Annons

Lämplig blixt till Nikon D80?

Produkter
(logga in för att koppla)

Vostotjnik

Avslutat medlemskap
Jag tänkte införskaffa en extern blixt och funderar över vilken variant som kan vara lämplig.

Nikons originalgrejer är lite dyra. Finns det några andra alternativ som är värda att rekommendera?
Jag tänker mig alltså i så fall en "Nikon-kopia" som kan sättas på och direkt synka med kameran.

Alla förslag mottages med tacksamhet

Jens

Tyvärr kan jag ej ge dig ett skarpt råd om piratblixtar, men jag har själv valt Nikons original - för säkerhetsskull.
En blixt har ju avancerade funktioner som stödjer just funktionerna i den eller de kameror som den är tillverkad för.
En handlare som jag pratade med antydde att piratmärken inte "pratar" lika bra med kameran som originalblixten gör. Detta kunde man ju ta för det vanliga försäljningssnacket, men i detta fall låter det ju rentav trovärdigt i mina öron.
Att en bajonettkoppling kan snidas så att den passar är ju lätt att förstå, men att olika program stödjer alla varandras funktioner om programmerarna inte jobbar i samma firma är inte lika troligt (om man inte har tillgång till det andra programmet - hur man nu kan ha det om kameran heter Nikon och blixten heter Signa eller Metz).
Säger bara detta för att du skall ta med denna aspekt i ditt val.
Lycka till!
/Göran

Köp dig en SB600, eller om du vågar lägga ut pengarna för en SB800 .. jag drog en 600 först, men efter ett tag ville jag utöka och köpte en sb800.

Beror helt på hur du tänkt använda den. Vill du ha TTL-funktionalitet tex behöver du rimligen en blixt som stöder detta. Vill du ha den monterad på kameran och enbart använda automatiska funktioner är det nog bäst att gå för orginal, har ingen koll på hur bra Sigma tex löst det där. Men det låter ju som att det är så du tänkt dig använda den... Lättast är väl att ta med dig kameran till en fotoaffär och testa.

Själv använder jag ändå bara blixtarna i manuellt läge och triggat med radiotriggers, då spelar det typ ingen roll vilket märke det är på blixten så länge den har tillräckligt med kraft och inställningsmöjligheter. Har två gamla Nikon-blixtar jag köpte begagnat som jag använder till min Canon EOS 40D.

Viktigaste skillnad

Hej!

Vilka är de viktigaste skillnaderna mellan SB600
och SB800? Är det några särskilda ändamål/miljöer där SB800 ger ett "riktigt övertag"?

Att en dyrare modell är bättre förstår jag men
jag tänker mer ur ett användarperspektiv.

Jens

Lyskraft är ena skillnaden, men SB-800 har fler funktioner. Tex har den en mycket bra inbyggd optisk slav, vilket gör att den går att använda fristående från kameran så länge man har fler blixtar (kräver lite pill i menyer för det). Sen kan den väl agera master i en CLS-setup (eller vad det nu heter, Nikons IR-baserade TTL-fjärrsynk) om jag inte minns fel. 600:an kan nog bara agera slav där. Finns säkert mer.

Re: Viktigaste skillnad

Vostotjnik skrev:
Hej!

Vilka är de viktigaste skillnaderna mellan SB600
och SB800? Är det några särskilda ändamål/miljöer där SB800 ger ett "riktigt övertag"?

Att en dyrare modell är bättre förstår jag men
jag tänker mer ur ett användarperspektiv.

Jens

Kolla tillbehören du får med på respektive blixt. Man får med riktigt mycket grejer till 800 men knappt något till 600. Bara dem grejerna är väl nästan värt dem 1000 kronor som skiljer.

Det där med tillbehören stämmer nog bra.
Fick ALLT till min SB800, till 600 får man ju lägga till 300 spänn för bouncern, och filterna kostar.. äh, ingen aning.

hur som haver tycker jag du ska satsa på original blixtarna.
Samma sak med de som kör canon, original är _nästan_ alltid bäst.
Metz blixtarna är ju hyfsade med :)

SB800 är en fantastiskt bra blixt! Spara en stund och köp den är mitt råd. Du kommer inte bli besviken. Det är mycket pengar men ännu mer blixt.

ANNONS
Götaplatsens Foto