Annons

kort skärpedjup med barn i rörelse

Produkter
(logga in för att koppla)

ECJ

Ny medlem
Jag har precis köpt en Canon eos 500d med ett 50mm 1:1,8 II.

Jag försöker fota min dotter, och vill ha bilder med kort skärpedjup. Det svåra är dock att hon inte sitter still. Därmed är det svårt att få henne skarp. Vilken inställning ska jag använda för att kunna fota henne när hon rör sig lite eller rör sig mycket samt fortfarande få en väldigt suddig bakgrund? Ska jag köra på M, Av eller Tv? Är det något med slutartiden? Är helt ny på detta som ni märker.
 
Försök få så korta slutartider som möjligt, höj ISO-talet om så behövs. Är det rörelseoskärpa eller att fokusen sitter "fel" så att säga?
 
Får du rörelseoskärpa på henne eller hinner hon helt enkelt ur fokus innan du hinner trycka av?

Tips A1 är att ha större avstånd mellan motivet och bakgrunden, det gör att bakgrunden blir oskarpare. Då kan du använda mindre bländare och få längre skärpedjup på just henne men fortfarande få en oskarp bakgrund.

Om det är rörelseoskärpa kan det funka med en blixt eller bättre ljus alternativt högre ISO. Vilka slutartider får du? Slutartiden påverkar bara rörelseoskärpa, inte skärpedjup som bara beror på bländaren.

Tv ska du inte köra på här, Av eller M är mest en smaksak. Jag tycker Av funkar bra och är lättanvänt för det mesta.

Lägg gärna upp en bild någonstans (inte här tyvärr..) så vi får se vad problemet är
 
1 Kör Av-läget
2 Ställ bländaren på f1.8 eller lite högre
3 Ställ därefter in ett ISO-värde som "ger dig" en slutartid på 1/90 --> 1/180 eller ännu snabbare om du har en kvick dotter ;)


Av-läget är ju bra på så sätt att du avgör hur stor bländare du vill ha och kameran sköter resten. Vill du ha lite över-/underexponerat så kan du ställa in exponeringskompensation +/- 0.5 steg 1 steg. Nu kan jag inte just din kamera.. men principen är densamma för dig.
 
Prova slå på kontinuerlig autofokus (heter AF-C i alla fall så på Nikon). Då kommer fokusavståndet ändra då motivet rör på sig i djupled.

A-läget torde annars funka utmärkt. Får du för långa slutartider (längre än ca 1/80s), höj iso tills du får dessa tider om bara möjligt. Annars kan det vara bra med en extern blixt som du studsar i taket. Med en sån kan du hålla ner isotalet och utan problem använda objektivet på även mindre bländare om du skulle vilja förlänga skärpedjupet. Men effektiv blixtanvändning är lite knepigt att lära sig så jag rekommenderar att googla lite på det om du tänker skaffa dig en blixt. Skillnaden mellan en extern blixt som man kan rikta upp i tak och väggar är enorm jämfört med den inbyggda som oftast ger platta bilder med fula skuggor bakom motiven.
 
Utöver det andra redan har skrivit så tycker jag att du ska testa använda sekvenstagning i kombination men kontinuerlig AF och kläm av 2-3 bilder i följd. Då ökar chansen att någon av dem är i fokus (om det är så att din dotter försvinner ur fokus) och man ökar även chansen att någon av dem har mindre rörelseoskärpa.
 
Små barn är kluriga att fotografera särskilt med kort skärpedjup.
Sätt kameran på AI Servo som det heter på Canon språk. Då mäter kameran konstant och följer objektet. Sätt gärna också kameran på serietagning och fota serier om 2-3 bilder åt gången.
Sedan är det inte alltid som det är bäst att köra på största bländare.
Ibland ger det bara skärpa i en del av ansiktet. Om du provar det så se till att skärpan ligger på ögat annars kommer bilden upplevas oskarp.
Så sätt den den fokuspunkt som passar bäst för kompositionen så du kan lägga fokus mitt i ögat på telningen.
Här en bild som exempel på min yngsta telning.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=1331878&target=
Lycka till.
 
En annan teknik man kan prova, om AF-C inte orkar hänga med, är att testa en skärpedragning med manuell fokus och seriebildstagning. Sätt manuell fokus strax framför dottern, och medan du trycker av bilderna vrid fokusringen så skärpan flyttar framåt. Fler bilder och långsammare vridning ökar chansen till träff.

Alternativt flyttar du dig själv framåt nån decimeter eller två medan du plåtar, och struntar i att röra fokus.
 
Bra råd här. Tycker dock inte AI-servo levererar så bra i dom här sammanhangen. Har haft samma problem med Canon 50/1.8 och Sigma 30/1.4. Båda är tokskarpa rätt använda och speciellt Sigmat ger fantastisk "bokeh" - och 50/1.8 är helt ok. Efter oändliga serier med numer 7-årig son så konstaterar jag att one-shot ger bättre resultat - även om exvis 7D ger fler bilder/sek. Omfokusering mellan varje skott (och pip) - och du kan ändå ta kanske 3 bilder/sek i rätt ögonblick. Kontroll av vald fokuspunkt är såklart central. Men för ögonfrans-skärpa är One-Shot mitt val. Färre bilder totalt - men fler spot-on.
 
Tack snälla för alla råd och tips! Jag försöker jobba mig igenom problemet och testa alla de saker ni skrivit om.
 
ANNONS