Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lägg negativen på hallmattan...

Produkter
(logga in för att koppla)

Graal

Avslutat medlemskap
Jag har ett bra tips till:

Träna upp bildseendet! Försök se bakom motivet och ge fantasin en chans. Fotografi är ingenting annat än bildavtryck med hjälp av ljus, och det kan man åstadkomma utan både kamera och objektiv. Kom ihåg att de första fotografiska bilderna kom till på 1700-talet genom att man lade föremål på papper som bestrukits med silvernitratlösning. Bilderna blev dock inte beständiga, det löste man inte förrän i början på 1800-talet då man började använda fixersalter.
 

KGS

Aktiv medlem
Det känns ändå väldigt slumpartat ibland att se vinnarna i sådana här tävlingar och ännu mer slumpartat när man hör dem berätta hur de åstadkommit sina bilder. Att lägga negativ på hallmattan kan ju knappast ge någon förutsägbar effekt, eller något planerat innehåll "bortom motivet".

Jag har en fotoserie som jag kallar för Tillfällighetens Konst, tror jag ska plocka alster ur den och skicka till olika tävlingar, det är bilder som är tagna helt utanför all kontroll, rena slumpbilder. Ibland kan jag ana något stort och filosofiskt bakom dem. En jury hittar det säkert *s*
 

amoamo

Avslutat medlemskap
Avundsjuka på Fotosidan!

Härligt gäng med avundsjuka och missundsamma personer här måste jag säga. Här går jag med på Fotosidan med tanken att här finns kompetenta och fotointresserade personer som ingår i en grupp där man man har ett gemensamt intresse och där man blir glada för varandras framgång. Och vad ser jag? Inläggen består av avund och patetiska försök att framställa sig själv som någon bättre. Har ni ingen självkänsla alls? Jag har sett dessa foton på utställningar och tycker de är fantastiskt vackra. Jag använder en helt annan teknik men tycker det är oerhört intressant med personer som skapar sina bilder på andra sätt. Kanske är det dags för er missundsamma att titta in i er själva och fråga er hur ni kunde bli sådana ogina personer som inte klarar av att glädjas åt andras framgång. Visst är detta en sida där man ska ge och kunna ta kritik men jag trodde det handlade om konstruktiv kritik och inte att försöka förhöja sig själv till något bättre. Har ni ingen självaktning. Patetiskt!
 

Emil-G

Aktiv medlem
Ja du Ann-Marie, har du hört uttrycket "var och en blir salig på sitt vis"?

Själv har jag aldrig blivit klok på suddiga strykjärn i motljus och liknande som Tuija Lindström och hennes gäng höll på med på 90-talet, jag har heller aldrig blivit klok på Holga-hysterin som har rådit de sista 5-6 åren. Får jag då inte uttrycka det?

Känsla javisst, men känsla av bakfylla och misär?
 

amoamo

Avslutat medlemskap
Får jag då inte uttrycka det?
Självklart ska man uttrycka det man tycker och tänker. Men om du läser igenom denna forumdiskussion ser du säkerligen att det inte enbart handlar om det. Jag tycker att flera levererar sitt tyckande på ett tämligen respektlöst sätt där man framställer sin egen åsikt som den rätta. Att göra ner någon annan borde väl ändå inte vara meningen i detta forum. Att berätta sina egna åsikter och tankar är något helt annat och genomsyras sällan av denna sorts avundsjuka och rent ut sagt elaka kommentarer. Det är min åsikt.
 

KGS

Aktiv medlem
Härligt gäng med avundsjuka och missundsamma personer här måste jag säga. Här går jag med på Fotosidan med tanken att här finns kompetenta och fotointresserade personer som ingår i en grupp där man man har ett gemensamt intresse och där man blir glada för varandras framgång. Och vad ser jag? Inläggen består av avund och patetiska försök att framställa sig själv som någon bättre. Har ni ingen självkänsla alls? Jag har sett dessa foton på utställningar och tycker de är fantastiskt vackra. Jag använder en helt annan teknik men tycker det är oerhört intressant med personer som skapar sina bilder på andra sätt. Kanske är det dags för er missundsamma att titta in i er själva och fråga er hur ni kunde bli sådana ogina personer som inte klarar av att glädjas åt andras framgång. Visst är detta en sida där man ska ge och kunna ta kritik men jag trodde det handlade om konstruktiv kritik och inte att försöka förhöja sig själv till något bättre. Har ni ingen självaktning. Patetiskt!

