Annons

Kraftig magentastick i gamla diabilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Himma

Medlem
Är det någon vänlig själ som kan hjälpa mig? Har fotat av en del gamla diabilder som far har tagit. Tyvärr har tiden gjort sitt för att förstöra bilderna. Finns det något bra sätt att bli av med färgsticket men ändå behålla bilden i färg. Provade att dra lite i reglagen i camera raw och photoshop cc men lyckas inte. Däremot blir det helt ok om jag konverterar bilden till svart/vit. Hur gör ni som kan?
Bilden finns som tiff på denna länken: https://dl.dropboxusercontent.com/u/14166265/%C3%84lgjakt.tif
 

FranzEA

Aktiv medlem
Ett sånt färgstick har jag aldrig sett tidigare, klart märkligt.

Jag har råkat ut för blåstick i vissa diafilmer, och löste det genom att fota av (inte scanna av) diorna.

Som jag förstår av ditt inlägg så har du redan gjort så, fotat av direkt?

Ser diabilderna korrekta ut när man betraktar de i vanligt dagsljus och/eller i en diaprojektor?

Kan du se vad det är för diafilm? Det brukar stå i över eller underkant på diabilden/filmremsan.
 

bildterapeuten

Avslutat medlemskap
Är det någon vänlig själ som kan hjälpa mig? Har fotat av en del gamla diabilder som far har tagit. Tyvärr har tiden gjort sitt för att förstöra bilderna. Finns det något bra sätt att bli av med färgsticket men ändå behålla bilden i färg. Provade att dra lite i reglagen i camera raw och photoshop cc men lyckas inte. Däremot blir det helt ok om jag konverterar bilden till svart/vit. Hur gör ni som kan?
Bilden finns som tiff på denna länken: https://dl.dropboxusercontent.com/u/14166265/%C3%84lgjakt.tif
Ed Hamrick har i sitt skannerprogram Vuescan en beräkning på att estimera fram färger från gammal blek film, nu verkar dina gamla diabilder blöda i rött , inte magenta, är det en gammal Agfa film?
 

ja-foto

Aktiv medlem
Har svårt att tro att rödsticket finns på den fysiska bilden, det måste ha uppkommit vid digitaliseringen.
Själv skannar jag en del Velvia 100 som alltid ger en aning rödstick då, kallas ibland för Redia av skannerfantaster i utländska forum.
 

Himma

Medlem
Ett sånt färgstick har jag aldrig sett tidigare, klart märkligt.

Jag har råkat ut för blåstick i vissa diafilmer, och löste det genom att fota av (inte scanna av) diorna.

Som jag förstår av ditt inlägg så har du redan gjort så, fotat av direkt?

Ser diabilderna korrekta ut när man betraktar de i vanligt dagsljus och/eller i en diaprojektor?

Kan du se vad det är för diafilm? Det brukar stå i över eller underkant på diabilden/filmremsan.
Diabilderna är lika röda när jag tittar på dom i dagsljus också. Tyvärr står det inte vad det är för film på just den rutan men jag har en del andra bilder som även dom är väldigt röda och där står det agfa. Vet inte om dom är från samma rulle. den bilden som finns på länken ska vara tagen den 16/10 -65. Till saken hör kanske att varken kamera eller fotograf var av någon bra kvalitet. :)
 

ja-foto

Aktiv medlem
Hmm märkligt, mina äldsta dior är ju inte så gamla, runt 20år, men inga konstigheter med dom än så länge.
Vad händer om du drar ner mättnaden i det röda, eller låter PS autokorrigera färgen?
 

FranzEA

Aktiv medlem
Det blir nog svårt att korrigera om diabilderna är röda redan från början.

Jag undrar vad som kan ha hänt med dem?


