Annons

Kritik makroobjektiv!

Produkter
(logga in för att koppla)

Tim1

Ny medlem
Hej!

Jag vill ha lite kritik på macro objektivet Nikon AF-S DX Micro 40mm f/2.8G ED.

Jag vill veta vad som är mindre bra och vad som är bra med den! Ni behöver inte nämna att det är lite arbetsyta för det vet jag redan!

Jag vill också gärna se några bilder som är tagna med det objektivet!

Macro objektiv!

Jag vet att det kanske har blivit fel med grupper eller något sådant men jag vet inte hur skall skall ändra på det!

Vilket macro objektiv tycker du är bäst lämpligt när det gäller fotografering av insekter blommor och sådant!

Meningen är att man skall kunna komma väldigt nära, jag har en aning vilket objektiv som är bäst lämpligt men jag vill också höra vad andra tycker.

Objektiven!

Nikon AF-S DX Micro
Tamron AF DI SP 90/2,8 Nikon

Tim, avdelningen "fritt forum" är till för allt som inte har med fotografi att göra. Du får heller inte starta flera trådar i olika avdelningar om samma sak, det kallas "korspostning". Därför flyttades din första tråd och din andra är nu sammanslagen med den.

----------------

För att besvara dina frågor så handlar det mycket om tycke och smak. En längre brännvidd ger en snävare bildvinkel och därför måste du stå längre från motivet för att fylla ut bilden med en viss del av detta motiv. Detta kan vara både till för- och nackdel. För det första så kan det vara lättare att fotografera insekter och andra småkryp från längre avstånd eftersom man inte skrämmer dem. Dessutom blir bakgrunden oskarpare eftersom den hamnar längre bort från kameran trots att insekten är lika stor som om du använt ett kortare objektiv.
Det kortare objektivet är istället kanske mer mångsidigt, om du vill fotografera andra saker än bara makro med det. Det beror på om du har något annat objektiv också.

Till en DX-kamera skulle jag personligen nog kika efter något kring 60 mm, som är mitt emellan de objektiv du hittills nämnt. Nikon gör ett fint sådant, som dock inte är särskilt billigt.

ANNONS
Götaplatsens Foto