Jag är verkligen inte det minsta avundsjuk, knappt ens förvånad längre, jag skulle ändå aldrig delta i Mästartävlan i Svartvitt. Däremot förbehåller jag mig rätten att tycka. Och tittar jag på många av de svartvita kollektioner som finns här på FS t ex så tycker jag att de håller en mycket högre klass än de som vinner fototävlingar.

Antagligen är det jag som inte begriper bättre, upplys och utbilda mig gärna. När vinnarna själva intervjuas och medger att det egentligen var mindre lyckade bilder som de låtit slumpen "efterbehandla" på olika sätt så lyfter jag på både det ena och det andra ögonbrynet.

Att läsa juryns motivering är också hejdlöst skoj. Någon som hittar förrförra årets? Det har jag för mig var en riktig höjdare. Tror det var det året som vinnaren projicerat bilderna på bakplåtspapper och fotat av dem.
 

KGS

Aktiv medlem
...Fast hmm, vid närmnare eftertanke så har jag ju aldrig tävlat heller. Klart det inte går att vinna då! ...
Jorå!! Jag fick nyss mail från Spanien. Jag har vunnit en massa miljoner euro på en lott som jag aldrig köpt. För bara några tusen euro skulle de snälla spanjorerna fixa så jag får ut min vinst. Kul va!? Sen ska här investeras i Holgor o annat skoj!
 

Anders Östberg

Guest
Ett tag räckte det med att göra en bild svartvit och slänga på en vinjettering för att det skulle vara konstnärligt och direkt hoppa upp ett antal hack i hur "bra" bilden är. Jag har medvetet provat det själv och jag tycker mig se att det har fungerat. Nu har för många lärt sig det så det behövs nya grepp. :)

Många verkar tro och tycka att någonting nytt och ovanligt också är bra. Nyhetens behag kanske, något vi inte redan sett tusen gånger. Knivskarpa fågelbilder har vi sett många av så dom vinner inga tävlingar längre. Negativ med slumpmässiga repor från hallmattan är nytt och märkvärdigt - till dess att hundra stycken andra fotografer kopierat konceptet och vunnit tio andra tävlingar. Sedan är dom bilderna också lika gamla och tråkiga som fågelbilderna (för andra än mig själv som fågelfotointresserad förstås).

Konstigt är konst för många, när det ibland bara är utan tanke. Det lämnar ju förvisso utrymme för egna tolkningar och för fantasi - vilket som KGS påpekar blir väldigt tydligt i jurymotiveringar. :)

Själv fotar jag inte för att vinna tävlingar, utan av helt andra skäl.
 
Senast redigerad av en moderator:

tormig

Aktiv medlem
Oj, är det de bittras sammanslutning som håller hov här?

Fö har jag aldrig behövt lägga negativ på hallmattan för att de skall bli repiga och dammiga, lyckas bra med det ändå...
 

keckax

Aktiv medlem
(amoamo) skrev:"avundsjuka, missundsamma, patetiska försök att framställa sig själv som någon bättre, Har ni ingen självkänsla alls?
missundsamma, ogina personer, försöka förhöja sig själv till något bättre, Har ni ingen självaktning, Patetiskt!"

Snacka om att "göra ner någon annan"!

Som jag ser det handlar den här tråden mer om vad som avgörs av en jury, än vad som framställs av en fotograf.

Om nu "trenden" är a´la 70-tal eller nåt så må vi väl för tusan kunna ha en åsikt om det utan att förkastas i skällsord från dej!

Du är mer fördomsfull än vad du tror!

/K
 

amoamo

Avslutat medlemskap
Du är mer fördomsfull än vad du tror!