Jag har diabilder från 60-talet som ser ut att vara tagna idag, så korrekt förvarade ska de klara många år i arkivet.
 

bildsten

Aktiv medlem
Är det någon vänlig själ som kan hjälpa mig? Har fotat av en del gamla diabilder som far har tagit. Tyvärr har tiden gjort sitt för att förstöra bilderna. Finns det något bra sätt att bli av med färgsticket men ändå behålla bilden i färg. Provade att dra lite i reglagen i camera raw och photoshop cc men lyckas inte. Däremot blir det helt ok om jag konverterar bilden till svart/vit. Hur gör ni som kan?
Bilden finns som tiff på denna länken: https://dl.dropboxusercontent.com/u/14166265/%C3%84lgjakt.tif
Det där ser ut som en Agfa- eller Ansco-film från slutet av 40-talet eller första halvan av 50-talet. Jag har några mellanformatsdia efter svärfar som ser ut som ditt, dock kanske inte fullt så rött.
Problemet är att färgerna har förändrats olika i bilden beroende på hur täta de olika motivdelarna är så det är inte bara att dra i spakarna utan man måste in i kurvorna i l.a.b. -läget. Jag har pillat lite i din bild men får det inte bra.
 

Himma

Medlem
Det blir nog svårt att korrigera om diabilderna är röda redan från början.

Jag undrar vad som kan ha hänt med dem?


Jag har diabilder från 60-talet som ser ut att vara tagna idag, så korrekt förvarade ska de klara många år i arkivet.
Förvaringen har väl varit si så där under åren som gått men de flesta bilderna är helt riktiga, både äldre och nyare men en del ser ut som den bifogade.
 

Himma

Medlem
Hmm märkligt, mina äldsta dior är ju inte så gamla, runt 20år, men inga konstigheter med dom än så länge.
Vad händer om du drar ner mättnaden i det röda, eller låter PS autokorrigera färgen?
Autokorrigeringen lyckades inte alls, det enda som hände var att bilden ljusades upp lite. Sänker jag mättnaden i det röda blir bilden i stort sett svart/vit med endast lite magenta kvar i några få partier.
 

hne

Aktiv medlem
Undre halvan av bilden saknar nästan helt värden i grön kanal. Prova fota två gånger, ena gången kraftigt överexponerad och plocka den gröna kanalen ur den exponeringen. Med lite tur kan du få ut rimligare färger då.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Är det någon vänlig själ som kan hjälpa mig? Har fotat av en del gamla diabilder som far har tagit. Tyvärr har tiden gjort sitt för att förstöra bilderna. Finns det något bra sätt att bli av med färgsticket men ändå behålla bilden i färg. Provade att dra lite i reglagen i camera raw och photoshop cc men lyckas inte. Däremot blir det helt ok om jag konverterar bilden till svart/vit. Hur gör ni som kan?
Bilden finns som tiff på denna länken: https://dl.dropboxusercontent.com/u/14166265/%C3%84lgjakt.tif
Oj oj, det såg verkligen inget vidare ut. Förvånande om det är Agfa för mig i alla fall. Agfa brukar vara bättre i färgerna än mina Fuji, Kodak och ORWO, som är de filmfabrikat jag haft dia i. Har aldrig sett något lika illa i mina bilder. ORWO var ju annars en Agfa-variant från gamla öst och det är det sämsta jag sett, men det kan också ha berott på att den film jag fick var både lite gammal och taskigt förvarad förmodligen innan jag köpte den i ren desperation i Damaskus/Syrien på 70-talet. Jag hittade inget annat. I det fallet tappade filmen allt grönt.

Jag har annars mest använt Agfa CT 18 (ISO/ASA 50) och CT 21 (ISO/ASA 100). Jag tycker mina Agfa-bilder med några undantag klarat sig mycket bättre än mina Kodak och Fuji. Jag har hållit på med att labba fram ett flöde som funkar för mig när det gäller att rädda mina dian över till det digitala i flera år nu. Jag har testat både skanning, diaduplikatorer och reprofoto med digitaliseringsbord.

Min Epson-scanner och mjukvaran som följde med den har autokompensering av färger men den påverkar övrig bildkvalitet och ger onödigt med brus så jag har aldrig använt det i "produktion". Skanning har jag slutat med då avfotografering med digitaliseringsbord ger en massa övriga fördelar också och diaduplikatorerna tycker jag inte hållit måttet de jag prövat rent bildkvalitetsmässigt.

Jag tycker resultatet blir bättre och kontrollen över arbetsflödet blir också mycket bättre med digitalt reprofoto med digitaliseringsbord. Men den bild du länkat till verkar långt bortom all räddning färgmässigt. Du har tappat allt blått och grönt i den. Så det är nog det bästa att konvertera allt svartvitt som du redan testat.

