Annons

lämplig kamera till unga patienter

Produkter
(logga in för att koppla)

Korpenkorpen

Ny medlem
Hejsan
Jag jobbar på sjukhus med svårt sjuka barn och har tänkt dra igång ett fotoprojekt på avdelningen.
Skulle nu behöva hjälp med tips på lämplig kamera +objektiv då det var längesedan jag köpte en ny själv (2006) och inte känner till marknaden.
Har fått beviljat bidrag till detta på ca 5000-7000 kronor.
På avdelningen finns sedan tidigare en Nikon D40 så det vore bra med tips på Nikon.

Vad som är viktigt är:
-Enkel systemkamera, lätt att klara av för nybörjare
-Ljusstarkt objektiv då patienterna vistas inomhus
-Kamera som har fjärrutlösnings mottagare

Vore så oerhört tacksam för svar!!

Nikon D3100 med kotobjektiv och 35 1.8.
Det är en kamera som är kapabel att ta riktigt bra bilder, med ett allround objektiv och ett lite ljusstarkare. Den har ir mottagare så man kan ha den trådlöst med en ir fjärrkontroll.

Håller också på D3100 eller D5100! Om något intresse finns för närbilder så skulle jag föreslå 40/2,8

Nikon D3100 med kotobjektiv och 35 1.8.
Det är en kamera som är kapabel att ta riktigt bra bilder, med ett allround objektiv och ett lite ljusstarkare. Den har ir mottagare så man kan ha den trådlöst med en ir fjärrkontroll.

Tack för ditt svar! Jag trodde inte D3100 hade ir mottagare därför hade jag tvivlat på den innan?

Bra tips har du redan fått i tråden.

Jag ville bara lägga till att det är en jättebra idé!
Foto är ju absolut en lämplig sysselsättning oberoende man är frisk eller sjuk.

Jag ser att D5100 med kitobojektiv säljs tillsammans med IR-fjärr för ca 5800 kr nu. Det är nog ett utmärkt paket tillsammans med 35/1,8, men tyvärr hamnar man då några hundralappar över 7000 kr. Om det är helt omöjligt får man nog antingen skippa kitobjektivet (hjälper några hundralappar men är lite synd), skippa 35/1,8 eller använda trådutlösare till D3100.

Halt!
Jag är så gott som helt säker på att D3100 inte har IR-mottagare.

Jag är 100 % på att den saknar det!

Behöver det vara just IR-fjärr eller räcker det med en trådutlösare eller någon annan trådlös fjärr? En billig trådlös fjärr på Ebay kostar ju knappt en hundralapp så det finns alternativ!

ANNONS
Götaplatsens Foto