Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Kort skärpedjup i efterhand

Produkter
(logga in för att koppla)

Pingel

Medlem
Hej,

Jag har en Olympus 5060 som väl är en okej kamera.

Vid porträttfoto har den dock samma
problem som många andra digitala "kompaktkameror", nämligen att det är svårt att få till ett kort skäredjup.

Alternativet som återstår blir då att använda sig av efterbehandling. Därför undrar jag: Har någon något tips på hur man kan få till ett realistiskt och snyggt kort skärpedjup i Photoshop?

/Ronnie

Ett sätt är att först skapa två lagerkopior från det första lagret, sen gör du det undre av dessa oskarpt med gaussisk oskärpa.
Välj sedan det övre lagret och skapa en lagermask: lägg till lagermask/visa alla
Markera lagermasken
Markera sedan motivet (som du vill ha skarpt) med trollstaven. Tryck ctr+shift+i för att ändra markeringen till att gälla bakgrunden.
Tryck på raderaknappen.
Nu ser du bakgrunden som oskarp. Nu är det bara att med en svart pensel justera kanterna (som blivit kvar efter trollstavsmarkeringen) till objektet (i lagermasken i det översta lagret).

Hmm.. hoppas du förstod arbetsgången..

mvh
David

Även i Photoshop Elements?

dJb skrev:
Ett sätt är att först skapa två lagerkopior från det första lagret, sen gör du det undre av dessa oskarpt med gaussisk oskärpa.
Välj sedan det övre lagret och skapa en lagermask: lägg till lagermask/visa alla
Markera lagermasken
Markera sedan motivet (som du vill ha skarpt) med trollstaven. Tryck ctr+shift+i för att ändra markeringen till att gälla bakgrunden.
Tryck på raderaknappen.
Nu ser du bakgrunden som oskarp. Nu är det bara att med en svart pensel justera kanterna (som blivit kvar efter trollstavsmarkeringen) till objektet (i lagermasken i det översta lagret).

Hmm.. hoppas du förstod arbetsgången..

mvh
David

Försökte utan framgång göra något liknande i PSE2. Två lager kunde jag skapa och gaussisk oskärpa kunde jag lägga på det ena. Men sen kom jag inte längre... Lagermask kan jag inte göra i PSE (tror jag) men det finns säkert något annat sätt. Någon som kan hjälpa mig?

Re: Även i Photoshop Elements?

goranlin skrev:
Försökte utan framgång göra något liknande i PSE2. Två lager kunde jag skapa och gaussisk oskärpa kunde jag lägga på det ena. Men sen kom jag inte längre...

Vet inte rirkigt vilka funktioner du har i PSE. men om du kan lägga det oskarpa lagret ovanpå det skarpa så borde du kunna använda något radergummi för att partiellt sudda bort delar av det oskarpa lagret så att det skarpa lagret som ligegr under träder fram.

ANNONS
Götaplatsens Foto