Annons

Kopiera en lagermask till ett annat lager?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jocce skrev:
Hur gör jag för att kopiera en lagermask till ett annat lager?

/Jocce

Håll ner Kommando (Mac)/Control (PC) och klicka på lagermasken. Då skapas en markering. Lägg till ditt nya justeringslager och din lagermask är där. Är det ett vanligt lager du ska göra, skapa först lagret, skapa sedan markeringen och klicka till sist på knappen för att skapa ny lagermask.

Eller kopiera/klistra in.

Stefan

Eller om man jobbar med CS2 är det snabbaste sättet att dra den lagermasken man vill kopiera till det andra lagrets lagermask samtidigt som man håller alt-tangenten. Klart!

Mvh
Eva-Teréz

Hej!

Jag använder PS Elements 3.0. Stefans metod fungerar om jag vill använda en lagermask till ett nytt lager, men det jag vill kunna göra är att kopiera en lagermask från ett justeringslager till ett annat redan befintligt justeringslager.

Jag hittar heller ingen knapp eller något ställe i menyerna för att skapa ny lagermask. Kanske finns det inte i Elements.

Jag provade också Eva-Terez metod. Den fungerade inte. Kanske fungerar den bara i CS2.

Är det någon som vet om det går och i så fall hur man gör i PS Elements 3.0 för att kopiera en lagermask till ett redan befintligt justeringslager?

Vänliga hälsningar.
Lasse C

Ok, om du inte gjort något med lager mask två så kan du komando-klicka på den du vill kopiera. Sedan göra markeringen omvänd; komando shift i. Därefter fylla denna markering med svart. (om svart är förgrundsfärg så tryck alt backsteg). Kör du PC så byt komando mot control.

Mvh
Eva-Teréz

Hej, Eva-Teréz!

Det har tagit mig lite tid innan jag kom mig för att testa metoden du föreslog. Nyligen behövde jag kopiera en lagermask till ett annat lager, så jag testade att klicka på lagermasken jag ville kopiera från med CTRL nedtryckt och fylla i markeringen som då dök upp med färgpytsen på det andra lagret.
Det fungerade utmärkt och är ju inte särskilt krångligt heller. Det viktigaste är att det är möjligt att kopiera lagermasken på något sätt. Tack för hjälpen!

Vänliga hälsningar.
Lasse C

ANNONS
Götaplatsens Foto