/K
Ja, kanske är jag det. Jag borde kanske inte fördöma det sätt som några personer ger kritik på här. Men jag står ändå fast vid faktum att man inte behöver göra ner en person bara för att man inte har samma smak och teknik. Att använda ord som "idiot" är lite för lågt anser jag. Ber naturligtvis om ursäkt om jag genom mitt inlägg trampat på någons känslor.
 

KGS

Aktiv medlem
...Tycker fö att denna så anrika tävling iom årets nya regler är helt DÖD ...
Jag är faktiskt beredd att hålla med. Just "Mästartävlan i svartvitt" skulle kunna fortsätta vara genomanalog bara för traditionens o hantverkets skull.

Däremot är jag glad att de äntligen kan ta emot normala bilder i månadstävlingen.
 

Mesch

Aktiv medlem
(amoamo) skrev:"avundsjuka, missundsamma, patetiska försök att framställa sig själv som någon bättre, Har ni ingen självkänsla alls?
missundsamma, ogina personer, försöka förhöja sig själv till något bättre, Har ni ingen självaktning, Patetiskt!"

Snacka om att "göra ner någon annan"!

Som jag ser det handlar den här tråden mer om vad som avgörs av en jury, än vad som framställs av en fotograf.

Om nu "trenden" är a´la 70-tal eller nåt så må vi väl för tusan kunna ha en åsikt om det utan att förkastas i skällsord från dej!

Du är mer fördomsfull än vad du tror!

/K
Hurra för dig, helt rätt svar på alla nivåer.
 

amoamo

Avslutat medlemskap
Hurra för dig, helt rätt svar på alla nivåer.
Jag har fått mail från andra medlemmar som håller med mig i det jag säger. Då är det förvånansvärt att dessa personer inte går ut i forumet. Vågar man inte? Eller har man gett upp?

Å andra sidan inser jag att jag istället för att delta i forumdiskussioner av detta slag istället ska lägga min energi på att få ut det goda av Fotosidan. Här verkar ju finnas många oerhört duktiga, kompetenta och trevliga fotografer och det är ju detta jag är ute efter. Även ni vars åsikter jag inte sympatiserar med har riktiga pärlor bland era fotografier. Så jag njuter av dessa istället för att fokusera på forumdiskussioner som jag anser inte ger någonting.

Allt gott!
 

Anders Östberg

Guest
Folk tycker olika, både i verkligheten och på nätet. Din och min åsikt är bara ett par av många som är helt lagliga att ha.

Till det kommer att många uttrycker sig kategoriskt och klumpigt i skrift på nätet, vilket ger möjligheter att tolka in elakheter om man vill det. Det är viktigt att man väljer sina ord så exakt som möjligt. Pratar man med personerna i verkligheten så skulle man förmodligen oftast komma fram till att ens åsikter inte är så långt ifrån varandra som man först trodde. Lägger man till ett underförstått "för mig", "för mitt sätt att arbeta", "för mina egna behov" så kan ett påstående plötsligt vara helt OK.

Om du gillar att diskutera så finns det gott om möjligheter på Internet, förvänta dig bara inte att du kan omvända någon för då kommer du snabbt att bli väldigt frustrerad. Internetforum är ställen där många snackar och få lyssnar. Precis som i verkligheten, fast ännu mer så. :)

Det kan som du säger vara bättre att strunta i en del diskussioner och koncentrera sig på sitt eget och på positiva saker istället. Dom du retar dig på bryr sig inte om vad du tycker, dom tycker bara att det är kul att dom lyckats höja ditt blodtryck lite och att dom fått uppmärksamhet från dig.
 

KGS

Aktiv medlem
Jag har fått mail från andra medlemmar som håller med mig i det jag säger. Då är det förvånansvärt att dessa personer inte går ut i forumet. Vågar man inte? Eller har man gett upp?

Å andra sidan inser jag att jag istället för att delta i forumdiskussioner av detta slag istället ska lägga min energi på att få ut det goda av Fotosidan. Här verkar ju finnas många oerhört duktiga, kompetenta och trevliga fotografer och det är ju detta jag är ute efter. Även ni vars åsikter jag inte sympatiserar med har riktiga pärlor bland era fotografier. Så jag njuter av dessa istället för att fokusera på forumdiskussioner som jag anser inte ger någonting.

