Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Korta ner närgränsen på 85/1,2

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har dåliga erfarenheter av 85/1,2 och 12 mm mellanring. Jag ville komma bara lite närmare och fortfarande ha extremt kort skärpedjup, men på stora bländare verkar det inte bli skarpt. Vet inte varför det skulle vara så men även om fokus ligger rätt blir det riktigt suddigt. Jag har en bild som illustrerar detta:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1276880.htm?set=mp
Men krämigare bakgrund får man leta efter!

Sedan är 85L inte bra som makro pga att minsta bländare är 16 och för riktigt makroarbete vill man ofta ha mindre bländare. Jag har kört med långa utdrag (12+25+36mm mellanringar) och EF 100/2,0 med gott resultat. Den går iaf upp till 22.

Lycka till!
/Fredrik

Jag har dåliga erfarenheter av 85/1,2 och 12 mm mellanring. Jag ville komma bara lite närmare och fortfarande ha extremt kort skärpedjup, men på stora bländare verkar det inte bli skarpt. Vet inte varför det skulle vara så men även om fokus ligger rätt blir det riktigt suddigt. Jag har en bild som illustrerar detta:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1276880.htm?set=mp
Men krämigare bakgrund får man leta efter!

Sedan är 85L inte bra som makro pga att minsta bländare är 16 och för riktigt makroarbete vill man ofta ha mindre bländare. Jag har kört med långa utdrag (12+25+36mm mellanringar) och EF 100/2,0 med gott resultat. Den går iaf upp till 22.

Lycka till!
/Fredrik

Tack fredrik! Bra exempel, då kanske man kan glömma att ha mellanring på 85an. Om det är svårt att få skärpa så går det ju bort.... När man tar porträtt vill man ju iallafall ha ögonen skarpa.

Tack fredrik! Bra exempel, då kanske man kan glömma att ha mellanring på 85an. Om det är svårt att få skärpa så går det ju bort.... När man tar porträtt vill man ju iallafall ha ögonen skarpa.

Det blir bra om du bländar ner lite men på 1,2 är det kört tyvärr. Kanske om man kan hitta en tunnare ring. Jag gjorde en tunn mellanring av ett gammalt kameralock, ett sådant som skyddar spegeln när man inte ha objektiv på kameran. Men den var endast för ett fisheye med skruvgänga (fick närgräns noll cm med den uppsättningen).

Jag bumpar Mattias Tråd här lite. Jag har egentligen samma grundfråga: Hur blir resultatet med olika mellanringar på 85/1.2L II? Någon som har bra bildexempel? Det jag är intresserad av är att kunna ta närbilder samt närmre porträtt. Det måste ju inte bli lika bra som ett macro, men bättre än att beskära en bild utan mellanring. :) Jag är inne på att köpa en 12 mm mellanring just nu...

Och jag vill inte köpa en 135:a istället. :) Hade den, men gillade den inte. Fotar sällan tajta bilder...

Jag bumpar Mattias Tråd här lite. Jag har egentligen samma grundfråga: Hur blir resultatet med olika mellanringar på 85/1.2L II? Någon som har bra bildexempel? Det jag är intresserad av är att kunna ta närbilder samt närmre porträtt. Det måste ju inte bli lika bra som ett macro, men bättre än att beskära en bild utan mellanring. :) Jag är inne på att köpa en 12 mm mellanring just nu...

Och jag vill inte köpa en 135:a istället. :) Hade den, men gillade den inte. Fotar sällan tajta bilder...

Skönt med gamla trådar :)

Jag har faktiskt inte provat med mellanring på 85an. Jag sålde det och köpte en 135a. Upptäckte att jag inte gillade den brännvidden alls och har nu en 85a igen. Så kan det gå.

Om du köper en mellanring så får du mer än gärna dela med dig av resultaten!

ANNONS
Götaplatsens Foto