Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kula med 1/4000-dels sek?

Produkter
(logga in för att koppla)

rideg

Avslutat medlemskap
Ja, det går alldeles utmärkt, men kulan kommer inte att bli skarp.

För att kunna få en skarp bild på en gevärskula måste man använda exponeringstider på högst en mikrosekund. Eftersom en gevärskulas hastighet är typiskt 700-1000 m/s blir rörelseoskärpan runt 0,7-1 mm vid exponeringstiden 1 mikrosekund. Dessa exponeringstider fixar man med en hemmasydd elektronblixt med hög spänning och liten kapacitans på kondensatorerna.
 

Joakim A

Aktiv medlem
Tänkte testa att fota en luftgevärskula till att börja med, runt 180-200 m/s.

Häftiga bilder iaf! Kanske går att fota kulan från gevärets riktning (dumt att stå framför..) för att få kulan bakifrån.

// Jocke
 

rideg

Avslutat medlemskap
Joakim A skrev:
Tänkte testa att fota en luftgevärskula till att börja med, runt 180-200 m/s.
För luftgevärskulor brukar det räcka med en konsumentblixt som är inställd på kortast möjliga brinntid (1/30000 - 1/50000 sek) och någon form av automatisk blixtutlösare. Det brukar bli ganska intressanta resultat. Publicera gärna eventuella resultat.

En av mina bilder.
 

igel99

Aktiv medlem
Jag såg väldigt häftiga bilder i en bok jag läste. Bilder på gevärskulor som skar spelkort och a4papper på mitten och kulorna var hyffsat skarpa
 

date

Avslutat medlemskap
Kan man inte ladda ner patronerna för att få en lägre hastighet? om man bara skall penetrera papper o dyl så behöv ju inte "älg" kapacitet =)
 

T-Max 400

Aktiv medlem
Jo visst kan skytten ladda långsammare om han/hon har en laddpress.

För lite krut så kan dock kulan fastna i loppet, men är man uppmärksam och skjuter ett skott åt gången och kontrollerar pipan så...

Ett tips kan vara att hitta en pistolskytt istället. Tex .45acp ligger på knappa 250m/s och om jag kör subsonic i min 9mm:are ligger de på ca 325m/s ca.

Tänkte testa när jag får min nybeställda kamera...
 

Chrippe_sbg

Aktiv medlem
rideg skrev:
För luftgevärskulor brukar det räcka med en konsumentblixt som är inställd på kortast möjliga brinntid (1/30000 - 1/50000 sek) och någon form av automatisk blixtutlösare. Det brukar bli ganska intressanta resultat. Publicera gärna eventuella resultat.

En av mina bilder.
Var kan man få tag på en automatisk blixtutlösare?
Nån hemsida man kan kolla på?
 

arli

Aktiv medlem
Har inte testat alla varianter men har byggt en variant med ett extra
buffertsteg. Min Olympus(5050Z) har lite egenheter för sig som gjorde
detta nödvändigt.

Jag har för mig att det någonstans bland länkarna
finns beskrivet hur man gör för att trigga blixten
genom att bryta en ljusstråle.

Annars finns det sensorer som gör blixten till en
slavblixt men det är väl inte den funktionen ni
är ute efter?

http://www.elektor-electronics.co.uk/miniproj/download/040224uk.pdf
http://members.misty.com/don/donflash.
http://members.misty.com/don/samflash.html
 
ANNONS