Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kortläsare

Produkter
(logga in för att koppla)

agge28

Aktiv medlem
Tips till er som inte har kortläsare.

Var och framkallade en del bilder igår från min digitala kamera. Började att disskutera kortläsare med killen i affären blandannat om kortläsare med firewire. Det visade sig att dom hade på utförsäljning för 99:-.

Bilder som jag har laddat upp från ett 256 mb kort från kameran har tagit evighet. Nu tog det ca 5 min.

Tyckte att jag gjorde ett klipp!

Agneta

Men inte Firewire.

Vet någon ett ställe med postorder eller som ligger i Stockholm som säljer billiga kortläsare för Firewire?

Varför firewire, dessa brukar generellt vara snäppet dyrare än USB 2.0 HiSpeed. Det är ändå korten som sätter begränsningen.

Agneta... vilken butik i Väla var det du köpte den i? Vilken korttyp var den till (CF/SD/MS...)?Ska ner till Helsingborg om ett tag och vill kolla om det finns några kvar...

Cyberphoto har en rätt billig firewire-läsare. Tror jag gav dryga trehundringen för min och det var det värt. Jäklar vad fort det går nu.....

Damocles skrev:
Varför firewire, dessa brukar generellt vara snäppet dyrare än USB 2.0 HiSpeed. Det är ändå korten som sätter begränsningen.

Min bärbara dator klarar inte USB 2. Däremot klarar den Firewire som är en del snabbare än USB 1.1.

Milan, det var Väla fotoaffär. Kortläsaren var till CF-kort. Den ligger direkt inne till höger när man kommer in genom mittersta ingången.

Agneta

divander skrev:
Min bärbara dator klarar inte USB 2. Däremot klarar den Firewire som är en del snabbare än USB 1.1.
Ett alternativ iställer för FW-läsare är att skaffa ett PC-Card för PCMCIA. Fördelen är att den passar även om man inte har FW eller USB. Den jag har är lite dyrare än en standard, 603 spänn inkl postförskott, men väldigt praktisk. Läsaren kan sitta i uttaget när den inte används, så slarvar man inte bort den.

Bilagor

• img_0690.jpg
    img_0690.jpg
    39.7 KB · Visningar: 176
Visst kan man beställa en kortläsare för Firewire från Cyberfoto för 393kr, men det känns på något sätt lite joobigt. Inte för pengarna i sig, men det är lite motigt att betala dubbelt så mycket för en kortläsare för Firewire än vad en kostar med USB2. Dessutom klarar den bara CF. Visserligen använder jag mig mest av CF men det skulle vara bra om den även klarade några till format.

Att betala mer för en Firewireläsare är lite som att erkänna att ens dator är lite omodern som inte klarar USB2. Och det är ju jobbigt.

alt, är att köpa ett USB2 kort till datorn, till en pc kostar det ca 100 kr, vill man ha kombinerat kor så finns det från ca 160kr.

Menar du ett kort som gör Firewireporten till en USB2-port? Annars finns nog inga möjligheter att göra så med min dator,

ANNONS
Götaplatsens Foto