Annons

Kortläsare... Varför???

Produkter
(logga in för att koppla)

domherre

Aktiv medlem
Första inlägget...

Har nyligen införskaffat en Eos 400D med Canon EF-S 18-55/3,5-5,6 IS objektiv o div. prylar för att komma igång efter ett aldeles för långt fotouppehåll..

Fråga:

Är det aktuellt med en kortläsare? Vad är vitsen? Vad vinner jag på att införskaffa en sådan?

Har läst runt på forumet (är rätt ny här) och det verkar vara riktigt vettigt.
Finns mycket att upptäcka och läsa på om här... Trevligt!
 
1. En kortläsare kan vara snabbare än kameran att föra över bilder från.

2. Det behövs inga drivrutiner till en kortläsare vilket kameran kräver (kan vara aktuellt om man använder ngn annans dator).

3. Du kan plåta samtidigt som du för över bilder om du har mer än 1 kort.

4. Jobbigt o sätta kabeln i kameran. De här var anledningen till att jag skaffa en. På min 5d är de rätt pilligt o öppna för kabeln, dessutom känns det som att luckan kommer slitas o trilla av med tiden.

...annars ingen mening
 
Köp en SanDisk Extreme kortläsare. Under förutsättning att du har ett snabbt minneskort. Den läsaren är ruggigt snabb. Jag kör SanDisk Extreme III 4Gb kort...
 
Ingen verkar ha nämnt det redan men en annan fördel med kortläsare är att du inte tömmer kamerans batteri på att flytta bilder, det anser jag vara en stor fördel.
 
Intressant.

Har ett Sandisk CF 2GB Extreme III, 20MB/S.
Så det är kanske lika bra att inhandla en kortläsare.

Tack för svaren!
 
ChiPs skrev:
1. En kortläsare kan vara snabbare än kameran att föra över bilder från.

2. Det behövs inga drivrutiner till en kortläsare vilket kameran kräver (kan vara aktuellt om man använder ngn annans dator).

3. Du kan plåta samtidigt som du för över bilder om du har mer än 1 kort.

4. Jobbigt o sätta kabeln i kameran. De här var anledningen till att jag skaffa en. På min 5d är de rätt pilligt o öppna för kabeln, dessutom känns det som att luckan kommer slitas o trilla av med tiden.

...annars ingen mening

Kräver Canon drivrutiner för att föra över bilder?
 
Viktor N skrev:
Kortläsare som är monterade i datorn är snabba och enkla!
Bara och sätta i kortet och flytta bilderna.

Det tycker inte jag.
Min kortläsare i datorn är urslö.
Det går mer än dubbelt så fort att köra med USB-kabeln från kameran.....
Då har jag en ganska rapp dator.

mvh
Niklas
 
I så fall råkar du nog ha en USB 1.0 kompatibel läsare inne i datorn. ( hade själv en sån tills nyss, inte roligt att föra över bilder där inte).
 
Spelar det nån roll om det tar 15-20 minuter att tömma kortet när man kommer hem ?
Under tiden byter man om och tar en fika eller nåt.Varför hela tiden denna stressjakt och samlande av minuter ? Tänk på hälsan !!
 
Det värsta som finns är en slö dator.
Jag blir tokig om den går långsamt.
Fort ska det gå.
Tur att verktygslådan med stora klubban är i ett annat rum!
=)

/Niklas
 
Har man kameran riggad på stativ i rummet intill är det händigt med en kortläsare.
Jag har ett par stycken, delvis för att en av kamerorna kräver ett speciellt program för överföring och efter ominstallation av xp funkar det inte trots uppgradering.

Det går som sagt betydligt fortare i allmänhet md kortläsare. I vissa fall när man uppgraderar firmware i kameran verkar det bättre att kunna ladda ner på kortet först innan det åker in i kameran.

Köp en billig läsare, de verkar fungera minst lika bra som de dyrare. Den av mina som fungerar bäst och som läser 8 olika kort (jag har SD, xD och CF), och för över i USB 2 High Speed, köpte jag på Tradera för en dryg hundring av en säljare som kallas Nextweb. Jag har haft den över ett och ett halvt år och den har blivit lite tilltufsad i plasten men funkar bäst och i alla datorer jag har haft under tiden, med Win 98, Me och Xp. Vista har jag inte provat med.
 
Jag tycker att det är en fördel att ha kortläsare när man fotar på vintern. Då slipper man slå igång kameran innan den har "klimatiserats" sig ifall man har bråttom.
 
Bara för att göra det dyrare för er så finns det numer extrem IV (4) kort och en speciell läsare för dessa kort.
Det går ruskigt fort fast det är dyrare.
Nu köper jag inget annat, ändå är jag just nu på semester!
”Finns det så behövs det”, som vi säger i uppfinnarföreningen.
 
En högklassig förgyllning, dvs den har lagts på i flera skikt, brukar man anse hålla för ca 400 i- och urproppningar med bibehållen säker funktion. En USB- eller FireWire-kontakt håller säkert för 100 till 1000 gånger fler i- och urproppningar. Jag har ett gammalt CF-kort med utslitna kontakter. Det är ju lätt att åtgärda. Man köper ju bara ett nytt. Om kontaktstiften i kameran blir slitna blir det dyrare. Framför allt är det inte så lyckat om minneskortet glappar i kameran. Då kanske det inte går att fotografera alls…
/Harald
 
Nickelito skrev:
Vad gör jag åt det då?
=)
Pretty please, with sugar on top!

/Niklas

Man införskaffar sig en usb 2.0 kompatibel läsare, intern, om man orkar byta ut den inbyggda alt en extern för att inte behöva öppna datorhöljet.
 
ANNONS