett snöre och en sten eller en tältpinne.

(En clove hitch är ett dubbelt halvslag).

Bra ide, om man har en lätt kedja och tältpinne blir det ännu stabilare.
Personligen har jag utnyttjat mina två stavar och en av hustruns för att göra ett enkelt stativ med gorillastativ längst upp-
 
Det är svårare att slå ett dubbelt halvslag med en kedja än med ett snöre. Risken är att det glappar.
 
Jag har en gång sett en kille som borrade och limmade in en 3/8->1/4" kameragängadapter 'mutter' i överänden av sin ena BlackDiamond vandringsstav. Såg minst sagt smart ut!
Sedan så är det väl bara till att surra ihop stavarna och utgöra tredje benet själv om man inte är nöjd med sina två ben och 'monopoden'...
 
Här är ett exempel på ett sånt bygge.
Han använder en "hanger bolt" (skruvstift på svenska, tror jag), så det blir nog stabilare än att limma.
Det går förstås inte så bra med M-gänga, så man måste nog leta lite för att få tag på en med rätt gänga. :)

 
Efter åtskillig googling har det bara dykt upp en produkt som väckt mitt intresse, tillverkningen verkar dock ha lagts ned.

Tror jag landar i att det är roligare att bära 900g stativ än att klydda med remmar, knopar och ostadiga konstruktioner.
 
Black Diamond och Leki har ju stavar som är kompatibla med kamerafäste.
Har själv ett par men kamerafästet var restat när jag beställde så jag har glömt beställa ett… Återkommer om jag får tag på ett!
 
Använder ett förlängningsskaft av aluminium till målning.
Fästet till roller står för markkontakten.
Själva förlängningsdelen är avskruvad under vandring.
Förlängningsdelen är kapad ca 30 cm och på toppen är en skruv för kameran monterad med epoxilim.
Nackdelarna är:
Enbenstativ
Aluminium svärtar händerna, man får tejpa där man håller annars blir händerna kolsvarta.
Har i princip EN höjd.
Fördelar:
Lätt
Skruvfästet till förlängningsdelen skramlar när man går.
Stryktåligt, Normalt bara o trycka ner i backen på fjället/skogen.
Gratis (för mig) Själva förlängningsdelen var knäckt på mitten och osäljbar.
 
ANNONS