Jag har själv landat i att jag plåtar av mina dian och behåller RAW-filen som den är i RGB. Konverterar sedan till svartvitt och lägger på en brun ton som är lite mjukare och varmare än svartvitt. På det sättet så kan jag få ett mer enhetligt utseende på bilderna än om jag envisats med att leva med hur de ojämna originalen ser ut.

Men det finns faktiskt också en hel del av mina gamla rullar som är i det närmaste perfekta i färgerna trots att jag tog dem på 70-talet och i mitt fall är de alltid Agfa Color. (Detta trots att de låg i ett alldeles för varmt källarutrymme nära en värmepanna i flera år.) Så Agfa imponerar långt mer än Kodak på mig i alla fall.
 

barabild

Aktiv medlem
Jag har råkat ut för samma problem. Det är de olika färgkanalerna i bilden som åldras olika som ställer till det. Det finns ett enkelt sätt att komma en bra bit på rätt väg.

Öppna bilden i Photoshop (fungerar både i CC och Elements) och öppna ett justeringslager "Nivåer". I den dialogruta som kommer upp trycker du på "Automatik" samtidigt som du håller alt-knappen nere. Då får du upp en ny dialogruta där du kan välja några olika alternativ men "Förbättra kontrast per kanal" brukar ge bäst resultat. Ibland blir det bättre med att dessutom kryssa i rutan för "Fäst neutrala mellantoner".

Jag hoppas att det fungerar för dig. Jag har haft stor nytta av detta förfaringssätt.
 

barabild

Aktiv medlem
Bifogar ett exempel på tipset jag gav i mitt förra inlägg. Jag har inte gjort något annat med bilden än det jag beskriver i mitt inlägg.
 

Bilagor

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Fan så mycket bättre på ren svenska.
Bra tips! (även om jag inte kör Photoshop).
Ska testa i Capture One istället. :)
I det eminenta färgverktyget där kan man ju också skruva på varje kanal för sig.
 

Himma

Medlem
Jag har råkat ut för samma problem. Det är de olika färgkanalerna i bilden som åldras olika som ställer till det. Det finns ett enkelt sätt att komma en bra bit på rätt väg.

Öppna bilden i Photoshop (fungerar både i CC och Elements) och öppna ett justeringslager "Nivåer". I den dialogruta som kommer upp trycker du på "Automatik" samtidigt som du håller alt-knappen nere. Då får du upp en ny dialogruta där du kan välja några olika alternativ men "Förbättra kontrast per kanal" brukar ge bäst resultat. Ibland blir det bättre med att dessutom kryssa i rutan för "Fäst neutrala mellantoner".

Jag hoppas att det fungerar för dig. Jag har haft stor nytta av detta förfaringssätt.
Tyvärr fungerade det inte särskilt bra på just denna bild men det har räddat en del andra bilder jag har.
/Ulf
 

barabild

Aktiv medlem
Rätt stor skillnad på ingångsvärdena dock...
Jag hänger inte med vad du menar. Det enda jag gjort är att jag tagit den skannade filen och öppnat den i Photoshop CC och gjort den förändring som jag beskrivit tidigare. Därefter har jag sparat filen som en jpg-fil från Photoshop. De bilder som jag lagt upp är dels den ursprungliga filen och dels den sparade filen från Photoshop. Vad du menar med att det är skillnad på ingångsvärdena förstår jag inte. Vilka ingångsvärden? Att bilden inte är skannad i så hög upplösning är bara för att filen är hämtad från några tester jag gjorde för ett bra tag sedan. Idag fotograferar jag av mina dia i stället för att skanna dem.
 

Bussmicke

Aktiv medlem
Jag har Problem med blåstick i del diabilder. upptäckte ikväll att mina diabilder från Portugal 1993 blivit blåa.
Konica diafilm R-100 KS är det.
Hur sjutton skannar man såna bilder? Finns en funktion i Vuescan som tar bort blåsticket men då får jag andra färgstick som är svåra bli av med typ rödgrönt eller nåt.

Jag skannar med Reflecta RPS 10M.
 
ANNONS