Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kraftig DIS vid landskap

Produkter
(logga in för att koppla)

Artis

Aktiv medlem
Bästa sättet att slippa dis är att välja tidpunkter på dygnet och tider på året då det inte är disigt. Enligt min erfarenhet är tidiga morgnar ofta klarare och mindre disiga. Gäller både lantliga miljöer (mindre fukt i luften) och urbana miljöer (mindre luftföroreningar).

Upplevt dis i bilderna har sällan med objektiven att göra, såvida inte det handlar om ströljus pga bristande motljusskydd. Diset finns i verkligheten.

Avståndsdis kan också upplevas som mer besvärande när man plåtar med tele, pga perspektivet. På vidvinkliga bilder kan diset tvärtom vara en tillgång.
På sommaren över Genèvesjön är dis från morgon till kväll och det är inget man kan göra åt.
 

Bilagor

PMD

Aktiv medlem
Avståndsdis är väl precis vad TS frågar om i första inlägget?

Det är väl också vad du kommenterade? (Inlägget om Leonardo).
 

iSolen.se

Guest
Det här är inte bara mitt problem. Det är ett allmänt förekommande problem i ganska många trådar.

Min kommentar avsåg att invända mot att din kommentar verkade skjuta bredvid målet. Den text du kommenterade förklarade varför dis i landskapsbilder ger ett större djup i bilden, och hade ingenting att göra med hur man minskar diset i ett landskapsfotografi.

Att TS vill minska diset i bilden vet vi nog alla som har läst det första inlägget i den tråden, men Eriks påpekande var inte ett tips om hur det ska lösas utan ett påpekande om att det kanske blir en bättre bild med lite dis.

I en forumdiskussion är det inte alltid nödvändigt att hålla sig strikt till den frågeställning som föranledde skapandet av tråden. Ibland kan ett sidospår ge en bättre lösning så det måste få förekomma sådana förslag. Sen är det upp till frågeställaren att acceptera eller förkasta det förslaget.
Jo jag håller med om att man inte måste skapa nya trådar så fort det avviks från ämnet, vi drunknar i trådar och alla som deltar blir avhängda, trots att de mycket väl kan vara intresserade av den fortsatta diskussionen. Lämpligen kan du sajtmaila om du inte vill att alla ska se fortsatta diskussionen.

On topic finns det både inlägg om att ta bort och att lägga till dis i bilder, det är ett verktyg man kan ta till beroende på vad man håller på med.

Min spaning är att de allra flesta, precis som TS, är intresserade att ta bort diset, men att det ibland, är väl så intressant att lägga till dis (fördjupa, dramatisera motljus etc etc). Det är delar av den kreativa processen och ett verktyg, som använt med måtta, inte räknas som bildmanipulering.

Så, vad i detta ser du som ett problem? (nu pratar jag inte om forum utan om dis)
 

PMD

Aktiv medlem
Så, vad i detta ser du som ett problem? (nu pratar jag inte om forum utan om dis)
Jag ser oftast inget större problem med dis. Dis förstärker djupkänslan i landskapsbilder, men vi kanske inte ska fördjupa oss i det i denna tråd eftersom vi inte vet om TS vill anamma den inställningen eller om han hellre vill redigera bort diset.
 

nivas

Aktiv medlem
Diset finns ju där, oavsett om man vill eller inte. Så det fundamentala svaret är att fota vid en annan tidpunkt eller vid andra förhållanden. Detsamma gäller värmedaller, som till skillnad från dis inte går att redigera bort.

Polarisationsfilter kan vara en rätt bra grej att använda, UV-filter gör varken från eller till på resultatet, motljusskydd kan vara ett plus.

Det enklaste och snabbaste är nog att redigera. Kanske något att träna på? En motsvarande redigering som du har gjort på dina exempelbilder lägger jag ner kanske 20-30 sekunder på, mer tid än så ska det inte behöva ta.

Ett annat sätt är att jobba med diset som effekt. En an mina egna favoritbilder bygger helt och hållet på den effekt som diset skapar:
https://flic.kr/p/aKGsoa
 

Totto15

Aktiv medlem
Tack för svaren. Jag har läst alla och är införstådd med vad som kan provas.
Å ja, jag vill ha en klarare bild av tex fjällen i bakgrunden.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
I bilden från Genève är båten motivet och bergen fond. Då är det läckert att bergen är disiga medan båten är klar.
I trådstartens fjällbild är det bergen som är motivet. Då vill man nog inte se diset tänker jag. Eller så får man se till att få med ett motiv i förgrunden som är klarare.
 
ANNONS