Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Kort objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)
Min 40:a är kort om än inte helt Canon-ortodox så bortse gärna från inlägget :)

SMC Pentax-M 40/2.8 med PK till Canon EOS-adapter.
29mm från linsskydd till kamerahus.
Helt manuell.

Dum fråga: Varför skulle man behöva ett sådant objektiv?

varför är det en "dum fråga"?? Man vill ibland ha en kompakt uppsätting.
Varför så kategoriskt inlägg?? Det finns väldigt få "dumma frågor".. tyvärr dess fler "dumma svar"..

"Alla" klassiska fotografer använde en Leica med 35mm. Det var litet och smidigt och topp-kvalitet.

Som redan svarats; tyvärr finns inget riktigt kompakt fast 35 eller 50mm till Canon. Synd för en 5D med en "platt" 35mm vore mums..

Att Olympus kallar det där objektivet för pannkaka tycker jag är falsk marknadsföring om man betänker hur litet sensorformatet är och det förhållandevis stora registeravståndet. Då är det inte alls särskilt platt. Däremot är diametern lika stor som objektiv för småbildsformatet 24x36 mm.

Jag skulle inte ens vilja kalla det för tjockpannkaka. Möjligen kroppkaka. Eller crop cake, som det väl bör heta på Fotosidansvengelska.

Olle

Det är faktiskt tjockare än Pentax 40mm pannkaksobjektiv.
LiaC är enligts specen 22mm tjockt och Pentax objektiv 15mm. Då innehåller Pentax objektiv 5 glaslinser och har ljusstyrka på 2,8, jämfört med LiaC som har 3 plastlinser och ljusstyrka på 5.6.

Men för att använda Pentax objektiv på en Canon-kamera så krävs en adapter som tar plats.

Har för mig Voigtländer skulle släppa sitt Ultron 40mm/2 SL II till Canon, det är ganska platt med ca 25mm,

Jag undrar om inte Num menade att det var hans egen fråga som möjligen var "dum". (Fast som du påpekar finns det inga "dumma frågor".)

Ja ja så är det ju... Ber om ursäkt.
Svårt med nyanser i skriven text.. Men även hans fråga är relevant och får några svar i tråden.

ANNONS
Götaplatsens Foto