Annons

Kulled

Produkter
(logga in för att koppla)

Vandraren

Aktiv medlem
Tja!

Ska inhandla ett Manfrotto 055CLB, men vilken kulled ska jag ha?

Kommer att ha D200 m. batt.grepp och 300/4 + 1.4xTC som standardutrustning på stativet.

Kamera och glugg väger c:a 3kg.

Kollar på 486RC2 som klarar 6kg
eller 488RC2 som klarar 10kg.

Klarar man sig och blir det stadigt med 6kg-kula eller ska man gå upp på 10kg? Försöker hålla nere kostnaderna lite.

/Hasse

Vandraren skrev:
... Kommer att ha D200 m. batt.grepp och 300/4 + 1.4xTC som standardutrustning på stativet. ...
Hej!

Batterigreppet är tyvärr ingen höjdare på stativet. Jag har en kula 468MGRC2, som jag tycker låser bra utan att sjunka - utan batterigrepp.

Med batterigreppet på sjunker bildvinkeln när jag släpper kameran på den låsta kulan. Inte alls kul. Svajet sitter i ett allt för mjukt och eftergivligt batterigrepp. Och då har jag bara som tyngst ett makro 105 ...

Men det kanske finns lösningar på det som jag inte känner till!

Hälsningar
Bengt

Just det fenomenet är nog inget problem i det här fallet eftersom det är stativfäste på optiken.

Hej.
Jag har själv Manfrotto 055ProB och kulleden 488RC4. RC4 har större platta än RC2. Med batterigreppet monterat på D200, flexar själva greppet.Detta slipper du ju om du har stativfäste på optiken. Tycker absolut att du ska välja 488:an. Den är inte alltför stor och tung och är mekaniskt riktigt bra!

/Anders

om det är samma RC2 platta som på 468MGRC2 tycker jag du skall akta dig då jag har den senare kombinationen och tycker att den är alldeles för glapp..iaf när jag kör d200+70-200..men gå och testa så ser du ju men jag skulle nog satsa på en "större" snabbplatta

Välj det dyraste och starkaste du klarar/hittar..

Ett stativ som klarar 4kg klarar vid extremfall 10kg.. .. men redan vid 4kg matchar det ofta inte det placerar på toppen.

Mitt standardkit (kamera+objetkiv) väger ca 6kg. Jag värderade mina krav noga i flera år innan jag slutligen valde ett stativ som klarar nästan 100kg.

Enligt mig så måste man verkligen ta i när det gäller stabiltieten vid lägre brännvidder.

Tidigare använde jag ett manfrotto som enligt de tekniska specifikationerna torde klara ett par kg mer än vad min kamera+objektiv väger men det är ju bara bullshit i verkligheten. OM bildkvaliteten sätts först såklart ;)!

Om vi återgår till lederna så menar jag att det blir samma toner och ordval. Ta i, i överkant.

Sedan så måste jag väl säga (bara för att ha sagt det..) att det finns leder med fin konstruktion som trots liten och nätt storlek klarar många tunga kg.

MVH Niclas

Niclasfoto skrev:
Välj det dyraste och starkaste du klarar/hittar..

Ett stativ som klarar 4kg klarar vid extremfall 10kg.. .. men redan vid 4kg matchar det ofta inte det placerar på toppen.

Mitt standardkit (kamera+objetkiv) väger ca 6kg. Jag värderade mina krav noga i flera år innan jag slutligen valde ett stativ som klarar nästan 100kg.

Enligt mig så måste man verkligen ta i när det gäller stabiltieten vid lägre brännvidder.

Tidigare använde jag ett manfrotto som enligt de tekniska specifikationerna torde klara ett par kg mer än vad min kamera+objektiv väger men det är ju bara bullshit i verkligheten. OM bildkvaliteten sätts först såklart ;)!

Om vi återgår till lederna så menar jag att det blir samma toner och ordval. Ta i, i överkant.

Sedan så måste jag väl säga (bara för att ha sagt det..) att det finns leder med fin konstruktion som trots liten och nätt storlek klarar många tunga kg.

MVH Niclas

Blev lite lätt nyfiken på ditt stativ, har läst om det flera ggr tidigare i trådar, och har för mig att det var ett sachtler? vilken model, och vilken kula?

Mvh lars

Hej !

Mitt stativ är ett Sachtler 2 ENG CF HD. Det finns också utan HD och HD betyder Heavy Duty. Det har en "bowl" (skål för basen till huvudet) på 100mm.

Stativet var en dryg investering men eftersom jag inte ens vet om jag behöver stativhuduv alls så vet jag inte om det ändå är så farligt. Inte värre än ett dyrt Gitzo + arca b1g...typ.

Mitt stativ klarar alla tunga fotoprylar men jag tror att du skulle klara dig med ett nättare stativ. Tex 75mm.

Att köra med nivileringshuvudet som enda huvud gör att man utnyttjar det maximala ur stativets egenstabilitet. Ett vilket som helst huvud försämrar stabiliteten som stativet har.. om inte stativet är rekorddåligt från början.

Det är underbart att fota med handen på kameran/avtryckarn och känna hur bilderna sitter med tider på 1/20.1/30 sec (pratar 700mm).. Jag har aldrig upplevt eller ens trott på att ett stativ kan generera sådan stabilitet.

Alltså. Ett riktigt stativ med endast nivileringshuvudet är det bästa.

MVH Niclas,

jag är ungefär i samma situation som trådskaparen. (men ska ha kulan till ett gitzo explorer)

Jag har nu börjat fundera på snabplattans vara eller icke vara.. Det kan väl knappast bli stabilare med än utan? När man ändå inte köper en "top of the line" kula, så kan man ju behöva all stabilitet man kan få..

Att det tar tio sekunder extra kanske är irrelevant för mig. När stativet används har jag inte superbråttom.

Vad gäller snabbplatta är det inget fel, men det måste vara en med kvalité, och då är det i princip Arca-typ man talar om. Sedan finns det några motsvarande, men Arca-typen är väl den mest spridda och kompatibla av de som finns idag har jag fått för mig.

kanske skulle tillägga att vi inte snackar arca prisklass =)

Prisklass totalt under 1000:- för kula och ev snabbfäste.

Till trådskaparen finns väl detta att säga, satsa inte på 486rc2 iaf. Det huvudet är för litet för en D200 med 300/4. Jag har haft ett sådant huvud själv, och det var ganska vekt. Satsa på 488 om du ska ha ett billigt huvud, men förvänta dig inga mirakel.

Att objektivet sjunker har ingenting, jag upprepar, absolut ingenting att göra med att kulan inte låser ordentligt. På ett manfrotto 488 är det helt omöjligt att rotera kulan även om man tar i allt man orkar.

Oftast är det själva "halsen" som sticker upp från kulan som flexar och såklart kamerahuset om man som jag kör med exempelvis D70+kit. Att satsa på ett stativ som klarar 100kg är vansinnigt, om man har andra delar högre upp som kompromissar med stabiliteten.

Stativhuvudet och stativfästet är viktigast. Jag har inte använt teleobjektiv med stativfäste, men är skeptisk till konstruktionen med dessa utstickande plastbitar. Man hade kunnat hitta en bättre lösning, som exempelvis hos sigmas nya 200-500EX där själva objektivet har en utstickande del med gängade hål. Stabilare än så blir det inte. Fast dessa kan man inte göra något åt. Men välj rätt stativhuvud iaf. så minskar problemen där.

Jag har 055 med trist huvud (3-grepps) och funderar på 488 kulled. Men det finns fler för cirka 1000-lappen. Tillexempel QHD-61Q för 1200 eller Gitzo osv. Ingen som har någon erfarenhet av dessa?

Kalle

Är det en nackdel att köpa kulled med snabbplatta? Har funderingar på en Manfrotto 488rc2 men man kanske ska ta en 488 bara utan snabbplatta?

jag får min 488 utan snabbplatta på tors.. kan skriva mina intryck senare.

Hegethorns.se tog 620kr.. väldigt billigt

Och de hade nånting inne? Fantastiskt! När jag skulle handla där så skulle det komma imorgon, sen skulle det komma samma dag, men när jag ringde igen skulle det dröja två veckor minst...

karlstorck skrev:
Jag har 055 med trist huvud (3-grepps) och funderar på 488 kulled. Men det finns fler för cirka 1000-lappen. Tillexempel QHD-61Q för 1200 eller Gitzo osv. Ingen som har någon erfarenhet av dessa?

QHD-61Q använder jag på lätta kolfiberstativ när vikten är viktigare än stabiliteten, jag tycker att det är en hyffsad led som dock inte känns som om den klarar av att hålla den utlovade vikten på något bra sätt. Jag tycker inte att det är ett vettigt alternativ på 055 som ändå väger såpass mycket.

En mycket bra led som däremot håller mycket mer än de 5 kg som den lovar är Cambo CBH-3. Jag använder den själv på 055 och tycker att det är en bra kombination. I det här fallet ska man inte lita på tillverkarnas uppgifter. CBH-3 håller lätt tre gånger så mycket som Velbonleden(och är också tre ggr så stor).

ANNONS
Götaplatsens Foto