Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Lämplig brännvidd med mellanringar?

Produkter
(logga in för att koppla)

perstromgren

Aktiv medlem
Vad är en lämplig brännvidd för användning tillsammans med mellanringar? Jag såg just ett billigt kit med icke automatiska mellanringar på Tradera(*). Jag har dock bara tillgång till 50/1.8 och 28/2.8 där jag kan ställa bländaren manuellt, övrig optik är av G-typ. Duger 50 eller 28mm till detta?

Detta är bara lek och experiment, inget seriöst alls. Det vore kul att ta bilder i 1:1, och manuell inställning är helt OK.

Per.

*) 22+29+44mm: http://www.tradera.com/Mellanringar_For_Nikon_D40_D40x_D50_D70_D70s_D80-auktion-55442052

Normalobjektivet borde passa bra. Med det inställt på närgränsen bör du få en avbildningsskala på nästan 1,5:1 med 65 mm mellanringar. Med 28 mm får du ännu större avbildningsskala, men mindre bländare gör förmodligen skärpeinställningen något svårare.

Olle

Tack, Olle!

Jag insåg just möjligheten att vända 50:an bakfram också. Vad kan det ge för avbildningsskala? Kan det vara ett alternativ?

Jag har inte kameran lätt tillgängligt, annars kunde jag ju pröva själv.

Per.

perstromgren skrev:
Jag insåg just möjligheten att vända 50:an bakfram också. Vad kan det ge för avbildningsskala? Kan det vara ett alternativ?
Jag vet inte hur mycket det påverkar avbildningsskalan, men det kan även påverka skärpan.

"Vanliga" objektiv är konstruerade för att ge bäst skärpa när avståndet mellan motiv och objektiv är större än mellan objektiv och film/sensor. Med mycket långa utdrag får man det omvända förhållandet. Så med 28 mm och alla mellanringarna får du kanske bättre skärpa om du vänder på objektivet.

Olle

Hej, jag har testat lite olika objektiv för makrofoto med mellanringar.

Av någon anledning så har mina favoriter blivit en billig 70-210 piratzoom och ett Nikkor 35/1:2.

Med zoomen och mellanring så kan man använda zoomen som fokus och avståndet relaterat till förstoringsfaktor. Áv någon anledning så blev det mycket bättre skärpa och kontrast med mellanringar än utan.

Med min 35mm och mellanringar kanske jag inte får så stor förstoringsfaktor, men det blir en sån härlig distorsion av perspektiven. Hur som helst är nog detta min favoritkombination då jag tycker bilderna blir bäst. Arbetsavståndet brukar vara ett par-tre cm med minsta mellanringen.

Allmänt om mellanringar och brännvidd så har jag funnit att man får kortare arbetsavstånd med en kortare brännvidd. För längre brännvidder så måste man dessutom använda längre mellanringar för att få tillräckligt kort arbetsavstånd ibland.

För mitt Nikkor 20mm + mellanringar får jag till exempel ett arbetsavstånd som jag skulle uppskatta till mindre än 1 mm = oanvändbart. För brännvidd 105 mm och uppåt så använder jag alltid mina största mellanringar ~ 60 mm mellanring.

Men köp mellanringar och experimentera, dina objektiv duger säkert utmärkt till att få fram roliga resultat. Största bländare på objektivet har aldrig spelat någon roll för mig, då jag oftast brukar blända ner och använda stativ eller blixt för att få skärpedjup.
Mvh
//Tommy

Jag testade just min gamla Minolta med 68 mm mellanringar och ett 28 mm objektiv. Rättvänt blev arbetsavståndet endast några millimeter. När jag vände objektivet fick jag, trots betydligt större avbilningsskala, ett arbetsavstånd på några centimeter. Kanske har det med objektivets retrofokuskonstruktion att göra.

Olle

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto