Annons

Kurs i Bibble

Produkter
(logga in för att koppla)

Josuki

Avslutat medlemskap
Har sökt förgäves efter en bibble manual på Svenska. Jag har laddat ner demoversionen av programmet från tillverkarens hemsida och vet ej om svensk manual följer med vid licensköp.Hur som helst: Jag har hittat en pdf manual på Engelska men det känns inte som rätt produkt just nu med dess 108 invecklade sidor. Vad jag behöver är en basal beskrivning av arbetsflödet. Skulle någon kunna hjälpa mig igång eller länka mig till en kurs/svensk manual/eller tidigare tråd.

Mig veterligen finns ingen manual på svenska för Bibble. Jag har använt Bibble i ett halvt år nu och min början var precis lika förvirrad som den du beskriver. Inlärningskurvan är inte så besvärlig trots allt för Bibble. Programmet är egentligen väldigt enkelt (faktiskt) och intuitivt.
Mitt råd är att du helt enkelt läser dig genom manualen och provar dig fram. Gör du det seriöst kommer du att vara en Bibblevirtuos inom en vecka, på min scoutheder! Sen skall du absolut använda deras forumsida. Där finns massor av kloka människor som är mer än glada att dela med sig av sina kunskaper och erfarenheter. Det är bara att börja studera…
Bibble är i mitt tycke ett mycket bra program för RAW-bildsbearbetning. Det som jag kanske mest uppskattar är den närhet jag som användare har med programutvecklarna via deras forumsida. Har man en fråga så finns svaret oftast på plats inom någon timme.
Som du förstår är jag mycket nöjd med programmet. Har du någon specifik fråga eller något annat jag kan hjälpa dig med så är det bara att fråga på. Jag tittar in här lite då och då.

Kul att det kom ett svar i allafall, tänkte att det kanske inte går att hitta någon annan bibbleanvändare. Jag har precis fotat matbilder för en resturang, bilder som skall hänga vid kassorna för att ledsaga (locka) resturanggästerna. Eftersom jag jobbade med automatisk vitbalans blev det lite olika temperatur på bilderna. Har därför försökt använda funktionen för att applicera samma inställninigar på många bilder samtidigt, dock inte riktigt kommit på grejen med det hela. Så: all hjälp tas tacksamt emot.

Senast ändrad:
En annan fråga är : går det att göra något åt programmets sega arbetshastighet. Som det arbetar nu är det inte praktist försvarbart att använda det. Men det kanske bara är jag som inte förstår mig på det än

Jag tycker att Bibble Pro, som jag använder till de flesta av mina RAW-konverteringar, är det snabbaste jag testat. Kolla Dina inställningar. Tyvärr har jag inget tips för hos mig är det snabbt och bra.

För mig fungerar det också oerhört långsamt. Har sällan några hastighetsproblem annars med andra saker. bibble är dock för långsamt för att jag ska tänka mig att använda det

LIQ skrev:
Jag tycker att Bibble Pro, som jag använder till de flesta av mina RAW-konverteringar, är det snabbaste jag testat. Kolla Dina inställningar. Tyvärr har jag inget tips för hos mig är det snabbt och bra.
Undrar om du har starkare processor och/eller större ram-minne än min dator som har 2.4 respektive 760.

Vad är det ni upplever som långsamt med Bibbble? Jag tycker att det går som tåget. Min maskin har en 3.0 MHz processor och 1Gb RAM.
Det finns funktioner under "Edit" som heter "Copy....". Där kan du kopiera dina inställningar från en bild till en eller flera andra bilder. Funktionen är ett tveeggat svärd om du har den allra minsta skillnad i vitbalansen mellan bilderna. Algoritmen justerar ju utifrån den tidigare vitbalansen och det kan bli riktigt tokigt ibland. Jag använder den ofta men det händer lika ofta att jag måste efterjustera.

Peter Hall (panta rhei) skrev:Vad är det ni upplever som långsamt med Bibbble?"

Först och främst så måste man vänta ett antal sekunder efter varje liten justering innan man ser resultatet. Oftast blir det också väntetid från det att du klickar på en tumbnail tills den stora bilden kommer fram. Då och då svarar inte progammet under 1-2 minuter. Slutligen är själva konverteringen en utdragen process.

t.ex. när jag klickar på en flik för att få en annan meny så tar det några sekunder innan den nya menyn dyker upp.

Låter lite småskumt tycker jag. Något sådant som ni beskriver har jag inte upplevt. Det är klart att det tar en stund att ladda in en bild, som i mitt fall är 8-9 Mb. Det är ju inte små jpg bilder på några futtiga kb som används.
Men eftersom alla justeringar av bilden är en beräkning så blir ju justeringshastigeheten proptionell mot processorns förmåga (med vissa variationer).
Det här frågor som ni med fördel kan ställa i Bibbles forum. Oftast får man massor av gensvar.

ANNONS
Götaplatsens Foto