Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kornigt med mellanformat och Plus-X?!

Produkter
(logga in för att koppla)

mekelund

Aktiv medlem
Jag framkallade min första rulle mellanformatsfilm för ett tag sedan. Filmen var Plus-X, exponerad efter 100 och framkallad 7min i D76(1+1).
Jag har inte gjort några förstoringar ännu utan bara betraktat filmen med lupp. Det som förvånar mig är att jag ser tydliga korn i filmen, ännu konstigare är att kornigheten finns även på de helt genomskinliga delarna på filmen. M.a.o. är filmbasen också kornig.
Ska det vara så eller??

Inspekterade genast mina egna men jag har inga tydliga korn i filmbasen men jag ser små korn i bilden. Kornen syns i och för sig bättre genom en lupp på tex 8X en på mina 24x30 kopior eftersom på kopiorna är förstoringen ca 4,5X.

Tyvärr så vet jag inte vad som kan ha gått galet för dig. Fixerat för lite är det ända jag kan komma på men det yttrar sig mer som slöjor har jag för mig.

Mvh
/Johan

Plus-X är väldigt känslig för temperaturvariationer mellan framkallare och avbrytningsbad och fix. Plus-X tycker jag kommer bäst till sin rätt om man framkallar den i extra utspädd HC110 (t ex 1:14) med förlängd framkallningstid. Då erhåller man en yteffekt som ger en ytterst hög skärpa. D76 1:1 medför att hela filmskiktet framkallas lika mycket vilket jag tycker är helt värdelöst. Om man späder D76 kan man få den att i någon mån fungera som en ytframkallare men är du ute efter mycket hög skärpa så är mitt förslag att prova med HC110. Plus-X kan då ge lika hög upplösning som TMAX 100. Frågan är varför du inte kör med TMAX men det kan det ju finnas skäl till. Filmerna har ju helt olika förmåga att teckna ut skuggpartier.
/Harald

Nix, bäst före 2004-10.

...eller kanske för varm framkallare?
Nope, håller alltid 20 grader på alla vätskor.

......en yteffekt som ger en ytterst hög skärpa. D76 1:1 medför att hela filmskiktet framkallas lika mycket vilket jag tycker är helt värdelöst.

Här tar mina kunskaper slut. Ytframkallare? Framkallas inte alltid hela emulsionsskiktet lika mycket?

Frågan är varför du inte kör med TMAX men det kan det ju finnas skäl till.

Jag hade ingen mellanformatsfilm och fick en bunt Plus-X av en bekant för att testa. Jag fick också en T-Max som jag dessvärre lyckades slarva bort med en gång.

Tack för alla svar, jag skall testa vidare med T-Max också.
/Magnus

Hmmm låter lite som om filmen blivit framkallad för länge/hårt tycker jag,,, 7min är ju normalt för en 100iso i den kemin men är du säker på doseringen? Hur ser tonerna ut, detta kan nog utläsas ifrån tonerna i högljus och skuggor... Jag gissar att det är kanske en miss i blandningen av kemin och tempen.....Men ni vet ju:)

Mvh Niclas

Ps, Sen är det ju så att om man aggiterar vilt (milkshake-tekniken:) och nästan konstant så tenderas det att filmen får grövre kornstruktur..Men DET tror jag inte är fallet här, eller:)

På den tiden jag fotade en del mellanformat använde jag Plus-X prof. mycket och framkallade i D-76 1+1. Jag hade aldrig problem med att negativ eller bilder blev korniga, snarare var det svårt att se kornet vid förstoring på 24x30 papper. Ditt problem måste ha med handhavande eller annat att göra. T.ex kan koncentrationen på stoppbadet inverka. Vid högre konc än 0,7 % blir kornet grövre. Vid 5% blir det betydligt grövre.

När det gäller T-Max 100 och Plus-X så tillhör de samma separationskategori. De är varken skugg- eller högdagerseparerande utan separerar bägge medelbra. Haraldus skrev att filmerna hade helt olika egenskaper vad gäller skuggseparation. Jag vet inte om mina uppgifter är riktiga men kanske är Plus-X i mellanformatversion inte samma film idag som förr och kanske finns det olika versioner av både Plus-X och T-Max 100 i 120-format?

D76 och Microdol-X framkallar hela emulsionsskiktet vid normal utspädning. HC110 är i sig en ytframkallare. Innebär att framkallaren har svårt att tränga in i emulsionen vilket gör att endast ett tunt skikt vid emulsionens yta framkallas. Det finns inget direkt samband mellan korn och upplösning. En framkallare kan ge mycket litet korn men dålig upplösning eller tvärt om eller kanske också litet korn och hög upplösning.
Alla framkallare som man späder ut tenderar att fungera som ytframkallare p.g.a. att framkallaren förbrukas när den trängt in i emulsionen.
Jag har kört med Plus-X både i 120- och 135-format och jag tycker att den filmen tecknar bättre i skuggpartier än TMAX 100. Det har även betydelse vilken typ av fotopapper man använder. Vissa kombinationer av film/papper passar liksom inte så bra ihop. Det finns nog någon tråd om detta någonstans här på FS.
/Harald

Om man avbryter framkallningen med den sura ättikan får filmen en chock och kornigheten ökar.

