Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lämna filmfliken ute på 800si?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tobbe-77

Aktiv medlem
Hej!
Har läst här på sidan att man ska kunna lämna filmfliken ute när man spolar tillbaka filmen på sin Minolta 800si. När jag läser i min instruktionsbok hittar jag dock ingen sådan funktion. Finns det någon som vet, skulle verkligen behöva funktionen(om den finns) inom den närmsta framtiden.

Aj Aj

Hej

Nej den funktionen skall man inte ha.

Situation:
Något dyker upp och du har chans till en kanonbild.
I med filmen i flygande fläng.
Förr eller senare så har du efter framkallning en dubbelexponerad film, givetvis med viktiga bilder.

Nä köp dig en filmutdragare, och använd den med förstånd när det behövs.

PS rådet har jag fått av Terje Hellesö DS
/Erik

Du får tillgång till en massa extra funktioner om du köper ett kort till kamera kanske finn med där

Ilfords filmutdragare är bra.

Jag blir själv irriterad på kameror som inte lämnar tafsen ute men har full förståelse för att tillverkarna bygger dem så. Om man vevar tillbaka filmen men lämnar tafsen ute så kommer den ju att ligga mot slutarbladen av sin naturliga böjning. Råkar man då trycka på avfyraren (lätt hänt) så är risken stor att man står där med ett par kvaddade titanblad.

Re: Aj Aj

Erik Schalin skrev:
Hej

Nej den funktionen skall man inte ha.

Situation:
Något dyker upp och du har chans till en kanonbild.
I med filmen i flygande fläng.
Förr eller senare så har du efter framkallning en dubbelexponerad film, givetvis med viktiga bilder.

Nä köp dig en filmutdragare, och använd den med förstånd när det behövs.

PS rådet har jag fått av Terje Hellesö DS
/Erik

Eller så kan man rycka av änden på de filmer man exponerat.... alternativt hålla isär oexponerad och exponerad film...

/Jeppe - med tungan ute

Har du kollat customfunktionerna i instruktioinsboken. Jag har ingen 800si men på min Dynax 5:a är det bland de inställningarna man fixar filmfliken.

/Niklas

Hej Tobias!

Om du har instruktionsboken så kan du läsa på sidorna 102-105 hur du gör för att ändra customfunktion nummer 3 för att ändra den till läge 2, vilket innebär att filmfliken lämnas utanför vid återspolning av kassetten.

Annars kan du maila mig så ska jag beskriva hur du ska göra, detta är en mycket användbar och bra funktion och du slipper att bära omkring på en filmutdragare!

Mvh Gunnel Sundberg

Tackar för svaret Gunnel, jag trodde jag kollat igenom instruktionsboken men det visade sig att jag missat just den avdelningen där det stod.
Mvh
Tobias Pettersson

ANNONS
Götaplatsens Foto