Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kreativa idéer för blixtfoto?

Produkter
(logga in för att koppla)

Eeros

Aktiv medlem
Trracer skrev:
Jo, men inte med full TTL-mätning :)
Nej, precis, eftersom kameran inte kan stänga av blixten när det kommit tillräckligt med blixtljus. För att klara detta måste kommunikationen vara fullduplex (dubbelsidig).

Menar du att Nikon klarar av det utan extern sändare? I så fall ett stort plus för Nikon.
 

Trracer

Aktiv medlem
Eeros skrev:
Nej, precis, eftersom kameran inte kan stänga av blixten när det kommit tillräckligt med blixtljus. För att klara detta måste kommunikationen vara fullduplex (dubbelsidig).

Menar du att Nikon klarar av det utan extern sändare? I så fall ett stort plus för Nikon.
Nikon D70, D70s och D200 (tror jag) klarar det med "commander mode" via den inbyggda blixten. På D2-serien har man en SB-800 som "master".
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Eeros skrev:
Nej, precis, eftersom kameran inte kan stänga av blixten när det kommit tillräckligt med blixtljus. För att klara detta måste kommunikationen vara fullduplex (dubbelsidig).
Fast den kommunikationen är ju inte så krånglig.

Så här tror jag att Nikons funkar:

Kameran talar ju om för blixtarna att förblixtra med en bestämd styrka. Sen mäter kameran hur mycket den får tillbaka. Baserat på det väljer den hur stark den skarpa blixten skall vara och talar om det för blixtarna genom att skicka ut sitt meddelande genom ännu en förblixt. Till slut öppnas slutaren och blixtarna brakar av med vald styrka.
 

Christer1

Aktiv medlem
Jag har nästan helt upphört använda blixt

Kvällsbilder i familjesammanhang får ett helt annat djup och mjukhet om man inte använder blixt och i stället använder teknik för att ersätta blixt.

Jag bifogar en bild från ett föredrag där lokalen är näst intill mörk bara duken och den hårt dimmade takbelysningen är kvar. Se hur naturlig bilden blev. Bilden är faktiskt betydligt ljusare än verkligheten.

Bilden är tagen med Canon 20D ISO 3200,Canon 16-35/2,8 och 1/100 sek och sedan brustvättad med Noiseware Pro Plugin till CS. Brustvätten gör att bilden får samma kvalitet som en ISO 800-bild men med två bländarsteg bättre ljus.
 

Bilagor

Senast ändrad:

Uttryck

Aktiv medlem
Jovisst är det ofta väldigt trevligt med enbart befintligt ljus. Tycker jag också och det var därför jag köpte ett Sigma 30mm/f1.4 just därför.

Men blixtljus behövs ju i andra sammanhang, t ex porträtt eller produktfotografering. Vissa ljussättningseffekter o annat.
 

Christer1

Aktiv medlem
Uttryck skrev:
Jovisst är det ofta väldigt trevligt med enbart befintligt ljus. Tycker jag också och det var därför jag köpte ett Sigma 30mm/f1.4 just därför.

Men blixtljus behövs ju i andra sammanhang, t ex porträtt eller produktfotografering. Vissa ljussättningseffekter o annat.
Ja visst Karin, håller jag helt med om. Jag menade inte att man helt skall ersätta blixt.
Men för amatörfotograferande så här i juletid är det ändå skönt om man kan göra stämningsriktiga verklighetstrogna bilder med djup och slippa irritera med blixtrande.
Alla kan ju tyvärr inte fota utan blixt för att man har för svag optik och för låg ISO i kameran. Men den som har en hyfsad systemkamera med RAW-inställning bör med lite träning kunna ha blixten avslagen på Julafton.

Med din kanonoptik på f 1,4 är det ju lätt som en plätt, du behöver ju inte ens komma upp i brustvättområdet.
Ha en mysig blixtfri jul.
Christer
 

Uttryck

Aktiv medlem
Christer1 skrev:
Ja visst Karin, håller jag helt med om. Jag menade inte att man helt skall ersätta blixt.
Men för amatörfotograferande så här i juletid är det ändå skönt om man kan göra stämningsriktiga verklighetstrogna bilder med djup och slippa irritera med blixtrande. Christer
Håller jag också med om! ;-) I vissa sammanhang är det väldigt trevligt m enbart befintligt ljus eller möjligen lite svagt från sidan t ex.
 

