Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Xd-kort, någon som sitter på ett sådant?

Produkter
(logga in för att koppla)

o.raud

Avslutat medlemskap
Hej! Söker ett xd-kort, som jag förstår var kortvariga och specifika olympus och fujifilm för ett bra tag sedan.. Verkar svårt att få tag på ett som inte kostar orimligt mycket för vad det är, och undrar ifall det är någon som har något sådant liggandes hemma som de kan tänka sig att bli av med? Mot en peng om så önskas.
Tack på förhand, allt gott!
Otto

Lånad bild för referens.

Bilagor

• 524291742_c2e83276-8ec6-4b34-ad22-e0f2fecb947e.jpg
    524291742_c2e83276-8ec6-4b34-ad22-e0f2fecb947e.jpg
    529.2 KB · Visningar: 32
Ett problem kan vara att folk använder för stora micro sd kort, många av xd kamerorna har troligtvis ganska låg tak på hur många gb kortet kan vara på.

Jag har ett Fujifilm-kort på 2GB som du kan få köpa för en blygsam summa långt från fantasipriserna på ebay. Ska dock kontrollera att det fortfarande funkar då det legat i byrålådan de senaste 10 åren.

FA048395-769F-483A-B264-CA7645A0F5D4.jpeg

Jag har ett Fujifilm-kort på 2GB som du kan få köpa för en blygsam summa långt från fantasipriserna på ebay. Ska dock kontrollera att det fortfarande funkar då det legat i byrålådan de senaste 10 åren.

Visa bilaga 169547
Schysst! Jag hittade faktiskt ett i kameran som jag precis köpt, ska se om det fungerar först annars hör jag av mig:)
Otto

Bilagor

• 1E6B4032-57F7-4EF3-BE17-8095FAADDB09.jpeg
    1E6B4032-57F7-4EF3-BE17-8095FAADDB09.jpeg
    3.1 MB · Visningar: 32
Många äldre kameror har problem med kort större än en viss storlek. Ofta 1 eller 2 GB. Så små minneskort har blivit svåra att få tag i till vettigt pris. Med en adapter och ett kort på 1 eller 2 GB med FAT32 formatering (helst gjord i kameran) så ska det nog fungera.

Jag gillar att bevara gamla teknikprylar och har diverse roliga minneskort men just xD har jag haft svårt att få tag i.

Jag har CF-kort på 64MB
OK, det här är väldigt off-topic, men kan inte låta bli att reflektera över det här med prestandautveckling.

Tack och lov verkar det mesta av debatten kring det så kallade "pixelracet" ha somnat in. Men det var en period, många år faktiskt, när många verkade genuint bekymrade och frustrerade över vad de upplevde som ett tanklöst race mot allt fler pixlar i sensorer. Jag menar, vem behöver verkligen så mycket som 20 megapixel? :)

Redan 2002 hade vi digitala systemkameror med 14 megapixel, vill du känna lite nostalgi, läs https://www.dpreview.com/reviews/kodakdcs14n
När de gjorde det här testet använde de, för den tiden, bland de största minneskort de kunde hitta på 512 MB och 1 GB (https://www.dpreview.com/reviews/kodakdcs14n/10)

Drygt 20 år senare har vi systemkameror (som säljs till oss vanliga dödliga) på runt 60 megapixel. Dvs fyra gånger fler pixlar. Så logiskt borde vi väl de största minneskorten som säljs idag vara på sisådär 2 till 4 GB?

Om vi säger så här, kikar du CFexpress-kort på Prisjakt och filtrerar på storlek så är det minsta du kan välja 64 GB.

Faktum är att CFexpress-kort på 512 GB och 1 TB är rätt vanliga. Så under samma period som vi fyrdubblat antalat megapixel har vi tusenfaldigat storleken på minneskorten. Och ökningen av skriv- och läshastigheter ligger nog inte långt efter ... :)

- - -

För att i alla fall delvis beröra trådämnet: jag har en gammal Olympus från 1998 (https://www.dpreview.com/products/olympus/compacts/oly_d400z), de största minneskort den klarade var på 8 eller om det möjligen var 16 MB. Och det var SmartMedia-kort, alltså innan de började med de jämförelsevis moderna xD-korten :cool:

Drygt 20 år senare har vi systemkameror (som säljs till oss vanliga dödliga) på runt 60 megapixel. Dvs fyra gånger fler pixlar. Så logiskt borde vi väl de största minneskorten som säljs idag vara på sisådär 2 till 4 GB?

Om vi säger så här, kikar du CFexpress-kort på Prisjakt och filtrerar på storlek så är det minsta du kan välja 64 GB.

Faktum är att CFexpress-kort på 512 GB och 1 TB är rätt vanliga. Så under samma period som vi fyrdubblat antalat megapixel har vi tusenfaldigat storleken på minneskorten. Och ökningen av skriv- och läshastigheter ligger nog inte långt efter ...

En liten detalj är förstås att någon hittade på det där med att stoppa in 4K och 8K-video, ibland även i råformat, i kamerorna. Och så var det förstås även serietagningens utveckling, som gör det lätt att fylla upp korten med långt fler bilder i rasande fart än förr, om man vill.

OK, det här är väldigt off-topic, men kan inte låta bli att reflektera över det här med prestandautveckling.

Tack och lov verkar det mesta av debatten kring det så kallade "pixelracet" ha somnat in. Men det var en period, många år faktiskt, när många verkade genuint bekymrade och frustrerade över vad de upplevde som ett tanklöst race mot allt fler pixlar i sensorer. Jag menar, vem behöver verkligen så mycket som 20 megapixel? :)

Redan 2002 hade vi digitala systemkameror med 14 megapixel, vill du känna lite nostalgi, läs https://www.dpreview.com/reviews/kodakdcs14n
När de gjorde det här testet använde de, för den tiden, bland de största minneskort de kunde hitta på 512 MB och 1 GB (https://www.dpreview.com/reviews/kodakdcs14n/10)

Faktum är att CFexpress-kort på 512 GB och 1 TB är rätt vanliga. Så under samma period som vi fyrdubblat antalat megapixel har vi tusenfaldigat storleken på minneskorten. Och ökningen av skriv- och läshastigheter ligger nog inte långt efter ... :)

- - -

För att i alla fall delvis beröra trådämnet: jag har en gammal Olympus från 1998 (https://www.dpreview.com/products/olympus/compacts/oly_d400z), de största minneskort den klarade var på 8 eller om det möjligen var 16 MB. Och det var SmartMedia-kort, alltså innan de började med de jämförelsevis moderna xD-korten :cool:
En av följderna i det bakvattnet är väl spray and pray.
Man läser om folk som tar kanske tiotusen bilder på ETT bröllop. förvisso nästan ett helt dygn men ändå...

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto