Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Längre tele till Canon?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jocce

Aktiv medlem
Mitt "längsta" objektiv idag är mitt Canon 70-200/2,8L IS USM II. Detta med min 2.0x extender blir 400/5,6. Tappar så klart lite i skärpa (jag har också en 1,4x extender)

Jag har länge varit sugen på ett längre, gärna fast tele. T.ex. för när jag seglar i skärgården m.m.

Canons 300/2,8L IS är väl en lite "helig gral" men även beggad kostar den ju tyvärr en bra slant... (Som då också i teorin kan bli ett 600/5,6 med extendern)

Dock varit sugen lite på Sigmas 300/2,8 som finns att hitta begagnat till vettigt pris. Dock ingen IS i detta och troligen inte lika bra AF...

Men vad har ni för tankar/idéer/köpråd runt detta...? Inte bara just 300/2,8, utan även andra alternativ?

Alla märken och idéer är absolut välkomna!

/Jocce

Förutom priset så talar väl tyngden och storleken mot 300/2,8 IS.
Du har ju redan en tung klump att släpa på.
Ny 100-400 ska vara riktigt bra men i ditt fall tycker jag att det blir lite "kaka på kaka"

Förmodligen kommer du aldrig att ångra dig om du hittar och skaffar ett begagnat 300/2,8 IS i fint skick. Det klippet man får i bilderna och friläggningen mot oskarp bakgrund är tyvärr vanebildande.

Förutom priset så talar väl tyngden och storleken mot 300/2,8 IS.
Du har ju redan en tung klump att släpa på.
Ny 100-400 ska vara riktigt bra men i ditt fall tycker jag att det blir lite "kaka på kaka"

Förmodligen kommer du aldrig att ångra dig om du hittar och skaffar ett begagnat 300/2,8 IS i fint skick. Det klippet man får i bilderna och friläggningen mot oskarp bakgrund är tyvärr vanebildande.

Känns juh dock som att dom ligger lite väl dyra även beggade!?

/Jocce

Jag har just införskaffat Sigmas 120-300 f/2.8 den tredje generationen(fungerar klockrent med conv.), sanslöst bra objektiv om man kan leva med att det är ett as..

... men ändå

Har inte Canon och har heller inga egna referenser till alternativ

Trodde inte att Sigmas 150-600 mm var så bra. Även på 600 mm. Har bl a tagit porträtt i 600 mm läget utan stativ som är superskarpa med snyggt utsuddad bakgrund.

Ljusstyrkan är lätt att kompensera men tyngden är en liten men dock en nackdel

Har inte Canon och har heller inga egna referenser till alternativ

Trodde inte att Sigmas 150-600 mm var så bra. Även på 600 mm. Har bl a tagit porträtt i 600 mm läget utan stativ som är superskarpa med snyggt utsuddad bakgrund.

Ljusstyrkan är lätt att kompensera men tyngden är en liten men dock en nackdel

Har du några 100% crop oredigerade bilder?

/Jocce

Mitt "längsta" objektiv idag är mitt Canon 70-200/2,8L IS USM II. Detta med min 2.0x extender blir 400/5,6. Tappar så klart lite i skärpa (jag har också en 1,4x extender)

Jag har länge varit sugen på ett längre, gärna fast tele. T.ex. för när jag seglar i skärgården m.m.

Canons 300/2,8L IS är väl en lite "helig gral" men även beggad kostar den ju tyvärr en bra slant... (Som då också i teorin kan bli ett 600/5,6 med extendern)

Dock varit sugen lite på Sigmas 300/2,8 som finns att hitta begagnat till vettigt pris. Dock ingen IS i detta och troligen inte lika bra AF...

Men vad har ni för tankar/idéer/köpråd runt detta...? Inte bara just 300/2,8, utan även andra alternativ?

Alla märken och idéer är absolut välkomna!

/Jocce
Varför inte Canons 400/5,6!! hade en förut och den levereade.....Är inte svindyr beg.
Med vänlig hälsning Per Månsson

orginalformat men i jpg

Har du några 100% crop oredigerade bilder?

/Jocce

Du kan kolla här om du vill. En av de allra första jag tog med objektivet. Metadata framgår i egen gif-fil. Frihand, ISO 640 och bilden är orginalformat (24 MB) men du kan ju zooma till 25% in i web-läsaren så får hela bilden plats

De allra bästa bilderna rent tekniskt är faktiskt porträttbilder med enbensstativ och blixt men det känns inte rätt att publicera just dem

Lycka till med ditt val

http://lgn.se/PUBLIC/Temp/Fotosidan.htm

Man önskar ibland att det fanns en genväg, men det gör det sällan. Smakar det så kostar det.
Kombinationen 70-200/2,8 IS II med EF 1,4X och 2X III är väldigt bra.
För att förbättra de optiska egenskaperna i teleläget 400mm så krävs det bra grejor. Närmast tillhands är Canon EF 400mm/5,6 L som tyvärr saknar IS.
Vill man ha ljusstyrka, skärpa, snabbhet och stabilisering så får man gå på Canons långa vita rör.
Att skaffa Tamrons el. Sigmas telezoomar tillför ingenting mot vad du redan har.

Canons nya 100-400 IS är säkert mycket bra och har fått många lovord.
Men ligger den inte för nära 70-200/2,8 med extendrar i omfång och prestanda? Den är väl snarare ett alternativ (om man inte har 70-200) än ett komplement till 70-200.

ANNONS
Götaplatsens Foto