Det är bättre att att skjölja bort framkallningsvätskan med många upprepade tömningar i rent 20-gradigt vatten under 1 minuts tid.

Jag har aldrig själv använt kombinationen Plus-X/D-76, men jag kommer ihåg att en gång när jag gick en veckoslutskurs med Per Lundqvist så diskuterades kombinationer film/framkallare och då nämnde han just denna kombination som mindre lyckad. Trots det så har jag sett fina bilder som resultat av just från denna framkallning så....

Lex skrev:
Jag har aldrig själv använt kombinationen Plus-X/D-76, men jag kommer ihåg att en gång när jag gick en veckoslutskurs med Per Lundqvist så diskuterades kombinationer film/framkallare och då nämnde han just denna kombination som mindre lyckad. Trots det så har jag sett fina bilder som resultat av just från denna framkallning så....

Jag tror att sådana påståenden mera grundar sig på subjektiva iaktagelser än på fakta. Kanske upplevde han att andra filmer i samma känslighetsklass gav bättre resultat? Plus-X är en förhållandevis grovkornig film i jämförelse med t.ex Agfas och Ilfords motsvarigheter. Om jag inte minns fel så gjorde Lundqvist också reklam för Tetenals fotokemi under en period och kanske var deras framkallare just då bättre i kombination med Plus-X?

Senast ändrad:
Graal skrev:
Om jag inte minns fel så gjorde Lundqvist också reklam för Tetenals fotokemi under en period och kanske var deras framkallare just då bättre i kombination med Plus-X?

Jag har inget minne av att han pratade om Tetenal, däremot kommer jag ihåg att frågan om Plus-X/D-76 togs upp av en kursdeltagare som inte lyckats med kombinationen.
En annan dålig kombinatiom som han nämnde var Agfa Neutol pappersframkallare/Ilfobrom Galerie papper som han påstod ibland kunde ge flammiga bilder. Någon som har testat detta?

Enda tillfälle då jag fått flammiga bilder är när jag provat gammalt fotopapper eller gammal framkallare. Att Agfa Neutol Ne eller Wa skulle ge flammiga bilder på Galerie-papper verkar inte särskilt troligt. I "Materiallära för fotografer" testades exempelvis denna kombination samt även en del andra framkallare i kombination med bl.a Galerie. Man skrev visserligen att olyckliga kombinationer kan förekomma men Galerie och Neutol tillhörde inte dessa. Galeriepapperet visade istället mycket små skillnader med olika framkallare avseende svärta och bildton. Det "olyckliga" med vissa kombinationer (t.ex Kodak Polycontrast RC och Neutol) var dock inte sådant som flammighet utan att djupsvärtan inte blev lika stor som med andra framkallare.

När det gäller ursprungsfrågan så kan problemet med det grova kornet för Plus-X 120 framkallad i D76 1+1 knappast vara resultatet av en "dålig kombination". Jag tror svaret finns i handhavande (ev. något överexponerad film och/eller för surt stoppbad). Annars måste det vara fråga om materialfel.

Senast ändrad:
Graal skrev:
Enda tillfälle då jag fått flammiga bilder är när jag provat gammalt fotopapper eller gammal framkallare. Att Agfa Neutol Ne eller Wa skulle ge flammiga bilder på Galerie-papper verkar inte särskilt troligt. I "Materiallära för fotografer" testades exempelvis denna kombination samt även en del andra framkallare i kombination med bl.a Galerie. Man skrev visserligen att olyckliga kombinationer kan förekomma men Galerie och Neutol tillhörde inte dessa. Galeriepapperet visade istället mycket små skillnader med olika framkallare avseende svärta och bildton. Det "olyckliga" med vissa kombinationer (t.ex Kodak Polycontrast RC och Neutol) var dock inte sådant som flammighet utan att djupsvärtan inte blev lika stor som med andra framkallare.

Jag refererade alltså till Per L. Personligen har jag framkallat Galerie(blankt) i PQ Universal och varit mkt nöjd. En kompis förälskade sig i det matta Galeriepapperet och framkallade den några gånger i Neutol NE med fint resultat.

Det är knappast filmens korn du ser. De går inte att se med en vanlig lupp. Troligtvis är det filmens matta yta på emulsionssidan du ser. Det är bara att förstora negativen och se resultaten.

ANNONS
Götaplatsens Foto