Annons

Lämpligt vardagsobjektiv till A7 III? Tamron 24-85 eller Sony 24-105?

Produkter
(logga in för att koppla)

joakim99

Medlem
Jag funderar att byta ut min gamla Sony A700 till en A7 III och då tänkte jag passa på att byta upp mig när det gäller objektiv.

Som standardobjektiv funderar jag mellan ett Tamron 24-85/2.8 eller ett Sony 24-105/4. Jag kan känna att Sony-objektivets större zoom-omfång lockar men det är samtidigt lite större och tyngre.

Tamron-objektivet motsvarar relativt väl mitt nuvarande 17-50 objektiv. Jag kan känna att det hade varit skönt med lite större zomm emellanåt.

Vad har ni för erfarenhter av dessa två? något annat som jag bör titta på? Sigma 24-70/2.8?
 

Michael Johansson

Aktiv medlem
Jag har Sony 24-105 och är mycket nöjd med det bildmässigt. Lite stort och tungt kanske om det skall användas som allround på resor eller liknande. Bytte från Sony/Zeiss 4/24-70 just med tanke på den extra räckvidden och ångrar mig inte. Jag upplever det som betydligt bättre i form av skärpa och kontrast.
 

apersson850

Aktiv medlem
Vad är det för 24-105 mm då? Det enda jag hittar som det står Sony på är FE 24-105mm f/4 G OSS, men det väger bara 663 gram, står det. Vilken modell är det Sony har som är tungt?
Mitt är inget Sony, men det väger 800 gram. Tycker jag är lätthanterligt.
 

joakim99

Medlem
Mitt råd är att köpa fler objektiv än att kompromissa för mycket.

/Stefan
Jag håller helt med dig om detta. Jag har en uppsättning objektiv som jag har tänkt att fortsätta att använda, visserligen A-fattning men förhoppningsvis duger dessa till en början. Tänker mig då att använda en LA-EA3 adapter.
 

Andreas U

Aktiv medlem
Har iofs inte provat Tamron el ngn annan som förutom Sony 24-105 som jag har som allrounder-do-it-all utöver mina fasta. Jag kan iaf starkt rekommendera den, väldigt fint resultat o mycket fin skärpa/oskärpa. Har kört Canon många år o hade deras 24-105 och som zoom med det omfånget borde Sonys vara bland de bättre som finns.
 
ANNONS