Annons

Krångligt med bilder till hemsida

Produkter
(logga in för att koppla)
Kära photoshopvänner,

Är det någon som vet hur man genom Photoshop CS2 kan redigera en bild så att den blir ett exakt antal pixlar hög och bred? Jag har sökt mig fördärvad och en kompis som använder photoshop i tjänsten kan inte heller svara på frågan (det går tydligen bra att låsa antal pixlar på antingen höjd och bredd, men inte både och).

Det konkreta problemet är att jag måste lägga upp bilder på vårt företags hemsida (alla andra har glömt bort hur man gör, och hemsidan är gjord för fyra år sedan=ingen kommer ihåg vem som designade hemsidan). Hemsidans villkor är ett exakt antal pixlar och dpi (exvis. exakt 330x350 punkter med 72 dpi upplösning). Hur göra?

Mycket tacksam för hjälp.

Glöm DPI! Det är bara antalet pixlar som räknas på webben!

Du måste först o främst ha en kvadratisk bild. Om den inte är det så beskär den genom att hålla nere Shift-tangenten (se bara till att du tryckt Clear först när du använder beskäringsverktyget)

Därefter går du till Image->Image Size. Ange 350x350 pixlar längst upp. De tre kryssrutorna längst ner ska vara ikryssade.

Klart

Om jag förstått frågan rätt så tror jag att crop-verktygen kan hjälpa dig. Där kan du ange hur stor bilden skall bli efter crop.

Gå till Bild-Bildstorlek och ta bort bocken framför Behåll proportioner.
Sen kan du skriva in vilka värden du vill.

staika skrev:
Gå till Bild-Bildstorlek och ta bort bocken framför Behåll proportioner.
Sen kan du skriva in vilka värden du vill.

fast då förvrängs ju bilden, och det ser ju inte så kul ut.

välj cropverktyget/beskärning och skriv in antalet pixlar i paletten som oftast ligger högst upp. sen väljer du ett utsnitt.

om bilderna ska vara kvadratiska så är det som Göran skrev, bara att hålla ner skifttangenten när du beskär.

om du vill ha med hela bilden så kan du ju istället välja storlek på arbetsyta och göra vita kanter (om bakgrunden på hemsidan är vit) på sidorna av bilden.

72 ppi/dpi spelar som sagt ingen roll. det är antalet pixlar som är viktigt.

måste säga att det verkar vara en väldigt oflexibel hemsideslösning du jobbar med.

Förvirrad

Eftersom jag blir lite förvirrad när jag läser råden du fått så berättar jag hur jag gör.

1. Välj cropverktyget. I rutorna (som i min version hamnar längst upp. se bild) kan man bara ange (måtten i cm (ps 7,0). Ska du ha en bild i exakt 450x300 pixlar väljer du 45x30 cm i dessa rutor (går lika bra med 4,5x3,0) Beskär nu bilden. (den tredje rutan med upplösning ska inte vara ifylld)

2 Gå in i image-size och skriv in pixeldimensionerna t.ex 450 - det andra måttet blir då 300 eftersom du beskurit bilden i rätt höjd-längd förhållande . Rutan "behåll längd-höjd-dimensioner" ska vara ikryssad och inte avbockad.

3. Skärp upp bilden om den blivit lite suddig av förminskningen.

Lätt som en plätt!

Bilagor

• cropfs.jpg
    cropfs.jpg
    47 KB · Visningar: 197
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto