Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Korrigera röda ögon - blir svarta

Produkter
(logga in för att koppla)

neolit

Aktiv medlem
Hej

När jag korrigerar röda ögon med hjälp av CS3 så blir ögonen istället väldigt svarta, lite onaturligt svarta (se bifogad bild).
Jag skulle gärna vilja veta om det finns någon möjlighet att lätta på denna svärta och på något sätt komma lite närmare en naturlig ögonfärg.

Någon som har några tips?

Tacksam

Neo

Bilagor

• Svarta ögon.jpg
    Svarta ögon.jpg
    19.5 KB · Visningar: 1,368
Ja, jag tar intensiteten av svärta ända ner till 10%, men verkar ändå inte påverka speciellt mycket. Dock, lite skillnad är det, men inte tillfredsställande.

Forts... på temat

Det verkar inte finnas så mycket man kan göra om man vill reducera svärtan när man korrigerar röda ögon.
Men, jag har en annan fråga som rör sig just om justering av röda ögon. Nu menar jag då, hur man kan begränsa justering av röda ögon så att enbart pupillen påverkas och blir svart, inte övriga ögat.

Ibland är det röda spridd utanför själva pupillen så att Photoshop även justerar det, men så vill jag inte att det ska vara. Hur kan jag begränsa det i så fall. Det verkar inte fungera om man enbart markerar det röda pupillen

Någon som vet?

Neo

Senast ändrad:
Jag har tyvärr inget tips åt dig förutom att skaffa en extern blixt. Då kommer du mycket sällan få det problemet i fortsättningen....

Har också tänkt på det, men det jag vill ha ligger ganska högt i pris just nu.

Men ska definitivt skaffa en... nästan ett måste. :)

Neo

Tack Kane, det var faktiskt en bra metod som jag inte har tänkt på. Ska testa den genast... En fråga till... hur ändrar man storleken på en redan bestämd markering. T.ex. jag markerar pupillen men markeringen blir ändå inte rätt och då vill jag inte avmarkera för att sedan markera igen... vill gärna i så fall kunna förstora eller förminska markeringen istället.

Hur gör man?

Neo

Hakar på denna tråd då jag har samma problem men i Phototshop Elements7, fick låna en dator med det i för att testa innan jag köper själv men det är helt omöjligt att få korrigeringen av röda ögon att fungera.

Testade att låta programmet göra det med automatiken som ska leta upp och korrigera detta men blev skit, gjorde det manuellt och markerade området och använde verktyget och klickade på det markerade området men blev knas iaf, så någon som kan tala om hur man enklast gör med detta eller är det möjligen fel på det ex av mjukvaran jag använde??

Finns det något plugin som fixar detta på ett enkelt sätt?

Kollade i hjälpfilerna och följde det som beskrevs men i Autoläget så hamnar de svarta "pupillerna" överallt i bilden utom där de ska vara, detta är mycket irriterande, även vid manuell klickning så hamnar inte korrigeringarna på rätt ställe!

Hakar på denna tråd då jag har samma problem men i Phototshop Elements7, fick låna en dator med det i för att testa innan jag köper själv men det är helt omöjligt att få korrigeringen av röda ögon att fungera.

Testade att låta programmet göra det med automatiken som ska leta upp och korrigera detta men blev skit, gjorde det manuellt och markerade området och använde verktyget och klickade på det markerade området men blev knas iaf, så någon som kan tala om hur man enklast gör med detta eller är det möjligen fel på det ex av mjukvaran jag använde??

Finns det något plugin som fixar detta på ett enkelt sätt?

Kollade i hjälpfilerna och följde det som beskrevs men i Autoläget så hamnar de svarta "pupillerna" överallt i bilden utom där de ska vara, detta är mycket irriterande, även vid manuell klickning så hamnar inte korrigeringarna på rätt ställe!

Testa och se på denna tutorials, detta kanske hjälper dig
http://www.youtube.com/watch?v=exi4...3643FACD&playnext=1&playnext_from=PL&index=24

lycka till

Neo

OK var lite annorlunda än hur jag gjorde, få testa detta när jag kommer åt den datorn igen.

Tack för länken ;-)

Tastade den metoden men blir inte bra ändå, kan det verkligen var fel på en enskild program CD, jag ominstalerade det på datorn jag testade utifall något falerat men krånglar ändå.

Några andra som använder PSE7 och har detta problem??
Har sällan bilder med röda ögon men när det blir är det ju bekvämt om man kan bli av med det smidigt och bekvämt ;-)

Alla tips mottages tacksamt.

Nästa steg är att testa det på min dator och se om det blir lika för då måste det vara något knas med själva skivan, om det är så vad har man för bytes/reklamations rätt på mjukvara?

Tastade den metoden men blir inte bra ändå, kan det verkligen var fel på en enskild program CD, jag ominstalerade det på datorn jag testade utifall något falerat men krånglar ändå.

Några andra som använder PSE7 och har detta problem??
Har sällan bilder med röda ögon men när det blir är det ju bekvämt om man kan bli av med det smidigt och bekvämt ;-)

Alla tips mottages tacksamt.

Nästa steg är att testa det på min dator och se om det blir lika för då måste det vara något knas med själva skivan, om det är så vad har man för bytes/reklamations rätt på mjukvara?

Det är inte troligt att en enskild programvara skulle vara defekt på något sätt. När du väljer verktyget för röda ögon, titta också på alternativen som möjligtvis skapas högst upp. Varje verktyg du väljer har egna alternativ där du kan "leka" för att anpassa till din egen belåtenhet.
Jag har jobbat väldigt lite med Elements, så att jag kan tyvärr inte ge några vidare och detaljerade instruktioner. Men kanske någon dyker upp snart som har haft liknande problem.

Neo

Fick rådet av butiken som det köptes i att instalera det på en annan dator för att testa och då kommer en annan fråga jag har idag PSE 5.0 på min dator kan jag instalera 7.an på den och testa eller ersätter det min 5.a eller får jag båda på den.

Om det ersätter måste jag instalera det på en annan av mina burkar som normalt inte har PSE i sig så vore bra att veta.

Har inte varit med om att enskilda skivor vart fel så känns osannolikt men det ska ju vara en första gång för allt.

ANNONS
Götaplatsens Foto