Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kvadratiskt format på sensor

Produkter
(logga in för att koppla)

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Det skulle inte förvåna mig om Sony lanserar en mellanformatare liknande RX1 med fast objektiv.
Håller med, de har ju sin egen sensor på (ungefär) 33x44 mm som skulle vara en bra bas för en sådan kamera. Problemet där är väl vad de skulle kalla den ... RX0,5? :)

Jag tycker iofs att digitala mellanformatare är missvisande, sensorerna är bara 70% större än en 24x36. 60x60 formatet är nästan fyra gånger större än 24x36 sett till ytan.
"Mellanformat" används väl i praktiken som en slags samlingsbeteckning på allt som är större än småbild, men mindre än storformat.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag pratade med en Leica-kunnig person som sa att beslutsprocessen förmodligen var ganska enkel: Man hade det redan då etablerade kino-formatet (cine) på 24x18 (3:2-bilder på högkant på en 35 mm film), och när man istället i stillbildkameran kunde köra liggande format (ur filmens synvinkel) kändes det väl naturligt att behålla sidförhållandet och helt enkelt dubbla ytan och köra 24x36. Man hade förstås kunnat köra 24x24, 24x30, eller något liknande men objektiv som klarade 24x36 blev som sagt ändå inte så mycket större ...

Kort sagt, 24 mm bildhöjd var ganska givet i och med att man ville använda den vanligaste (och därmed mest prisvärda) filmtypen, att det sedan blev just 36 på bredden ... Tja, det verkade väl helt enkelt lagom :)
Både 24x24 och 24x32 var hyfsat vanliga ett tag. Det förra användes av Robot, om jag inte minns helt fel, och det senare användes av rätt många kameratillverkare i Japan åren efter andra världskriget (kanske tidigare också?), bl.a. av Nikon. Sen kom det ett dekret från ockupationsmakten om att man måste använda 24x36 för att få exportera till USA, så 24x32 försvann.
 

petter.oj.norman

Avslutat medlemskap
.... Då kulle man kunna byta mellan stående och liggande format med en knapptryckning och kunna få bättre ergonomi när man tar höjdformatbilder.
...
Jag är inte övertygad att en knapp för att växla mellan höjd- och breddformat verkligen ger bättre ergonomi på en dslr av klassiskt snitt. Visserligen finns det många knappar som sitter där de ska och faller sig naturligt i fotosituationen. Men andra knappar är knepigare och kan bra användas när ögat inte är i sökaren.
Att vrida hela kameran för att ändra format kommer sig helt naturligt och reflexmässigt. Och när det kommer till ergonomi kan jag rapportera att jag inte använder vertikalgreppet på min eos 1D. Att flytta handgreppet för en höjdbild blir helt onödigt, och känns för mig avigt. Ergonomin i höjdläget med högerhanden "ovanpå" känns precis lika bra som i breddäget med högerhanden "till höger".

Läste dock i en anna tråd om någon som fotar rektangulärt mellanformat med shaktsökarkamera. Där blir ju faktiskt ergonomin lidande om man ska vrida hela paketet.

Petter...
 
ANNONS