Annons

Kopiering av RAW & förhansgranskning

Produkter
(logga in för att koppla)

johaneriksson

Aktiv medlem
Hejsan!

Jag har ett litet, men irreterande problem.
När jag trycker i flashkortet i minneskortläsaren så brukar det alltid poppa igång så att man kan kopiera bilderna till vald mapp via ngt windows-program. Dety är bra tycker jag, men detta verkar inte funka om bilderna är tagna i RAW. Då spelar den inte upp kortet automatiskt. Någon som vet hur man kommer tillrätta med problemet?
Sen undrar jag hur man förhansgranskar RAW-bilderna i photoshop. Kör man i filbläddraren så måste man ju öppna varje bild och "rå-konvertera" och jag bill ju bara titta, slänga, titta, slänga på alla bilderna i en följd.

Tacksam för goda svar!

Mitt kort "ploppar upp" automatiskt och jag kör bara med RAW. Verkar konstigt att det inte funakr för dig. Kanske någon inställning i windows?

Jag tror att du kan kika på bilderna i senaste versionen av ACdsee. Det ska tydligen läsa RAW.

...annars kan jag rekommendera C1. Där gör jag precis det du beskriver. Snabbtittar på bilderna - slänger det jag inte vill ha och framkallar snabbt det jag vill behålla. Snabbt och smidigt arbetsflöde!

//Peter

johaneriksson skrev:
...Sen undrar jag hur man förhansgranskar RAW-bilderna i photoshop...
Tja, välj mapp där bilderna ligger så syns de i filläsaren. Inte behöver du öppna dem inte...

Du kan ändra visningsläge under ”visa” i filläsarens meny.

Jag brukar använda egen miniatyrstorlek som jag ändrar till 500 pixlar under ”redigera - inställningar” i menyn.

Bilagor

• a.jpg
    a.jpg
    27.2 KB · Visningar: 261
Men vad är det då som gör att jag inte kan kopiera från kortet med den inbyggda windows-kopiera-bilder-grejen. Ahhh!!!

Därför att jag tycker den är synnerligen smidig. Smidigare än att kopiera hela mapparna som då också kommer med. Här får man ju allt utan mappar och det tycker jag är bra.

Någon som vet hur man får tillbaka det?
Har testat med egenskaper på enheten, men den vill inte.

ANNONS
Götaplatsens Foto