Annons

Kundens dator bestulen i Expertbutik

Produkter
(logga in för att koppla)

Ängsbacka

Aktiv medlem
Hej,

detta gäller inte kameror men jag tycker det är intressant ur ett kund-butik perspektiv.

En kompis till mig lämnar in sin dator på Expertbutiken i Eriksberg, Göteborg. För att rädda information från kraschad hårddisk. Tusentals med bilder bla.

Datorn ställs på disken bredvid kassan av personalen och där blir den stulen i ett obevakat ögonblick.

Hur ser denna process ut, vad är rätt och fel i denna härva? Vad har Expert för skyldigheter?

Någon som har kunskaper om detta att delge så vore det ytterst tacksamt.

Vänliga hälsningar från ett sommarvarmt Göteborg. /Christer
 
Om han fått ett inlämningskvitto ansvarar butiken för att ersätta datorn dvs hårdvaran. Innehållet på datorn dvs bilder och andra filer är det nog svårt att få ersättning för.

Har man inget inlämningskvitto som visar att butiken tagit emot datorn så får man ta det hela själv.
 
Om man får ny dator på drulleförsäkringen? Är Expert inte då skyldiga att ersätta något?

Tack för hjälpen.
 
Om han fått ett inlämningskvitto ansvarar butiken för att ersätta datorn dvs hårdvaran. Innehållet på datorn dvs bilder och andra filer är det nog svårt att få ersättning för.

Har man inget inlämningskvitto som visar att butiken tagit emot datorn så får man ta det hela själv.

Vad grundar du det påståendet på, att man måste ha ett inlämningskvitto? Inte juridik i alla fall. Om varan är överlämnad till butiken så får de självklart ansvaret för den, det är med andra ord butiken som blir ansvarig. Sedan är det naturligtvis en bevisfråga, kring huruvida den var överlämnad eller inte, men det är en annan sak.
 
Om han har ett inlämningskvitto så är ju bevisföringen klar så att säga. Om inte så står ju ord mot ord om butiken t ex anser att stölden skedde medan han stod kvar vid disken och fortfarande hade vårdnad om datorn.
 
Inlämningskvitto finns. Expert anser att de inte är skyldiga att ersätta kunden i detta fall. Jag finner det absurt. Kanske finns det inget stöd i lagen för detta men att man som butiksansvarig varken meddelar kunden hur det föreligger rent juridiskt eller gör en ansats att gottgöra för deras misstag ter sig minst sagt ytterst beklagligt. För mig gränsar det också till brott mot andra lagar, tex PUL. I det att man lämnar en kunds dator med personliga dokument med kontokortskoder mm utan övervakning.

Ärendet kanske behöver ses över mer noggrant.
 
Det är väl bara göra en polisanmälan och fråga polisen vem det vore lämligast att anmäla, kanske förfaller så att du skall anmäla just expert då det helt klart är deras ansvar för produkten som försvunnit.
 
Expert skriver så här:

---
Observera att vissa av våra leverantörer ibland tillämpar utbyte istället för reparation samt att vissa åtgärder vid reparation resulterar i att en produkts inbyggda minne eller lagringsenhet töms på information. Därför är det viktigt att du som kund tar en back-up (säkerhetskopia) på den information du lagrat på t.ex. din dator, kamera eller mobiltelefon innan den sänds in för service.

Expert ansvarar inte för förlorad information vid eventuell reparation eller utbyte.
---

Vad det gäller ersättning vid stöld fungerar det ibland så att det är kundens egen försäkring som gäller, inte butikens. Det bör stå på inlämningskvittot.
 
Jag är inte helst säker på detta men har för mig att butiken har ansvar för din vara i detta fall en dator i 3 månader från inlämningsdatumet.

Min rekommendation är att kontakta konsumentvägledaren på din ort och kolla vad som verkligen gäller.

Skriva gärna här i forumet när du har fått nått riktigt svar från någon som är 100 % säker.
 
Jag håller med tidigare talare om att det nog blir svårt att få ersättning för data på hårddisken. Backup skall man ta innan man lämnar bort datorn.

Att det skulle vara konsumentens försäkring som gäller vid stöld i butiken låter helt sjukt och även om det är sant så är det inte speciellt kundvänligt av butiken att hävda det. Det kostar dem nästan ingenting att lämna ut en ny dator.

Testa att skriva ett mail till tv-programmet plus med kopia till Expert. Det brukar vara väldigt effektivt i sådana här fall. Jag försökte föra en diskussion med Packard Bell i 3-4 månader för att de inte levererade den utlovade Windows Vista skivan. (Datorn som jag köpte hade XP förinstallerat.) En dag efter att jag hade mailat plus erbjöd de en helt ny dator.
 
Det har stått ett gäng händelser där bilar stjäls eller delar tas när de är på verkstad. Det går också ofta på kundens försäkring. Trist men sant.
 
En obehaglig tanke: Om det nu skulle vara kundens försäkring som skall täcka stölden så brukar det ju i de flesta försäkringar finnas finstilt om hur man skall handskas med det som är försäkrat för att man inte skall anses ha varit vårdslös med egendomen på ett sätt som gör att man får skylla sig själv, eller hur?

Någon har ju ansvar för att datorn lämnats vind för våg på butikens disk, men nu anser tydligen Expert att det inte är de. Och om det inte är de som har det ansvaret då måste det ju i så fall ligga på kunden i stället. Och då kanske kundens försäkringsbolag inte vill ersätta datorn med hänvisning till att kunden anses ha hanterat det försäkrade på ett så vårdslöst vis att kunden får skylla sig själv...

Ja, nu målar jag väl kanske fan på väggen, men när det gäller försäkringar brukar det ge minst besvikelser och för diskussionens skull kanske det är en intressant tanke...

Min egen åsikt (som inte grundar sig på någon juridisk kunskap utan på vanligt hyfs och hederlighet) är annars att det självklart är butikens ansvar, och med tanke på hur klumpigt de sägs ha hanterat datorn förstår jag inte hur de ens kan försöka göra något annat än att ödmjukt buga sig och under rabblande av uppriktigt menade ursäkter överlämna fullgod kompensation för klanteriet.
 
Tack för engagemanget! Särdeles nyttigt.

Personligen håller jag med Lars här. Nu är Konsumentvägledare kontaktad så det blir utrett alltihop.

Jag kommer att rapportera om utfallet.

Tack ska ni ha för visat intresse.

Christer
 
Rättegång

Om konsumentvägledarens svar inte är till nackdel för din kompis så kan det vara värt att lämna in en stämngingsansökan till tingsrätten.

Om värdet av datorn är under ett halvt prisbasbelopp (jag tror det är är den gränsen) så räknas målet som ett s.k. småmål vilket innebär att ingen riskerar att behöva betala den andre prtens rättegångskostnader.
Dessutom har ordföranden för rätten ett visst ansvar att hjälpa en svagare part med dennes talan under rättegången. Exempelvis om den parten inte har advokathjälp.

Vad jag ville säga med det här inlägget är alltså att din kompis bör fundera på en stämning och att det inte behöver vara så dramatiskt som det kan låta.

För övrigt kan det ju ge lite extra press i en förhandlingssituation.
 
ANNONS