Annons

kromatisk abberation med EF 50 f1.4

Produkter
(logga in för att koppla)

Walle

Aktiv medlem
Detta var lite överraskande för mig...bilden är tagen på största bländare (1.4). Sådan kraftig kromatisk abberation trodde jag inte att det skulle bli med det objektivet. Beror det på att jag körde med bländare 1.4? Eller för riklig exponering? Hela bilden har en "slöja" av oskärpa över sig...ser nästan lite softad ut.

Bilagor

• 142_4285_rt16-copy.jpg
    142_4285_rt16-copy.jpg
    43.5 KB · Visningar: 388
50 mm 1.4

You didn't say how you shot the image - Camera, speed (ASA), speed (shutter), RAW or Jpg, etc.,

I have that lens as well and never seen anything like that - the 50 1.4 is a pretty good lens - not an "L" lens but for the speed it's amazingly good.

Stämmer rätt bra det... I princip alla 50/1.4 (oavsett tillverkare) är "dåliga" på full öppning. Jag förstår at du ville minimera skärpedjupet, men det är ingen bra idé i detta fallet. Redan f1.8 hade gett ett mycket bättre resultat.

En liknande situation som din, med EF 50/1.4
1/320 f2.8 ISO 200

Bilagor

• crop28.jpg
    crop28.jpg
    37 KB · Visningar: 297
kromatisk abberation är att olika färger brytes olika mycket i linser, så resultatet hade varit en röd eller blåaktig kant, inte denna mjuka slöja.

Glömde en sak.. det som du kallar CA, är inte CA.. det är bara oskärpa blandat som blir förvärrad av lite överstrålning. Motljusskydd? Fanns det?

Hoppas att du inte bara använde f1.4...

I senaste numret skriv som programmet DXO optics som kan korrigera optiska fel i bilder. En av de kombinationer som det finns filter för är just 10D med 50/1,4. Kanske värt att ladda hem en testversion?

Bilden tagen med ISO/ASA 100.

Nej, inte alla bilderna är tagna med 1.4. Kunden mycket nöjd med bilderna!

Motljusskydd fanns ej...försökte skugga med handen så mycket jag kunde...sprillans objektiv, glömde köpa motljusskydd...

Magnus: Ska kolla upp programmet som du skriver om. Kanske kan vara en riktig hit!

ANNONS