Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Kostnad Censor rengöring - vart ?
- Trådstartare blueman
- Start datum
snaxalig
Aktiv medlem
Eller varför inte göra själv?
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=45140&highlight=sensor+reng%F6ring
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=45140&highlight=sensor+reng%F6ring
SixBySix
Aktiv medlem
Hej
Svar:
Du själv!
Fin nylon konstnärspensel 39kr.
Tvätta penseln (för att få bort impregneringen av borsten) i diskmedel(obs använd ej tvål med ev fuktighetskräm eller annan tillsats som kan fastna på penseln och kladda på filtret framför sensorn.) Låt torka! Testa på ett rent filter, kolla så att det inte lämnar märken.
CRC 4-44 tryckluft, Claes Ohlson 109kr
Ett himmelsblått A4 papper, 2kr
Fotografera det blåa pappret, ca50mm brännvidd, ISO 100, bl 22 (gärna lång slutartid t ex 1s så att pappret blir suddigt. Ställ även fokus manuellt så att pappret är rejält suddigt!! Detta gör att det blir lättare att se dammet på sensorn eftersom du inte kan missta det för detaljer i pappret), ev exponeringskompensation -1.
Titta på bilden i photoshop i 100%. Ev kan du öka kontrasten i bilden kraftigt för att se dammet på sensorn bättre.
Tänk på att bilden på sensorn registreras spegelvänt och upp och ned. Alltså om du ser damm nere till vänster på datorskärmen, när du sedan rengör sensorn och tittar på den framifrån, då sitter skiten uppe till höger!
Blås ett kort tryck med tryckluften så att eventuell kondens försvinner. Blås sedan på nylonborsten några sekunder på ca 3cm avstånd. Nu är penseln statisk. Sätt kameran på sensorrengöring i menyn (använd ett nyladdat batteri). Pensla bort dammet. (Andas eller blås inte med tryckluft direkt på sensorn). Koncentrera dig på de områden där du har räknat ut att det sitter damm.
Gör kontrollfotografering. Ev gör om en gång till om det behövs.
Detta funkar så grymt bra när man fått till tekniken. Jag byter objektiv på kameran ca 3ggr/dag i snitt, tar ca 10bilder per dag. och tycker det är lagom att rengöra sensorn ca varannan vecka eller en gång i månaden. Brukar behöva rengöra ca 2 ggr per tillfälle med en provfotografering emellan.
Proffsrengöring görs bara på canons serviceställen och kostar jäkligt mycket, har för mig att de sa ca 1500kr. De är tvugna att göra den oftast helt onödiga nedmonteringen av lågpassfiltret framför sensorn, + provfotografering. Därför blir det så dyrt... och oftast som sagt helt onödigt.
MVH, Niclas Vestman
Du själv!
Fin nylon konstnärspensel 39kr.
Tvätta penseln (för att få bort impregneringen av borsten) i diskmedel(obs använd ej tvål med ev fuktighetskräm eller annan tillsats som kan fastna på penseln och kladda på filtret framför sensorn.) Låt torka! Testa på ett rent filter, kolla så att det inte lämnar märken.
CRC 4-44 tryckluft, Claes Ohlson 109kr
Ett himmelsblått A4 papper, 2kr
Fotografera det blåa pappret, ca50mm brännvidd, ISO 100, bl 22 (gärna lång slutartid t ex 1s så att pappret blir suddigt. Ställ även fokus manuellt så att pappret är rejält suddigt!! Detta gör att det blir lättare att se dammet på sensorn eftersom du inte kan missta det för detaljer i pappret), ev exponeringskompensation -1.
Titta på bilden i photoshop i 100%. Ev kan du öka kontrasten i bilden kraftigt för att se dammet på sensorn bättre.
Tänk på att bilden på sensorn registreras spegelvänt och upp och ned. Alltså om du ser damm nere till vänster på datorskärmen, när du sedan rengör sensorn och tittar på den framifrån, då sitter skiten uppe till höger!
Blås ett kort tryck med tryckluften så att eventuell kondens försvinner. Blås sedan på nylonborsten några sekunder på ca 3cm avstånd. Nu är penseln statisk. Sätt kameran på sensorrengöring i menyn (använd ett nyladdat batteri). Pensla bort dammet. (Andas eller blås inte med tryckluft direkt på sensorn). Koncentrera dig på de områden där du har räknat ut att det sitter damm.
Gör kontrollfotografering. Ev gör om en gång till om det behövs.
Detta funkar så grymt bra när man fått till tekniken. Jag byter objektiv på kameran ca 3ggr/dag i snitt, tar ca 10bilder per dag. och tycker det är lagom att rengöra sensorn ca varannan vecka eller en gång i månaden. Brukar behöva rengöra ca 2 ggr per tillfälle med en provfotografering emellan.
Proffsrengöring görs bara på canons serviceställen och kostar jäkligt mycket, har för mig att de sa ca 1500kr. De är tvugna att göra den oftast helt onödiga nedmonteringen av lågpassfiltret framför sensorn, + provfotografering. Därför blir det så dyrt... och oftast som sagt helt onödigt.
MVH, Niclas Vestman
joppis
Aktiv medlem
SixBySix skrev:
Ställ även fokus manuellt så att pappret är rejält suddigt!! Detta gör att det blir lättare att se dammet på sensorn eftersom du inte kan missta det för detaljer i pappret), ev exponeringskompensation -1.
Bara en liten tanke som slog mig gällandes fokuseringen. Borde inte fokusringen ställas som om man hade fotograferat något vid närgränsen? På så sätt borde man ju få så skarpa partiklar som möjligt. Annars finns väl risken att man fokuserar bortom dem och då blir de bara stora transparenta "blaffor" som är svårare att hitta.
Kan ha fel också!
För övrigt tror jag även att det fungerar bättre mot ljusblå himmel (som de flesta tipsar om) men jag har inte testat.
SixBySix
Aktiv medlem
Fokusering spelar inte någon roll för skärpan av partiklarna. Att få partiklarna skarpa gör man genom att blända ner maximalt. Eftersom man inte alltid har blå himmel i det här landet fungerar ett himelsblå papper utmärkt som substitut. Det är däremot viktigt att det man fotograferar, himmel eller papper, inte är skarpt. Det blir i så fall svårt att urskilja dammkornen.
RolandM
Aktiv medlem
FILM) (blueman skrev:
Hej på Er
EN enkel fråga ..vad kostar det att rengöra censorn ? canon 350 D ..vilka gör det ? drömmen e ju snabbt lokalt och billigt ... någon som vet ?
mvh Fredrik
Funderar på om vi har censur och behöver göra ren den som förhandsgranskar bilden, med tanke på att censorn behöver rengöras? ;-)
Christoffer Glans
Aktiv medlem
Haha... bra!
Men, ifall man, som jag förmodar herrn är ute efter, frågar efter priset på professionell rengöring... vad är då detta pris och vart ska man gå?
Men, ifall man, som jag förmodar herrn är ute efter, frågar efter priset på professionell rengöring... vad är då detta pris och vart ska man gå?