Annons

Kvalitetsproblem hos Canon?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mafor

Aktiv medlem
Jag har hört rykten om att Canon har haft stora kvalitetsproblem och det är därför de har stora leveransproblem av sina gluggar.

Stämmer detta?

Behöver man vara orolig om man har köpt objektiv senaste tiden att man har fått ett undermåligt?

Jag vet att man har haft problem med 24-105L. Är det även andra objektiv som de har haft problem med?

Problemet med 24-105 var att det var flares på objektiv/linsytan.
Jag har inte haft några problem med mina gluggar.

Mvh Markus

Man skall inte gå runt å vara orolig før att det man køper ær deffekt,, då har man rætt till utbyte.

Finns alltid måndagsex ute å går,, oturen kan man ju ha men den orkar iaf inte jag lita på;)

Jag har bara gjort ett "dåligt" køp och det var det 24-105 jag køpte nær det var snusnytt, mn det ordnade ju Canon. Men ett dåligt objektiv var det ju inte!!;)!!

MVH Niclas,

Det är tyvärr rätt uppenbart att Canon har kvalitetsproblem. Kika bara på

Canon 300/4 IS
http://www.photozone.de/8Reviews/lenses/canon_300_4is/index.htm

Canon 70-200/4
http://www.photozone.de/8Reviews/lenses/canon_70200_4/index.htm

Det är MYCKET stora skillnader i uppmätta värden på olika ex av samma objektiv.

Värdena för 70-200/4 pendlar mellan Good och Excellent. På tex 70mm bl 4 har ena objektivet värdet 1597 och det andra 1952 (drygt 20% högre värde). De gamla värdena finns tyvärr inte kvar på sidan just nu. Jag har dock de sparade sen tidigare.

Skillnaderna för 300/4 IS är också mycket stora. Speciellt med 1.4 konverter.

Klaus som driver Photozone skriver att om man hittar ett bra objektiv så är det definitivt värt att köpa.

Citat rörande 300/4 IS.
----
Two samples of this lens were tested during the last year with the 2nd one being substantially better. All tested lenses are supplied by users so they've already seen some field usage over time. Nonetheless the variations in quality are disappointing for a designated L class lens. Assuming you can get a good one the EF 300mm f/4 USM L IS is a highly recommended lens.
----

Citat rörande 70-200/4
----
Unfortunately the quality of the two tested samples varied quite a bit which is a little disappointing especially regarding the L designation. So if you can get a good one the EF 70-200mm f/4 USM L can be highly recommeded!
----

Hur skall man som konsument veta om man fått ett objektiv med bra kvalitet?

Vad har Canon för intervall för vad som är ok?

Hur dåligt får ett L objektiv vara?

/Anders

Kvalitetsvariationen är omvittnad även på andra håll. Och det gäller Canon, såväl som Nikon och Sigma. Har även hört enstaka klagomål på Tamron. Den enda tillverkaren med hög och jämn kvalitet är väl Leica (och tidigare Zeiss Tyskland) och deras optik går ju att använda på Canon med adapter. Alternativet är att göra som en del gör: köpa på sig en handfull av samma objektiv, testa och skicka tillbaka de som inte håller måttet. Men det är ju en rätt tråkig procedur och frågan är ju om handlarna skulle acceptera det? Kanske är det en idé för en nyföretagare? Att gallra fram optik med garanterad kvalitet - jag skulle kunna tänka mig att ge en slant extra och veta vad jag får.

cbr1000 skrev:

Hur skall man som konsument veta om man fått ett objektiv med bra kvalitet?

Vad har Canon för intervall för vad som är ok?

Hur dåligt får ett L objektiv vara?

/Anders

Någon som har info om detta? Har en 70-200/4 Som jag tycker är lite si och så...

ANNONS