Jag håller i en hel del fotoresor/kurser som framförallt går till Italien. Men jag har även en del i Istrien i norra Kroatien. Tycker det är en fantastisk del av Kroatien. Regionen har under en tid tillhört Italien och under några hundra år Venedig (innan Italien fanns). Det märks i arkitektur, språk, m.m.
Otroligt rent och städat och med låg kriminalitet. Här står ofta cyklarna olåsta utanför affären, rutorna på parkerade bilar är ofta nedvevade och TV:n på uteserveringen får hänga kvar där över natten. Människor är väldigt trevliga och det är inte allt för mycket turister. Maten är i regel inte lika bra och intressant som i Italien några mil bort men ofta ändå väldigt bra och betydligt billigare än både här hemma och i Italien. Istrien känns lite som en snällare, billigare och mer städad variant av Italien.
Bad finns längs hela kusten men det är oftast med klippor och sandstränderna är få och små. När jag kör mina fotokurser/resor reser vi i regel med flyg till Venedig eller Treviso och tar bilen därifrån. En snabb motorväg som tar er till Gränsen på drygt en timme och sen är det mindre vägar när ni kommit över gränsen. Vägarna i Istrien är i regel välskötta men små men det finns även en hel del väldigt små och slitna vägar. Naturen är i huvudsak väldigt kuperad med en blandning av skog och vinodlingar. Det finns små trevliga byar överallt och en del mindre till mellanstora städer vid kusten. Många av de lite mindre städerna vid kusten är fantastiskt vackra och trevliga men även relativt "turistiga" (men inte mer än andra ställen runt medelhavet).
När jag kör mina resor till Istrien brukar en del av deltagarna stanna ett par dagar i Venedig innan de åker hem. Något som jag verkligen kan rekommendera.
Jag tycker att bästa perioden är i mitten av september. I regel bra väder som påminner om de bästa veckorna av en svensk sommar. Det är fortfarande varmt i vattnet men skolorna där nere har precis kommit igång och det är inte så mycket turister.