Att skärmarna är 4:3 men visar en 5:4 signal (precis som en 4:3 tv kan visa en 16:9 signal, på rätt eller fel sätt). Det finns säkert mer till det än att mäta ett foto på en webbsida, eller kanske inte, texten tycker jag inte var klurig dock
Ja, men det var just det, om texten tolkas som den står är den felaktig. Skärmarna är ju 5:4 till formatet, det fysiska formatet. Dell skärmarna har jag mätt personligen. Acer, Samsung, Sony och Viewsonic listar bredden och höjden(som har förhållandet 5:4) i cm och tum för den synliga bildytan i specarna på sina hemsidor. Förrutom då Samsung som listar 4:3 i en del specar och 5:4 i en del. Men i en skala-enlig bild mäter skärmarna 5:4 även om specarna listas som 4:3 på aspect.
Och med anledning av det anser jag att texten är vilseledeande då den uppenbarligen inte stämmer överens med tillverkarnas specar över formatet på den synliga bildytan. Antingen står det fel på anandtech, eller så står det fel på flertalet tillverkares hemsidor. Och faktiskt, jag litar mer på flertalet tillverkare än på en enskild skribent. Alla skribenter får fakta fel ibland, det går inte att undkomma. Ibland sker det när man skriver en artikeln, ibland sker det senare i kedjan när en korrekturläsare tror att det ska vara något annat än vad det är, osv. Jag har själv råkat ut för det, även om de flesta läsare inte har en aning om att det står fel.
Det är samma sak om du kollar på t.ex. DPreview. Med tanke på antalen kameror så finns det en mängd fel som smyger sig in både här och där, men de som faktiskt inte jämför mot tillverkarnas egna specar ser inte felen.
Kolla på Cyberphotos sida, samma sak där, fel i vikter och måttenheter lite här och där. Kolla bland annat på Canons 70-200/2.8L IS USM. Cyber listar 1275grams vikt, men enligt Canon är vikten 1470gram för objektivet, och 1590gram med stativ-fästet. Så det är inte bara ett enkelt skrivfel utan en helt felaktig uppgift. Å andra sidan är sidan sammanslagen mellan icke IS och IS-versionen, men Canon listar där 1310gram för icke-is versionen, så det blir inte heller rätt.