Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

lägsta temp för fc-1?

Produkter
(logga in för att koppla)

G Nilsson

Aktiv medlem
hej

var ute med kameran igår i kylan (-11)..
när jag väl hittat ett motiv så visade sig kameran vara död av kylan :(

jag har ju läst om folk på sidan här som fotat i betydligt kallare klimat än så, så jag undrar om det är nån som vet om konica fc-1 är extra köldkänslig, eller om det kan vara batteriernas fel (dom är knappt ett år gamla, har fotat kanske 8 rullar).

/G Nilsson

Batterier tycker inte om kyla och blir snabbt urladdade vid kallt väder. Om kameran klarar kyla eller ej vet jag inget om.

/mattias

men dom som fotar i -25.. värmer dom batterierna då eller?
finns det batterier som e bättre på att klara kyla?
/G

Jag har ingen erfarenhet av att fota i så kallt väder men jag har läst att batterier inte klarar kyla. I en fototidning skrev de att det kunde vara bra att batterierna i fickan när man inte fotar eller skulle man försöka ha kameran innanför jackan så att den håller sig varm. det finns säkert folk här på FS som erfarenheter av att fota i kallt väder och som kan ge lite mer konkreta tips.

/Mattias

Hmm.. Jag kör med 8st vanliga AA, NiMH batterier i min EOS 1N. Var uppe i småland nu över nyårshelgen och vi hade -24 grader på morgonen när jag gick ut. Var ute 1½ timme innan tårna la av, då var det fortfarande full kraft i kameran, tog 2 rullar. Sen skulle jag in och äta lite och värma mig. Var så frösen att jag glömde stänga av kameran, som jag lät vara utanför huset för att slippa kondensen. Där låg den i 1½ timme.....påslagen. Nu visade kvicksilvret -14 grader och jag gick ut i ytterligare 2 timmar och drog av 2 rullar till. Kom hem, kollade batterierna. Fortfarande full styrka.. efter 5 timmar i minus 14 - 24 grader..

Enda som inte pallade med kylan var mitt Sigma 70-200 som dels var oerhört svårt att zooma med och AF'en la av, så det fick bli MF.

det där är "vanliga" batterier.. (hur får man in 8st såna i en kamera??)
jag har 4st såna där små klockbatterier, dom kanske är känsligare för kylan? nån som vet?

/G

De 8 batterierna sitter i en Power-booster som äöven ger kameran ström. Skulle tro att såna små batterier som du har i din FC-1 nog har ganska svårt att hålla strömmen vid kyla.

objernulf skrev:
Har du alkaliska batterier i din FC-1? De dör i kyla. Prova med silveroxid i stället.
Helt riktigt. Förutom skillnaden på olika batterier så klarar en del kameror kylan bättre än andra. Min Rollei SL66SE är exempelvis ingen kamera att vistas ute länge med i kyla, har jag den innanför jackan klarar den sig betydligt längre innan den "lägger av". Det är ändå en helt mekanisk kamera med batterier endast för ljusmätningen. Jag har också en Nikon F-100, som är helt batteriberoende, som klara kylan utan problem, Jag har tidigare också använt Nikon F2 och Leicaflex SL hela dagar i sträng kyla och de har båda fungerat problemfritt.
Någon gång i början på 80-talet genomförde en av de svenska fototidningarna ett köldtest av olika kameror som visade på stora skillnader i funktion mellan olika kameror som kylts ner. Jag kommer inte ihåg hur de olika modellerna klarade sig, men jag vill minnas att manuella Nikon tillhörde de bästa, med och utan motor.

Stoppa ett separat batteripack i armhålan! ;-)

Ett problem i riktigt stark kyla är att kameran sliter av filmen som blir skör av den låga temperaturen. Långsam manuell frammatning lär fungera dock. Och manuella kameror som FM/FM2 fungerar i alla väder.

/Pontus

hmm
var ute på en lång fotorunda idag på österlen.
fastän jag använder silveroxidbatterier så dog den ett flertal gånger. temperaturen var ca -5 kanske lite kallare här o var. flera potentiellt lyckade bilder missades...
men det verkar vara ngt som jag får leva med..

fast ibland e man lite klantig oxo, och tror att kameran dött av kylan, så har man bara glömt att dra fram filmen :p

/G

ANNONS
Götaplatsens Foto