Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

vilket objektiv är bäst av dessa två , eller vad är skillnaden ?

Produkter
(logga in för att koppla)

wilgot

Medlem
1:a Canon Zoom Lens EF-S 18-55 mm 1:3,5-5.6 IS STM och så står det Macro 0,25m/0,8ft
2:a Canon Zoom Lens EF-S 18-55 mm 1:4-5,6 IS STM och så står det 0,25m/0,8ft - (och en liggande 8 typ )

Om någon kunde förklara det 2:a kom med kit Eos 850 D
mvh christin
 
Bländartalen är ju en grej som skiljer lite. Sen vet jag inte om AF eller bildkvalitén skiljer nåt på dem också. EF-S 18-55/4-5.6 är ju dock nyare så misstänker att det kan vara lite bättre på båda punkter.

Det bästa är ju som alltid att kolla recensioner och omdömen.
 
Såhär skriver Cyberphoto

Det som skiljer denna modell från den tidigare Canon EF-S 18-55/3,5-5,6 IS STM, är en lite ändring i ljusstyrkan samt att denna nya version är ännu smidigare i formatet (bl.a 13 mm kortare) än föregångaren och ska enligt Canon ge en snabbare autofokus.

 
Såhär skriver the-digital-picture

You are buying a DSLR camera to get great images and great image quality is a significantly important part of a great image. Canon set the expectations for EF-S 18-55mm f/4-5.6 IS STM Lens image quality to be similar to that of the EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS STM Lens, even though the optical formula is slightly different for these lenses (12/10 elements/groups vs. 11/9). What I'm seeing is that the f/4-5.6 image quality is indeed different and overall, modestly improved.

 
18-55 tillhör de korta kitzoomarna.
Sen finns det lite längre.
18-105 eller 18-135.

Skall man som nybörjare bara köpa ETT objektiv så föreslår jag att man väljer de lite längre, typ 18-105.
Dyrare - Ja
Men också mer allround.

Har man ändå tänkt att köpa lite bättre objektiv då skall man titta på helheten innan man väljer.
 
18-55 tillhör de korta kitzoomarna.
Sen finns det lite längre.
18-105 eller 18-135.

Skall man som nybörjare bara köpa ETT objektiv så föreslår jag att man väljer de lite längre, typ 18-105.
Dyrare - Ja
Men också mer allround.

Har man ändå tänkt att köpa lite bättre objektiv då skall man titta på helheten innan man väljer.
Det beror ju helt på vad man har intresse av att fotografera. Man kan lika gärna rekommendera det omvända; bara en fast brännvidd så att man tvingas vara kreativ och anstränga sig med kompositionen mer. ;)
 
Det beror ju helt på vad man har intresse av att fotografera. Man kan lika gärna rekommendera det omvända; bara en fast brännvidd så att man tvingas vara kreativ och anstränga sig med kompositionen mer. ;)
Förvisso
Men en person som väljer bara en fast brännvidd brukar veta varför man gör det valet.
O dessutom funderar man väl inte alls över en kitzoom. Man har liksom redan kommit förbi det valet.
 
Förvisso
Men en person som väljer bara en fast brännvidd brukar veta varför man gör det valet.
O dessutom funderar man väl inte alls över en kitzoom. Man har liksom redan kommit förbi det valet.
Det gäller ju dock även en längre zoom. Vet man ingenting så ser jag ingen anledning att köpa en zoom med större omfång (och i regel högre pris) heller.
 
Förvisso
Men en person som väljer bara en fast brännvidd brukar veta varför man gör det valet.
O dessutom funderar man väl inte alls över en kitzoom. Man har liksom redan kommit förbi det valet.
Funderingen i den här tråden gäller väl bara exakt skillnaden mellan de två objektiven trådskaparen redan har? Har jag tolkat det som.
 
Såhär skriver Cyberphoto

Det som skiljer denna modell från den tidigare Canon EF-S 18-55/3,5-5,6 IS STM, är en lite ändring i ljusstyrkan samt att denna nya version är ännu smidigare i formatet (bl.a 13 mm kortare) än föregångaren och ska enligt Canon ge en snabbare autofokus.

Tack . har redan försökt mig på detta och blev inge klokare ;)
 
1:a Canon Zoom Lens EF-S 18-55 mm 1:3,5-5.6 IS STM och så står det Macro 0,25m/0,8ft
2:a Canon Zoom Lens EF-S 18-55 mm 1:4-5,6 IS STM och så står det 0,25m/0,8ft - (och en liggande 8 typ )

Om någon kunde förklara det 2:a kom med kit Eos 850 D
mvh christin

Beror på, dött lopp, men beroend vilken ända man vänder fram
fås lite olika resultat.
Tänk på att de är testde på olika hus.
//MW
 
Tack . har redan försökt mig på detta och blev inge klokare ;)
Det är väl så liten skillnad så att det spelar ingen roll. The-digital-picture tyckte att 2:an var ”modestly improved ”

Vilken du än behåller kommer du nog inte märka någon skillnad i dina bilder.

Behåll den som är i bäst skick, kan ju vara ett alternativt råd.
 
Bländartalen är ju en grej som skiljer lite. Sen vet jag inte om AF eller bildkvalitén skiljer nåt på dem också. EF-S 18-55/4-5.6 är ju dock nyare så misstänker att det kan vara lite bättre på båda punkter.

Det bästa är ju som alltid att kolla recensioner och omdömen.
Infinity = Oändlighet

(Kunde inte låta bli 😜)
Tack. nu vet jag ju vad symbolen betyder
 
ANNONS