Canalog

Avslutat medlemskap
Att. Mr ”fototeknikguru” Fröderberg m fl: Tråden är ju 16 år gammal...

Hur är läget idag 2021? Jag har själv en Canon 5Dmk3 (är ju utan inbyggd blixt) och en Canon 7Dmk2 (som har inbyggd blixt), och ett Canon 430EXII blixtaggregat med påsatt diffusor och bordsfot som tillbehör...(ett kamerastativ finns ju förstås)

För att kunna ställa blixtaggregatet med sin tillbehörsfot t ex på ett bord en par meter från kameran, vad behöver jag för grejor för att kunna utlösa blixten trådlöst?

Jag är ju ”rookie” på blixtfoto över huvud taget, blixtfotar kanske alltför sällan...
/B
 

apersson850

Aktiv medlem
430 EXII kan fjärrstyras med optiska signaler. Sådana kan skickas ut av den inbyggda blixten i vissa kameror (fungerar med 7D, så rimligen även med 7D Mark II), en annan blixt som kan vara masterblixt eller med blixtsändaren ST-E2.

Blixtar med RT i modellnamnet (typ 430 EX III-RT) kan även styras med radiosignaler.

Sen finns det prylar från andra än Canon som fungerar också, men de har jag inte koll på.
 

Third eye

Aktiv medlem
Håller med om Godox.
Tror kopiorna gjort en hel del för fotointresset generellt, lyft in många entusiaster till blixtfoto.
 

Ventures

Aktiv medlem
Man känner historiens vingslag när man läser början på tråden. Var det då "off the camera " uppfanns? :) :)

Som sagt finns det många billiga kinesiska blixtsändare idag. Det bör gå att hitta originalen begagnat också.
Nu använder jag inte Canon själv men det borde finnas motsvarande Canon som "pratar" med varandra med IR eller radio. En blixt med slavfunktion är inte märkesberoende utan reagerar på vilken blixt som helst. Dock med manuella inställningar. Har din nuvarande blixt inte någon mottagare, IR, radio eller slav, finns det såna att montera till.
 

apersson850

Aktiv medlem
Godox är det mest mångsidiga systemet jag känner till och är prisvärda.

Se där, en sådan Godox tillför en blixt till och alla funktioner du kan behöva. Med den på kameran kan du fjärrstyra en 430 EX II. Plus att du har ett ljus på kameran också.
 

Canalog

Avslutat medlemskap

Canalog

Avslutat medlemskap
Se där, en sådan Godox tillför en blixt till och alla funktioner du kan behöva. Med den på kameran kan du fjärrstyra en 430 EX II. Plus att du har ett ljus på kameran också.
Bra tips! Två blixtenheter som är synkade är säkert jättebra....ska kanske satsa på en sådan! Enda problemet är väl min höga inlärningströskel vid pass 73 bast...
 

lonian

Aktiv medlem
Jag har också gått över till Godox från Nikons egna blixtar. Fattar inte varför Nikon är så efter med radio sändare. Visst finns det den dyra SB-5000 för 6490kr på cyberphoto, men då måste du ha ett tillbehör som inte fungerar med alla kameror.

Till Godox kör jag bara med XPRO adaptern och vips, kan mata in allt jag vill ha på displayen.
 

Ventures

Aktiv medlem
Hur bra håller kinablixtarna jämfört med originalen? Jag har tre gamla sb-800 som fungerar felfritt fortfarande. Av gammal vana håller jag mig till originaltillbehör för att slippa problem med kompatibilitet osv. De funkar både som rena slavblixtar oberoende av vilken sorts blixt som löser ut dem, med nikonkamera med inbyggd blixt eller med ir-sändare su-800 på kameror utan inbyggd blixt. Inomhus funkar ir bra för mina behov.
Vad Canon har som motsvarar har jag dock ingen koll på.
 
ANNONS