Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Kvalité med telekonverter
- Trådstartare ringan
- Start datum
dofmeister
Aktiv medlem
Jag har funderat på hur mycket skärpan försämras med TC rent MTF-mässigt. Läste tidningen FOTOs gamla test av Sigmas- och Canons teleconverters -och enlig mätningen så sänkte dom MTF-värdena rätt av med en enhet. Titta på deras sida- har för mig att dom körde testet med en Canon 70-200/xxxL.
I might be wrong...
I might be wrong...
JanOlofHärnström
Aktiv medlem
Min erfarenhet av konvertrar är Canons 2X.
Tillsammans med högkvalitativ optik så blir bilderna mycket bra. Man kan se framförallt på större öppning att upplösningen blir något sämre. Nedbländat tycker jag att skillnaden är i stort sätt försumbar.
På din zoom får du säkert mycket fina bilder.
Jag har även en Kenko 1,4X som också är bra.
En kvalitetskonverter 1,4X försämrar ytterst lite, Canons är en av de bästa.
Nyligen har jag också skaffat en Sigma EX 2X, den är jag mycket nöjd med.
Tillsammans med högkvalitativ optik så blir bilderna mycket bra. Man kan se framförallt på större öppning att upplösningen blir något sämre. Nedbländat tycker jag att skillnaden är i stort sätt försumbar.
På din zoom får du säkert mycket fina bilder.
Jag har även en Kenko 1,4X som också är bra.
En kvalitetskonverter 1,4X försämrar ytterst lite, Canons är en av de bästa.
Nyligen har jag också skaffat en Sigma EX 2X, den är jag mycket nöjd med.
defiant
Aktiv medlem
enl dom som verkar ha använt båda modellerna av Canons convertrar så reckomenderas 1,4x starkt. 1,4x har mycket bättre skärpa. sedan så tror jag även att autofocusen är snabbare med 1,4x. och har du långsammare objektiv så funkar inte autofocusen alls med din kamera. totala max bländaröppning får inte vara mindra än 5,6 på alla digitala hus utom 1D serien.
men är du ändå intresserad av en 2x så har jag en som du nog kan få köpa till ett bra pris, knappt använd.
men är du ändå intresserad av en 2x så har jag en som du nog kan få köpa till ett bra pris, knappt använd.
Lars Johnsson
Aktiv medlem
Jag tycker inte skärpa & kontrast blir tillräckligt bra med zoom objektiv och 2X konverter.
Riktigt bra blir den endast tillsammans med de bästa fasta tele-objektiven
Riktigt bra blir den endast tillsammans med de bästa fasta tele-objektiven
ringan
Medlem
Konverter som berör
Hej igen
Tack för alla svar i samband med min fråga om konverter till mitt Canon 70-200/2.8 IS. Jag har läst artikeln på photo.net och kan konstatera det som oftast står klart. Att fasta optiker är bättre! Att läsa tester som är utförda utanför ett testlab blir oftast subjektiva. Artikeln och diskussionerna verkar dock peka på att 1.4 konvertern ger bättre resultat än 2X.
Om det finns någon som har använt kombinationen 70-200/2.8 IS med canon senaste 1.4 konverter generation II, så mottager jag mer än gärna bildexempel.
Mvh
Peter
Hej igen
Tack för alla svar i samband med min fråga om konverter till mitt Canon 70-200/2.8 IS. Jag har läst artikeln på photo.net och kan konstatera det som oftast står klart. Att fasta optiker är bättre! Att läsa tester som är utförda utanför ett testlab blir oftast subjektiva. Artikeln och diskussionerna verkar dock peka på att 1.4 konvertern ger bättre resultat än 2X.
Om det finns någon som har använt kombinationen 70-200/2.8 IS med canon senaste 1.4 konverter generation II, så mottager jag mer än gärna bildexempel.
Mvh
Peter
Puls
Aktiv medlem
Kanske inte riktigt vad Du vill se men ...
Har en EF 100-400 f4,5-5,6L IS USM & en EF 1,4x II extender, tycker att kombinationen presterar ett väldigt bra resultat. Har även tejpat de 3 vänstra pinnarna i extendern för att ändå få AF, låt gå för att det då behöver finnas rätt mycket ljus men det funkar acceptabelt under dagtid.
Bifogar ett bildexempel med kombon:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=410807
Mvh. Kristian
Har en EF 100-400 f4,5-5,6L IS USM & en EF 1,4x II extender, tycker att kombinationen presterar ett väldigt bra resultat. Har även tejpat de 3 vänstra pinnarna i extendern för att ändå få AF, låt gå för att det då behöver finnas rätt mycket ljus men det funkar acceptabelt under dagtid.
Bifogar ett bildexempel med kombon:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=410807
Mvh. Kristian
peter_wahlström
Aktiv medlem
Re: Konverter som berör
Jag kör med denna kombinationen. Provbild som du efterfrågar är överflödigt. Försämringen är försumbar.
Mitt råd är dock att du ska nöja dig med 1,4:an. Skippa 2.0-konverter. Du får ju dessutom kass ljusstyrka med den...
Har du behov av längre brännvidder med bra ljusstyrka skulle jag vilja rekommendera sigma 120-300/2,8. Den är inte dum..
Mvh /Peter
ringan skrev:
Mvh
Peter
Jag kör med denna kombinationen. Provbild som du efterfrågar är överflödigt. Försämringen är försumbar.
Mitt råd är dock att du ska nöja dig med 1,4:an. Skippa 2.0-konverter. Du får ju dessutom kass ljusstyrka med den...
Har du behov av längre brännvidder med bra ljusstyrka skulle jag vilja rekommendera sigma 120-300/2,8. Den är inte dum..
Mvh /Peter
ringan
Medlem
100-400 telezoom med konverter
Hej Kristian
Tack för ditt svar. Även om det inte är den kombinationen jag diskuterat visar det ändå att konverter ger ett bra alternativ till de dyra, fasta teleoptikerna. Jag gillar att kunna zooma och kan man göra det i de längre brännvidderna med bra kvalité, tja då är det bara att tacka och ta emot.
/Peter
Hej Kristian
Tack för ditt svar. Även om det inte är den kombinationen jag diskuterat visar det ändå att konverter ger ett bra alternativ till de dyra, fasta teleoptikerna. Jag gillar att kunna zooma och kan man göra det i de längre brännvidderna med bra kvalité, tja då är det bara att tacka och ta emot.
/Peter
peter_wahlström
Aktiv medlem
Re: Vilken telekonverter ska jag köpa
Jag har iofs inte provat några andra, men om du ska använda den till en 70-200IS så finns det ingen anledning att köpa något halvdant. Även om den optiska kvalitén är jämförbar med en billig konverter så är säkerligen inte kvalitén densamma.
Man får oftast precis vad man betalar för. Så om du kommer använda den en del - Köp en Canon 1,4x mkII. Den är dessutom vädertätad precis som objektivet.
Mvh /Peter
ringan skrev:
Utgå från att jag bestämmer mig för konverter 1.4X. Ska jag satsa på en canon eller finns det varianter som håller samma klass eller som är bättre?
//Peter
Jag har iofs inte provat några andra, men om du ska använda den till en 70-200IS så finns det ingen anledning att köpa något halvdant. Även om den optiska kvalitén är jämförbar med en billig konverter så är säkerligen inte kvalitén densamma.
Man får oftast precis vad man betalar för. Så om du kommer använda den en del - Köp en Canon 1,4x mkII. Den är dessutom vädertätad precis som objektivet.
Mvh /Peter