Annons

Krångligt Lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)

Wolfgang

Aktiv medlem
Jag har problem med importen i Lightroom!
Bilderna blandar sig i andra mappar och mappar försvinner, så att jag måste importera från hårddisken på nytt och alla ändringar är borta.

Jag har även Aperture och där är allt mycket lättare och funkar bättre. Men det programmet uppdateras inte längre.

Nu kör jag en ny import-variant för Lightroom. Jag skapar en mapp på hårddisken och laddar bilderna direkt upp i den från minneskortet.
Och den mappen får också ett namn.
Sedan importerar jag bilderna genom att söka upp den mappen i Lightroom i spalten till vänster och samtidigt markera jag den i den högra spalten.

Omständigt, men det verkar funka, tror jag.
Jag funderar på att skaffa Elements igen som jag har haft tidigare och som har funkat mycket bättre än Lightroom.
 

reboot81

Aktiv medlem
Lightroom kan inte ta bort mappar, såvida du inte explicit ber programmet att göra det.

Visst, du kan flytta filer manuellt och sedan synkronisera mapparna (om det nu är det du gör).

Men det är många gånger bättre att importera mha Lightroom för att du får:

*bilderna kopierade till mappar enligt önskad struktur direkt, som dessutom är konsekvent. Aldrig mer bilder/mappar på fel ställe eller med fel namn. Jag rekommenderar en huvudmapp "Bilder" och däri att Lightroom skall skapa mappar enligt strukturen år/månad/dag. Så att bilden du tog på julafton hamnar i /Bilder/2014/12/24/
Vid import, ställ in Mål som "Efter datum", datumformat "2016/06/23", låt "Till undermapp" vara avbockad.
*funktion som minskar risken för dubletter, dvs Lightroom visar om bilderna redan är importerade
*möjlighet att direkt framkalla bilderna, vid import!
*möjlighet att välja hur förhandsvisningar skall skapas
*möjlighet att lägga till nyckelord vid import
*möjlighet att välja bort bilder direkt vid import

Dessa och fler inställningar kan du spara som förinställningar.
Därefter sker en import med ett musklick. Ja ett – du måste trycka på "Importera"-knappen.
Resten sker automagiskt.

Sist håller jag med om att Lightroom är lite krångligt. Det skiljer sig markant från andra program och arbetssätt. Men det erbjuder, om du ger det lite tid och inlärning, möjlighet till ett säkrare, enklare och framförallt snabbare sätt att hantera dina bilder.
Gör du en investering i tid och kikar på moderskeppets instruktionsfilmer på Lightroom så lovar jag att det kommer betala av sig. Flertalet av filmerna är gratis, inte alla. En månad kostar 99kr och jag anser det som den mest prisvärda investering du kan göra om du vill fota och använda Lightroom.

Glad midsommar!
 
ANNONS