Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Kort skärpedjup?

Produkter
(logga in för att koppla)

billyskate

Aktiv medlem
Hejsan!
Jag har fotat en kompis och skulle vilja göra så att hon är i fokus och allt annat blir suddigt , går det att göra i photoshop och fortfarande se realistiskt ut?

MVH Billy

Ja det går någorlunda, men beroende på så kan det bli väldigt pilligt. Det första du bör göra är att använda masker och maska av så ena lagret bara har tjejen med, sedan får du göra oskärpa på bakgrunden. Svårigheten kommer om bakgrunde visar delar på olika avstånd från kameran, då dessa bitar måste suddas olika mycket, men i vissa fall kan man göra det genom att göra en mask som har en gradient.

Men jag tycker inte att det ser helt ut som oskärpa direkt vid fototillfället då andra effekter kan komma fram.

Det lättaste är att istället för att sudda i ett lager så använder du en lagermask. En av ikonerna i nederdelen av lagerpaletten.

Lättaste sättet att göra en mask tycker jag är att först göra en markering på det området du vill ha, gärna med magnetlassot, det kan nämligen följa linjer någorlunda. Annars har du ju frihandslassot.

Spara sedan markeringen i fall du vill göra om masken om den unte blir bra. Efter det kan du högerklicka och välja feather/ludd, och ta några pixlar, det mjukar upp kanterna.

Sedan trycker du på lagermaskknappen. Då bildas ett lager som släpper igenom det som är vitt i masken, och hindrar det som är svart, vill du förändra masken så klicka du bara på masken, sedan kan du måla med vitt och svart och göra de flesta operationer på masken också.

Sedan är det bara att laborera. Vill du veta mer om någon enskild sak så finns det rätt många bra handledningar om hur man gör om man saker t.ex med google.

Skärpedjup är alltid svårt att fejka så det ser bra ut.
Min teori om detta är att i Ps jobbar man med två dimensioner, höjd och bredd.
Skärpedjupet handlar om den tredje dimensionen, djupet vilket gör det svårt.

mvh

Jovisst kan jag göra de , och de har jag även gjort på massa bilder. Men såhär i efterhand ville jag fixa till en bild där jag hade en lite mindre bländare..

MVH Billy

ANNONS
Götaplatsens Foto