Allt gott!
Och det efter bara tre dagars medlemskap...

Det här är en diskussion som kommer upp då och då, varför blir vissa bilder "sedda" fast de av andra skulle kasseras? Varför vinner en suddig och tekniskt "dålig" bild när det finns så många "bra" bilder att välja på?

Ja, det har t o m skrivits böcker i ämnet. Nu senaste en på svenska om hur man kittlar en jury på rätt sätt.
 

Graal

Avslutat medlemskap
Jag har nu sett de vinnande bidragen i årets Mästartävlan, och efter det måste jag säga att jag inte på något sätt håller med om att det var några dåliga bilder. Vinnarbilderna var inta alls tekniskt dåliga utan utomordentligt skickligt framställda. Toner, nyanser och strukturer i bilderna är ingen slump (även om slumpen kanske till viss del ändå spelat in). Jag får nog sälla mig till skaran av de som tycker kritiken är ett verk av avundsjuka, kverulans och bitter missunsamhet. Därmed får jag väl ta den skit som ev kommer att kastas på mig...
 

KGS

Aktiv medlem
Jag har nu sett de vinnande bidragen i årets Mästartävlan, och efter det måste jag säga att jag inte på något sätt håller med om att det var några dåliga bilder. Vinnarbilderna var inta alls tekniskt dåliga utan utomordentligt skickligt framställda. Toner, nyanser och strukturer i bilderna är ingen slump (även om slumpen kanske till viss del ändå spelat in). Jag får nog sälla mig till skaran av de som tycker kritiken är ett verk av avundsjuka, kverulans och bitter missunsamhet. Därmed får jag väl ta den skit som ev kommer att kastas på mig...
Om det är så så beror "kritiken" (från min sida) på att jag inte förstår bättre. Jag ser inte samma sak som du ser. Det handlar inte om avundsjuka, möjligen om okunskap. Jag vet folk som byter kanal när de hör jazz på radion, medan andra höjer volymen och njuter. Samma musik. Helt olika upplevelser.
 

Galaxens President

Avslutat medlemskap
Utan att ha sett bilderna: Jag tror inte det handlar om okunskap, jag tror det handlar om smak och ibland även vilja.

Vissa uppskattar upplösning perfekt skärpa detaljrikedom och kornfrihet andra uppskattar andra kvaliteter som kanske inte är kvaliteter i andras ögon.

Som jag skrev i en annan tråd. Fotografi är så otroligt mångfacetterat att det finns något att hämta för de flesta personligheter, detaljisten som generalisten, perfektionisten såsom den som gillar slumpens musik. Den som använder höger hjärnhalva, den som använder vänster hjärnhalva, den som använder båda hjärnhalvorna och den som inte använder någon av dem i någon större utsträckning utan bara använder foto som total avkoppling. Detsamma gäller olika betraktare.

Jag lägger inte något värde i något av detta. Däremot föraktar jag missunsamhet (framförallt när jag upptäcker den hos mig själv).
 
Senast ändrad:

Fredrikpersson

Aktiv medlem
Oavsett vad man tycker om vinnarbilderna i FOTO så uppskattar jag den här tråden för att den diskuterar bilder. Bland dagens trådar hittar vi nästan bara frågor om vilken kamera man skall välja, vilket objektiv man skall välja, hur mycket brus den eller den kameran har på pixelnivå vid ISO 3200 samt hur man stänger en kartong till en Canon 450D.

Jag tycker att man skall få fråga om allt i en community med 100.000 medlemmar och visst är teknik kul. Men i lagom mängd. Och visst stämmer det att jag inte är tvungen att läsa diskussionerna. Förmodar att det här är ett sätt för mig att säga att jag efter några års låg aktivitet på FS tycker att diskussionerna blivit mindre intressanta sedan sist. Eller så är det jag som inte letat i specialtrådarna som inte listas i uppdateringslistan. Det är kanske där man skall hålla till när man tröttnat på alla detaljer om den exakta statusen på 5d2 väntlistan.

Nu skall jag titta på vinnarbilderna i FOTO och bilda mig en egen uppfattning.


Mvh

F
 
ANNONS