Annons

Kort makro-objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

swd-photo

Aktiv medlem
Hej
Kan ni ge några bra råd på ett kort macro-objektiv till Canon.
Det skall vara ca 50- 60mm och passa till 40d och FF.
Har nu ett 100mm Canon.
Hur är bildkvaliteten från 50mm om man jämför de med 100mm?

H. Stefan

Tillräckligt bra

Hej
Kan ni ge några bra råd på ett kort macro-objektiv till Canon.
Det skall vara ca 50- 60mm och passa till 40d och FF.
Har nu ett 100mm Canon.
Hur är bildkvaliteten från 50mm om man jämför de med 100mm?

H. Stefan

Canon EF 100mm makro (särskilt den med IS) är nästan bäst i klassen, men vad är det du skall fotografera? Skygga insekter som kräver längre brännvidd eller blommor på närmare håll.
Alla makroobjektiv är mycket bra, nästan utan undantag, rent optiskt så det är användningsområdet som blir avgörande.
Jag har 50 mm 2,5 som är rätt gammal med långsam autofokus och vinjetterar lite på full öppning, men annars är den både bra och billig. Jag har också 100 mm makro utan IS som är mycket bra samt EP 65 mm 5:1 makro sm är extremt "närgånget". Så, det beror på vad du vill fota. Jag har använt 50 mm makro på en 40D som kort tele/normal (gillar lite längre brännvidd som normal) och objektivet är mycket bra, tom i alperna.

Det skulle vara närmast för blommor. Jag tänkte att det är lättare att få skarpa bilder med ett kortare objektiv.
Har tittat på 65mm 5:1 men det är lite för dyrt.

Det som i huvudsak skiljer är arbetsavståndet, du får gå betydligt närmare med ett 50mm. Objektiven i 50mm är lika bra som i andra omtåden, men man väljer i regel lite längre för att ha lite mer avstånd till motivet. För blommer går det väl bra att vara nära men man kan få problem med tex skuggor. Det kan vara lite enklare att se var man är med ett kortare och pga det lättare hitta fokus, men någon större skillnad är det inte. Man får frilaggt bakgrunden bättre med ett längre pga teleffekten

Är det inte bättre att satsa på en makroblixt? Då kan du få både stort skärpedjup och korta slutartider och behöver inte oroa dig för att skugga motivet.

Det skulle vara närmast för blommor. Jag tänkte att det är lättare att få skarpa bilder med ett kortare objektiv.

Jag antar att du tänker att man får mindre skakoskärpa med kortare brännvidd? Den regeln gäller inte vid macro-fotografering. Kameran är så nära motivet att oskärpan kommer från translation snarare än rotation.

Stativ eller blixt löser problemet. Bildstabiliserande optik är också trevligt, men ofta inte tillräckligt.

Tack för alla era kloka ord, skall kolla lite närmare på en macro blixt fast de är ganska så dyra.

Använder du lite längre brännvidd som många här föreslår, kan du lika gärna använda vanliga blixtar. Vad det gäller längre brännvidd så beror både skärpedjup och hur svårt det är att hålla stilla av hur stor avbildningsskala du har. Det blir egentligen varken lättare eller svårare om du har kort brännvidd. Fördelen med kort brännvidd skulle möjligtvis vara om du vill fotografera blommorna ur en väldigt låg vinkel och därmed behöver vara nära.

Tack för alla era kloka ord, skall kolla lite närmare på en macro blixt fast de är ganska så dyra.

Macroblixt är för hudläkare, och andra som vill ta bilder helt utan skuggor.

För att fotografera blommor rekommenderar jag en vanlig blixt plus en ttl-kabel, så att du får frihet att placera blixten vart du vill i förhållande till blomman och kameran.

Sedan ett A4-papper som reflektor för att lätta upp skuggorna.

För att fotografera blommor rekommenderar jag en vanlig blixt plus en ttl-kabel, så att du får frihet att placera blixten vart du vill i förhållande till blomman och kameran.

Funkar säkert förträffligt men lite bökigare. Många makroblixtar har två ljusrör så man kan styra inbördes relationen i blixtstyrkan och få annat än platt ljus. Begagnat kan man få en dedicerad makroblixt för 2000:- (Sigma) eller 3000:- (t ex Canon ringblixt). Så det behöver inte vara dyrt.

Ibland kan A4 pappret även fungera som vindskydd. Små blommor har en tendens att röra sig ganska mycket i vinden även till synes helt vindstilla dagar. Även om blixten fryser rörelsen händer det lätt att vinden gör att blomman kommer ur skärpa

Funkar säkert förträffligt men lite bökigare. Många makroblixtar har två ljusrör så man kan styra inbördes relationen i blixtstyrkan och få annat än platt ljus. Begagnat kan man få en dedicerad makroblixt för 2000:- (Sigma) eller 3000:- (t ex Canon ringblixt). Så det behöver inte vara dyrt.

Jo, men ljuskällorna är fortfarande ganska små, så ljuset kan bli lite väl hårt. På en vanlig blixt kan man trä på ljusmodiferare som gör ytan större. Behöver inte vara bökigt med lös blixt heller, man sätter den på ett litet bordstativ så blir det lätt att reglera hur man vill ha ljuset Har kameran inbyggd blixt kanske man kan komma undan med att styra blixten med denna, så att man slipper sladd.

ANNONS
Götaplatsens Foto