Annons

Kortläsare!

Produkter
(logga in för att koppla)

david_eng

Aktiv medlem
Jag har ett sandisk compact flash kort, nu behöver jag en kortläsare till detta! Är det nån skillnad mellan olika kortläsare? vad bör man tänka på..

Mvh/ David

Om du har en dator med USB2 så se till att läsaren också klarar det, då går det mycket snabbare att ladda över bilderna.

Staffan

Ja, den är bakåtkompatibel.. Har du en Firewireport (IEEE1394) är detta ett ännu bättre val.

david_eng skrev:
Jag har ett sandisk compact flash kort, nu behöver jag en kortläsare till detta! Är det nån skillnad mellan olika kortläsare? vad bör man tänka på..

Mvh/ David

Skulle jag köpa ny idag hade jag köpt en kortläsare med knapp så att man kan trycka ut kortet, som i kamerorna alltså. Man måste dra ut kortet ur min, vilket är ganska drygt. Kanske kan vara något att tänka på.

Jeppe skrev:
Ja, den är bakåtkompatibel.. Har du en Firewireport (IEEE1394) är detta ett ännu bättre val.

Hur utbrett är det med utrustning som stödjer de nya snabbare varianterna av FireWire, som är snabbare än USB2?
Än så länge har jag bara läst om det i tidningen och i artiklar på nätet men inte sett mycket av det i verkligheten.

Det finns nu på en del av de nyaste moderkorten, men i de flesta fall så är det instickskort som gäller. Hurvida det finns läsare som stödjer nya Firewire 800 (IEEE1394b) vet jag inte, inte heller om det bara handlar om överkapacitet i överföringshastighet gentemot minneskortet.

Men jag menade "gamla" firewire, alltså den som kör i 400.. Trots den teoretiska hastigheten i USB2 på 480Mbit/s så är Firewire med sina 400Mbit/s snabbare, eftersom den inte belastar processorn på samma sätt.

Om det belastar processorn beror väl iofs på både hårdvara och drivrutiner, så det måste ju inte vara sant.
Fast ivfsh som är det ju "överkapacitet". De snabbaste minneskorten ligger väl på dryga 10MB/s eller något sådant, så det spelar ingen större roll i praktiken.

Jag har för mig att Sandisks nya Extreme III cf-kort klarar 20MB/sek.

Men det är väl i alla fall en del kvar till 400Mb/sek?

Äh! GLÖM Firewire säger jag. En USB2-läsare är ursnabb, kostar nästan inget och kan kopplas till vilken dator som helst. Bara att köpa och vara glad. Jag har flera och alla är lika bra.

Linmajon skrev:
Äh! GLÖM Firewire säger jag. En USB2-läsare är ursnabb, kostar nästan inget och kan kopplas till vilken dator som helst. Bara att köpa och vara glad. Jag har flera och alla är lika bra.

håller med mats.. visst är FireWire snabbare.. men inte alla datorer som har det.. speciellt inte alla bärbara.. så smidig är det inte om man gemför med USB.. fast har du tankar på att ändast använda kort.läsaren hemma där du har FireWire så klart att du kan köpa en sånt då..

själv har jag bara en FireWire uttag.. så den är till video kameran.. sen har jag typ 8st USB2.0 så valet för mig var lätt.. =)

Mitt tips är att (plocka ner "Ingen reklam tack" om man har en sådan på brevlådan och) vänta tills brevbäraren kommer med ett reklamhäfte - ni vet - 24 karats guldringar för 19:50, 5 cd-skivor för priset av 6 osv. Där har det, under den senaste tiden (ca ett halvår) funnits följande:

"Två nummer av Digital Foto, samt en minneskortsläsare (USB2 samt bakåtkompatibel) för 29:- + 19:- porto"

Så gjorde jag, samt en polare till mig. Billigare minneskortsläsare tror jag inte att jag kan hitta. Samma kostar ca 200:- på Scandinavian.

Vidare, så tycker jag att det var ungefär det som var bra med det erbjudandet... om ni förstår. Men det är en helt annan diskussion...

Håll ögnonen öppna helt enkelt! Det har funnits liknande erbjudande för t.xe. Illusrerad Vetenskap med minneskortsläsare...

//JonasL

Om man inte vill vänta på premietillfällena, så kan jag rekommendera gubbdagiset (om man har tur att ha ett sådant på sin ort) Clas Ohlson. Köpte min läsare där för 149:-. Finns också på t.ex. www.styggapojken.com under "övrigt och diverse blandat" 6 in 1 för 170:-.

firewireläsare

vi har ett par olika firewireläsare från Lexar
som fungerar alldeles utmärkt, en tidigare sort, jag vet faktiskt inte vad det är för märke, men det står 1394 på ovansidan fungerade inte särskilt bra med våra appledatorer

JAg nvänder själv en intern Apacer kortläsare som tar 6 olika sorters kort(?). Kostade 300:- i butiken och jag har sen sett billigare än så. Trevligt att ha den inmonterad i datorchassit som en extra floppyenhet. Men när man ska ansluta den till moderkortet bör man vara försiktig så man inte kopplar fel.

Någon som kör PCMCIAA läsare för CF-kort? Jag är i och för sig mycket nöjd med min firewireläsare (kör en mac som har både fw 400 och 800, men inte USB2) men det vore smidigt att slippa de lösa prylen och få allt inbyggt i datorn.

Är PCMCIAA-läsare lika snabba som en bra firewireläsare? Någon som har någon speciell modell att rekomendera?

ANNONS
Götaplatsens Foto