Annons

Korkade nybörjarfrågor

Produkter
(logga in för att koppla)

sonni

Aktiv medlem
Jag läser att en del medlemmar i FS irriterar sig väldigt mycket på att vissa grundläggande frågor tas upp om och om igen. Jag känner mig träffad eftersom jag vid ett flertal tillfällen frågat om sådant som är självklarheter för den som har större erfarenhet än jag. Och efter ett tag så upptäcker jag dessutom att det finns ett flertal gamla trådar om det jag frågat om, och att frågan desssutom kommer upp en gång till.

Det vore ju tråkigt om FS bara skulle vara till för att proffs ska kunna diskutera sofistikerade problem med varandra, eftersom jag tycker att just bredden i kunskap och engagemang är det som är så härligt med FS.

Men varför inte starta ett "Nybörjarforum" där vi blåbär kan få tjata om med våra banala frågor? Då skulle ju de som inte står ut med en fråga till om "att fota i köldgrader" slippa läsa det hela.

Jag läser att en del medlemmar i FS irriterar sig väldigt mycket på att vissa grundläggande frågor tas upp om och om igen. Jag känner mig träffad eftersom jag vid ett flertal tillfällen frågat om sådant som är självklarheter för den som har större erfarenhet än jag. Och efter ett tag så upptäcker jag dessutom att det finns ett flertal gamla trådar om det jag frågat om, och att frågan desssutom kommer upp en gång till.

Det vore ju tråkigt om FS bara skulle vara till för att proffs ska kunna diskutera sofistikerade problem med varandra, eftersom jag tycker att just bredden i kunskap och engagemang är det som är så härligt med FS.

Men varför inte starta ett "Nybörjarforum" där vi blåbär kan få tjata om med våra banala frågor? Då skulle ju de som inte står ut med en fråga till om "att fota i köldgrader" slippa läsa det hela.

Då skulle väl inte nybörjarna få några vettiga svar på sina frågor heller? /FW

Tycker det är en bra idé med ett sådant forum.
Alla har vi ju någongång varit nybörjare, vilket vissa tyvärr glömmer.
Tycker också det är mkt suckande och stönande här inne mot "nybörjare".
Detta ska ju vara ett forum där man kan byta åsikter och hjälpa varann, tyvärr finns det en del Besserwissers.

/Helena

"Då skulle väl inte nybörjarna få några vettiga svar på sina frågor heller? /FW "

Fast det finns ju faktiskt generösa fotoentusiaster som tar sig tid att besvara frågor från oss nybörjare. (Tack för er!) Kanske de skulle fortsätta att engagera sig?

Men det finns väl en risk att du får rätt, ett speciellt forum för nybörjarfrågor kanske inte många skulle läsa.

Jag måste också tillägga att just formet och all intressant information som finns här, har fått mig att tycka fotografering är ännu roligare!

Så det är trist om jag ska behöva skämmas för att jag ställer "dumma" frågor....

Att det ständigt poppar upp liknande frågor gör att chansen att få riktiga svar minskar. En som nyss har svarat uttömmande på en specifik fråga kastar sig knappast över samma fråga fem minuter senare och gör samma sak. Just nu finns det t ex flera frågor om Macro "Vilket skall jag välja?". Det är mycket bättre att frågeställaren, för sin egen och alla andras skull, deltar i redan befintlig diskussion.

/FW

Men om det är så, så kan ju den som upptäcker att frågan är uppe en gång till, bara koppla en länk till det förra inlägget. Då behöver ju han eller hon inte dra om allt en gång till. Samtidigt som en som inte varit med i den förra, kan fälla sin kommentar.

Vad gör det om flera trådar i samma ämne är i omlopp? Olika människor deltar i dem och olika perspektiv kommer fram.

Vad är en nybörjare? Jag tror det är omöjligt att dra gränserna för vilka frågor som skall gå vart. Jag har fotat - aktivt - i två-tre år. På vissa områden har jag passerat nybörjarstadiet, på andra är jag totalt novis.

Jag tycker det fungerar bra som det är nu. Visst är det många "dubbla" trådar om samma sak men det får man nog leva med, speciellt med tanke på att många frågor handlar om utrustning och där sker en ständig utveckling.

Jag tror "lösningen" är:

- För nybörjaren: Innan man ställer frågan, försök att söka.

- För den rutinerade: Om man ser att en fråga är en upprepning, gör ett VÄNLIGT inlägg och förklar att det finns en sökfunktionen.

Svårare än så behöver det nog inte vara.

Mvh
Anders

Ofta kommer samma fråga upp gång på gång pga att den som frågar inte upptäckt den eminenta sökfunktionen på forumen. Använder den själv ofta för att få svar på mina frågor, eller spinna vidare på något som varit uppe förut.

man kan ju ha ett nybörjartråd iaf, där alla nybörjarfrågor finns, så kan man ju kolla den innan man ställer frågor, precis som vilken annan tråd som helst.
men man kan ju ha dom vanligaste frågorna där, och lite om grunderna i fotografering.

