Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kostnad per bild m egen skrivare?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hur länge håller bläcket i patronerna om man inte skriver så mycket? Med andra ord hur stor är risken att bläcket i patronerna torkar och man inte kan använda allt bläck i dom?
Min erfarenhet är att man kan köra länge med gamla bläckpatroner. Upp till två år utöver sista förbrukningsdatum har iallafall jag inte sett några färgskillnader. Vad gäller pigmentbläckskrivare, så är det viktigt att bläckpatronerna agiteras om skrivaren stått länge - patronerna tas ut och vänds 180 grader i någon minut så att pigmentet blandas.

Det låter ju lysande.
Så om jag summerar de svar jag har fått här så bör en Epson 3800 kunna skriva ut ca. 800 bilder i A4 format (alt. 400 A3 eller 200 A2) med de bläckpatroner som följer med och man har minst två år på sig.

Någon som kan bekräfta eller dementera? Något jag inte har tänkt på?

För mig låter det som ett mycket bättre alternativ än 2880. Skrivarna kostar ju ungefär lika mycket om man räknar bort kostnaden för det medföljande bläcket!
Man bör väl förståss vänta till i Oktober när dom släpper den uppgraderade 3880 och hoppas på att priset blir det samma som för 3800.

Generellt tycker jag nog det verkar så att Nätlabben men även crimson nu på senare år blivit för billiga för att en egen A4 / A3 skrivare ska vara billigare. Speciellt om du vill ha lite kvalitet i pappret.

Nyligen fick jag hem min Storformatare. Och iomed det sänktes kostnaderna avsevärt. I min A3 skrivare kosta bläcket ca 11,80kr/ml
Nu med A1 skrivaren ligger det på ca 4kr/ml.
Och pappret som säljs på rulle är ju åxå mycket billigare från bra lev.

Men oavsett Det, är det ju viktigast att få bilderna RÄTT. Då får det gärna kosta lite extra.
Och om man då slipper fippel med att skicka hit och tebax så..

Vad kör du för skrivare? Hur håller sig bildern i kbvalitet jämfört med labb? Kan man sälja bilderna med gott samvete?

ANNONS
Götaplatsens Foto