Annons

korrekt färgåtergivning

Produkter
(logga in för att koppla)

zzzikko

Medlem
Hej hej!

Efter en tids smygläsning så är det dax för min första fråga=)

Hur ska jag göra för att få så korrekt färgåtergivning som möjligt på skärmen?

Har kört med Gretags Eye-one monitor och ställt in värdena på min skärm, så nu har jag anget en standardprofil under "avancerat" i "egenskaper för bildskärm".

Räcker det måntro?

Låt oss sen säga att jag vill få ett antal bilder kopierade på papper av tex proprint.se, de har ju en egen icc som man kan använda för bästa resultat (?), men rent praktiskt, hur ska jag använda mig utav deras icc?

Ska jag byta ut den med min skärmprofil från Gretagen?

Jag använder mig utav win XP home och Photoshop 7.

Upplys mig
MVH / David

Hej!

Jag sitter hemma med samma problem och dessutom på en bärbar dator med TFT-skärm... dvs inga vidare förutsättningar. Dessutom är skärmen väldigt ljusstark, så alla papperskopior blir mörkare än vad jag trott.

Jag har forskat lite inom ämnet och kommer inom en snar framtid skaffa en "monitor spyder" från colorvision. Det finns en variant som heter "optocal" och som tar hänsyn till rummets ljus. Detta ska tydligen fungera oerhört bra!

Du får ett komplett paket på scandinavianphoto för 3100:- Jag tror det är värt pengarna om man verkligen kan lita på det man ser på skärmen efteråt...

mvh //Peter

sitter också på en bärbar, men dock med en vanlig crt kopplad.
Mina empiriska erfarenheter säger att TFT/LCD:er är kass på det där med färgåtergivning..

Är inte Gretags eye-one samma typ av grej som spidern? Isf väntar jag nog med den investeringen, har nämligen tillgång till eye-onen gratis via jobbet, bara det att ingen kan använda den och instsruera mig i denna djungel.

Hoppas på någon av er =)

Finns det någon vettig websida som berättar hur man tillämpar icc-profiler och sånt i tex photoshop?

har sökt men fattar inte riktigt.

Låt oss säga att min skärm är fit for fight, och jag vill skicka bilder till ett lab, vilket i sin tur tillhandahåller en profil för just deras utrustning.
Hur ska jag använda mig utav den profilen? ska jag ersätta min egna skärmprofil eller?

suck.. svårt.

Jag kan inte det där med profiler o sånt, men borde det inte räcka att du bara vet att du har en korrekt kalibrerad skärm? Om bilden på pappret blir exakt som den ser ut på skärmen så är väl allt OK. Sen har förhoppningsvis labbet också en kalibrerad skärm.

Vad jag har förstått det som, så är det inga problem med TFT om man använder riktig kalibreringsutrustning. Iaf enligt dom jag har pratat med på scandinavian photo och D3-image som säger detta... Upp till bevis med spyder'n sen... =o)

//Peter

ANNONS
Götaplatsens Foto