Annons

Lämpligt Makro-objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Glad fritid

Medlem
Hej
Tar tacksamt emot förslag på bra makroobjektiv. Har sedan ett halvår tillbaka fotograferat på ren amatörnivå men funnet det hela så intressant att jag nu vill ta det vidare.
Har en Nikon D3200 med där medföljande objektiv 18-55mm.
Utökat sortimentet med ett Tamron 70-300.
Vad föreslår ni och kanske mer viktigt- hur resonerar ni inför ett sådant köp.

Stefan

Hejsan.

Om du inte redan varit där så ta en titt på photax.se gå in på "kamera fotograferingstillbehör " sedan "närbild closeup macro" där är en del om macro närbild, som lite inspiration om inte annat.

En enkel sak med makro-inköp är att det faktiskt inte finns några dåliga makro-objektiv på marknaden här. I stället kan du titta på pris och brännvidd. Tyvärr hänger de ihop; de billigaste har kort brännvidd och lämpar sig inte för fotografering av småkryp eftersom du skrämmer dem. Dessutom är det svårare att få jämn belysning när man skuggar objektet, pga kort brännvidd och därav följande fotoavstånd.

Autofokus (AF) finns inte på alla objektiv med din kamera. Det är inte uppenbart dåligt: man vill använda manuell fokus i alla fall vid makrofoto. Men om du köper t.ex. en 100/2,8 kan man ju vilja använda den till annat också, och då är det praktiskt med autofokus.

Några exempel, med AF på din kamera:

Nikon 40/2,8 för ca 2000:-
Nikon 85/3,5 för ca 4400:- (Har VR=bildstab som extra feature)
Sigma 105/2,8 för ca 6000:-

Andra alternativ kan vara objektiv med s.k. fuskmakro. Det ger inte lika bra närgräns och kanske inte heller bildkvalitet, men det måste du bedöma själv.

Per.

PS. Glöm inte beg-marknaden! Du kan komma billigt undan, speciellt om du ger avkall på AF.

Jag kan lägga ett gott ord för Nikons 85/3,5a. Fick tag på den för 2500kr begagnad vilket jag tyckte var ett väldigt bra pris. Sneglade även på Tamrons 90/2,8 som också går att få för samma pris begagnat och de har fått väldigt bra kritik.

ANNONS
Götaplatsens Foto