Annons

Kvaliteten på objektiv medföljande EOS300?

Produkter
(logga in för att koppla)

andreasl

Medlem
För några år sedan köpte jag en EOS300 med två medföljande objektiv. Ett 28-90 och ett 70-300. Jag undrar vilken kvalitet de har?
Det är alltså de objektiv som kommer med om man köper Canons paket på t.ex. Scandinavian Photo eller Cyberphoto.

Funderar på att köpa ett Tamoron 28-300/3,5-6,3 XR Di och använda det istället.

Frågan är då om jag byter ner mig eller inte?
Jag vet att många inte gillar objektiven med så pass stort omfång i brännvidd.
Fast om jag tycker de objektiv jag redan har är okej för min del så kanske det räcker åt mig.

Det beror på vad du menar med kvalité? Kvalité i form av byggkvalité och hållbarhet, kvalité i skärpa och bild resultat? Sen är inte bara objektivet avgörande för kvalitén för en bild, det är kameran, filmen, upplösningen vid digitalfoto, ljuset och så klart fotografen :), det är många faktorer som spelar in för slutresultatet.

Jag tycker du ska fundera över vad du behöver använda objektivet till och vad du har för budget. helt klart är att de dyrare objektiven är mer välbyggda och ger bättre bilder men olika objektiv är bra för olika saker. Det är som att köra ferrari på grusväg eller terrängjeep på motorväg, det är inget fel på bilarna bara det att de är inte anpassade för de ändamålen.

Kvalité är ett begrepp som du som användare måste bedömma själv också det är inte bara ett "allmänt" begrepp, det är lite som att fråga vilken är bäst pepsi eller coca-cola eller ingen av dom?

Men får jag ge ett tips så är det att titta på Canon 50mm 1.8, det ligger bra i pris runt 1000kr och ger mycket bra bilder, det är dock lite plastigt.

Vad gäller ett objektiv med 28-300mm räckvidd så köper man inte ett sådant för att det ska ge superskarpa bilder av högsta kvalité, utan för att det ska vara smidigt att slippa byta objektiv, med ett sådant objektiv kan du ta en överblicks bild på en park och i nästa sekund fånga en fågel i ett träd på nära håll. (fågeln kanske hade flugit iväg under tiden du bytte objektiv) Men ett sådant objektiv är alltid en kompromiss speciellt i de undre prisklasserna. Det beror som sagt på vad du har för krav..., det kommer nog bli sämre bilder än med dina andra objektiv men hur mycket och om du kommer att märka det på din nivå är svårt att säga. Jag vet inte hur klumpigt objektivet är, sådant kan vara bra att kolla också...

/Magnus

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto