Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Korrigera kameraförvrängning

Produkter
(logga in för att koppla)

Jullie

Aktiv medlem
Hej Jag har Lightroom 2.7 och Photoshop 7. Eftersom LR inte har någon funktion (än) för att korrigera distortionen skickar jag bilden till PS. Det finns då bara att välja mellan tiff och psd men oavsett vilket jag väljer går det sen i PS7 inte att välja Filter/korrigera kameraförvrängning. Den funktionen är gråmarkerad och jag fatta inte varför. Har surfat runt på otaliga ställen men måste ha missat nåt för jag hitter inget svar. Är det någon här som kanske vet?

Rent spontant så gissar jag på att bilden är i 16bit när du öppnar den i PS. Ändra den till 8 i ps så borde det

Det skulle jag med tro. I nyare Photoshop så funkar det även i 16-bitars läge. Men det är förmodligen en begränsning i den versionen du har.

ANNONS
Götaplatsens Foto