Annons

Lämpligt kamerahus

Produkter
(logga in för att koppla)

TorO

Aktiv medlem
Jag kom idag att tänka på att jag har ett gammalt Pentax MV-hus med en Makinon 200mm 1:3.3 (välkänt märke?), en (RMC) Tokina 28mm 1:2.8 samt en 2x telekonverter som ev också är Makinon.

Huset är inte så mycket att ha (total brist på inställningsmöjligheter samt lite trasigt) även om det tycks fungera. Men det slog mig att det skulle kunna vara kul att använda gluggarna för att fota lite analogt - något som jag inte kan nästan något om - och kanske lära sig framkalla S/V framöver.

Vad kallas det fäste som gluggarna har? Vilka modeller av Pentax (och ev. andra märken) kan användas till dem? Vad för begagnat kamerahus kan man tänka sig att införskaffa någolunda billigt för att få använda prylarna?

Tack för svar!

Hej!

Objektiven du har är inte heller nån höjdare. Tokina hade en version av 28:an som hade grymt dåligt chromatisk aberration (färgfel). Makinon var nån slags billigare pirat-märke.

Fattningen heter Pentax K-bajonett eller K-mount.

Det finns många kameror med den här fattningen, Pentax, Ricoh, Chinon, Petri, osv. men jag tror du ska satsa på pentax.
Försök att få en Pentax ME super eller en KX. Sista är helmanuell, första har tidsautomatik med manuella inställningsmöjligheter.
Väldigt trevliga kameror båda två, och billiga att få begagnat.
Sedan kan du satsa på begagnade pentax-gluggar, men inte dom som har beteckningen Takumar, dom har M42-fattning.

volker skrev:
Försök att få en Pentax ME super eller en KX. Sista är helmanuell, första har tidsautomatik med manuella inställningsmöjligheter.
Väldigt trevliga kameror båda två, och billiga att få begagnat.

Hur mycket (på ett ungefär) är ett skäligt pris för en KX eller ME super?

ANNONS
Götaplatsens Foto