Ja, det skulle ju vara lättare att ställa en fråga om något grundläggande i ett nybörjarforum än i andra forum, eftersom man då vet att man får ställa dumma frågor där, utan att någon retar sig på det.

Varför inte en VAF?

Jag tror att svaret heter VAF (eller FAQ om ni vill). Vi har ju verkligen sådär 10 mycket vanliga frågor, och till det mycket vanliga (och oftast kloka) svar. I många sammanhang måste man hitta på dessa vanliga frågor, men här behövs ju inte det!

Det besvärliga att leta är att trådarna ofta är så långa att det är svårt att få ett klart svar, om man inte var med själv och "intervjuade".

Alternativet till an VAF/FAQ är att utvidga artiklarna med några artiklar om (neutrala) köpråd, som väl är det som oftast fattas. När någon frågar "Vilken (digital) systemkamera ska köpa?" får vederbörande oftast svaret "Alla är bra, köp den du som känns bra i handen, har en trevlig sökare och är av samma märke som någon kompis så att ni kan byta optik med varann." Det kunde man väl skriva i en artikel?

Per.

Varför inte ha några "stående trådar" eller "sticky" som de brukar kallas, och låta dem ligga högst upp i varje forum. De kanske kan innehålla ofta ställda frågor samt svar till dem?

Sökknapen används allt för sällan. Är säker på att det finns minst 20 trådar om 400d eller nikon d40x.

Ja, det skulle ju vara lättare att ställa en fråga om något grundläggande i ett nybörjarforum än i andra forum, eftersom man då vet att man får ställa dumma frågor där, utan att någon retar sig på det.

Jag tror ingen retar sig på "dumma" frågor, tvärtom tror jag de flesta välkomnar frågor från nybörjare såväl som rutinerade. Aktiva forumdiskussioner är väl en hörnsten i fotosidans verksamhet.

Det som vissa tycker är irriterande är när samma fråga upprepas. Den problematien skulle finnas kvar även om frågorna ställdes i ett forum som hette "Nybörjare". De allra flesta som bidrar med svar tycker det är kul men vill helst inte upprepa samma svar på samma fråga varje vecka.

Mvh
Anders

Fast jag tycker det kan vara svårt att hitta rätt sökord. Till exempel om jag vill fråga om det går att plåta i köldgrader. Skriver jag då in ordet "köldgrader" så får jag upp länkar som inte tar upp det jag vill fråga om. Om jag skriver hela uttrycket "fota i köldgrader" så får jag inte någon länk alls....

Men om du söker på "kyla" så kommer flera trådar upp som behandlar ämnet..

Själv stör jag mig inte på nybörjartrådar i sig men det är som många påpekar en del ämnen som ofta återkommer. Många frågor skulle kunnat besvaras av att läsa igenom ett inledande kapitel i en fotobok eller de utmärkta artiklarna och guiderna på fotosidan också.

Fast jag tycker det kan vara svårt att hitta rätt sökord. Till exempel om jag vill fråga om det går att plåta i köldgrader. Skriver jag då in ordet "köldgrader" så får jag upp länkar som inte tar upp det jag vill fråga om. Om jag skriver hela uttrycket "fota i köldgrader" så får jag inte någon länk alls....

Jag kan hålla med om att det ibland kan vara svårt att få fram relevant information.

Det måste ju vara OK att starta en ny tråd när man inte hittar det man söker. Det viktiga tycke jag är att man i alla fall försöker söka innan man startar något nytt.

Mvh
Anders

Man lär så länge man lever och ingen fråga är för dum att ställa!

Som Anders J var inne på: Det första man borde göra när man behöver ny kunskap är att söka i redan existerande forumtrådar. Eller varför inte använda någon sökmotor - svaret finns ju därute, garanterat. Men ibland är det svårt att hitta, så är det bara.

Det som stör mig är inte att samma frågor upprepas i nya trådar titt som tätt, det händer ju själv att man skapar trådar som liknar ämnen som redan finns. Nej, det som är störande är när man märker i inlägget att personen inte lagt ner någon som helst energi på att försöka hitta svaret på egen hand. Just den där slöheten...

Leta först - fråga sen! Då lär man sig mer under tiden också...!

Eftersom jag själv är nybörjare inom foto så tycker jag att det är bra att nybörjarfrågorna återkommer. När jag går in i forumet brukar jag alltid kolla i "Nya inlägg", man vet ju aldrig, det kan ju dyka upp en tråd som berör något man inte kan eller har tänkt på. Sen behöver inte tråden vara repetition på en massa gammla trådar. Har man kolla på att ämnet tagits upp innan så är det bara att vara vänlig och klistra in länken till dom andra trådarna.

ANNONS
Götaplatsens Foto